ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: En idyll kanske i Uppland  (läst 1370 gånger)

2004-03-30, 19:19
läst 1370 gånger

Utloggad Lars Anders Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 18:03
    • Visa profil
Vart kan detta hus ligga.

Är det någon som känner igen huset och platsen

2004-03-31, 17:48
Svar #1

Åsa Johansson

Hej Anders,
Kan det inte vara så att detta är samma hus med samma jordkällare som bilden tagen av Eskilstunafotografen du också skickat föfrågan på? Lägesförhållandena ser ut att stämma, men att man gjort en övervåning på den andra bilden. och jordkällaren fått tak. En tanke bara...
hälsningar Åsa Johansson

2004-03-31, 20:15
Svar #2

Utloggad Lars Anders Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 18:03
    • Visa profil
Det skulle kunna vara så, men bilderna är tagna under samma tidsperiod. Det här fotot fick jag i en antikaffär i Uppsala och den andra är köpt i Sundsvall, och det är i så fall en otrolig lyckträff om det är samma plats.

2004-10-17, 02:17
Svar #3

holger

Fram till 1800-talets mitt var nästan alla svenska trähus gråa eller hade samma färg som på plankor.
Färg var för dyrt och för exklusivt för det på den tiden mycket fattiga Sverige.
 
Eftersom bilden är svartvit kan vi inte se om huset har färg. Träplankorna mellan översta och understa fönsterna på kortsidan är dock både mörka och ljusa, vilket tyder det på att huset på bilden inte var målat. Detta tyder på att bilden defintivt är tagen på 1800-talet.
 
Av dömma av staketet är det förmodligen inte i Småland eftersom stenmurar var vanliga i Småland.
 
Det är förmodligen inte heller i Skåne eftersom grästak kunde vara vanliga på en del gårdar där.
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2004-10-17, 13:07
Svar #4

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Håller med om att de flesta trähus var omålade fram till 1800-talets mitt, och jag har för mig att putsade skorstenar tyder på byggår före 1800-talets mitt. Men det är inte säkert att det här fotot är från 1800-talet bara för att huset är omålat. Det finns fortfarande gamla hus som aldrig varit målade (på Skansen, t.ex.).
 
Rödfärg lär f.ö. fästa bättre om sol och regn får laka ur träets ytskikt under några år, så det hände att hus fick stå ett tag innan de blev målade. Min mmff byggde sig ett hus i Kville (Bohuslän) på 1890-talet. På foton från tidigt 1900-tal är det helt omålat (inte ens fönsterbågarna är målade) men på bilder från 1920-talet är det målat.

2005-10-03, 20:32
Svar #5

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Visst var de flesta bondgårdar omålade fortafarande i början av 1800-talet, men man kan knappast säga att alla var omålade. Har för mig att det i rika bygder fanns en hel del (röd)målade mangårdsbyggnader redan i slutet av 1700-talet. Till och med reverterade hus förekom, även om omålat givetvis var vanligast fram till mitten av 1800-talet.
 
/Anders

2008-03-27, 11:31
Svar #6

Utloggad Rolf Berger

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2020-05-05, 14:59
    • Visa profil
Hej Anders N.!
Kanske ingen tittar här när så lång tid gått sedan förfrågan, och jag kan ju hoppas att gåtan är löst under tiden. Ville endast anföra att Holgers kommentar att den ojämna gråskalan på huset skulle tyda på att det är omålat inte håller helt och fullt. För det första är det inte säkert att fotot är ens hundra år. För det andra kan det vara slamfärgat med Falu rödfärg vilket efter en tid, när solen fått ligga på, ger ett ojämnt intryck: Hårdare trä kring kvistar i timret suger inte så bra och framträder som ljusa stråk. Det handlar ju absolut inte om att färgen är av linoljetyp -- det skulle verkligen ha blivit alldeles för dyrt.
Hustypen skulle kunna ge viss ledning om var i landet det kan ligga (ha legat). I mina trakter (norra Dalarna) är det ytterst ovanligt med en timmerstuga så bred att det finns plats för två rediga fönster bredvid varandra på gaveln.
/Rolf

2008-04-09, 10:29
Svar #7

Utloggad Yvonne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-11-18, 22:03
    • Visa profil
I farmors vykortsalbum finns denna bild av ett liknande hus, skrivet i Uppsala 1915. Vet tyvärr inget om personerna på bilden.

2008-04-29, 10:14
Svar #8

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Det finns några ledtrådar i bilden, gärdsgården, var är den typen vanligast? Vilken är takbeklädnaden ? Var var det vanligt med helfönster nere, helfönster på gaveln och halvfönster på långsidan uppe? Svarar man på det så får man ett möjligt område. Kan tyvärr inte så mycket själv om detta. Men här i Uppland finns det väl liknande hus? Dock ej hemma på Dal.

2008-04-29, 10:51
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
I Hälsingland finns liknande hus

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna