ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trygg i Eskilstuna  (läst 1164 gånger)

2009-08-25, 23:47
läst 1164 gånger

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Bilden nedan föreställer deltagarna i en chefskonferens hos försäkringsbolaget Tryggs distriktschef i Eskilstuna 1/6 1930.  
Min far i ljus hatt mitt för ingången. Genom slutledning av foton har jag dragit slutsatsen att platsen heter Gårdskäl. Är det någon som känner till någon på bilden, t ex chefen ? Eller något om företaget vid denna tid och plats ? Jag har tittat i aktuella telefonkataloger, vari man kan få fram telefonnumret, men på den tiden står inte adressen utsatt. Av klädseln skulle  
man kunna tro att det är i mars, men dateringen är inkopierad i fotot - det har väl med etikett att göra: utomhus har man ytterkläder, framförallt har man huvudbonad.
 

 
Genom stadsmuseet har jag fått foton från 1969, tagna inför rivningen för att bereda plats för ett köpcentrum, t ex följande.  
Lite kusligt, väl ? I flygelbyggnaden till höger bodde mina föräldrar.
 
 
 
(Meddelandet ändrat av LOE 2009-08-25 23:51)
LOE

2009-08-26, 09:02
Svar #1

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Stadsmuséet har tydligen adressen, kvartersnamn och nummer. Med dem i handen kan Du gå igenom folkräkningen 1930 som finns skannad hos SVAR. Det bör ju ha varit chefens bostad. Fastigheten ägdes troligen av bolaget.
 
Största delen av personalen vid försäkringsbolagen vid denna tid bestod av agenter som arbetade på fritiden med att inkassera försäkringspremier. Det är troligen därför det finns så många personer på bilden.
 
Fölkräkningen i Eskilstuna 1930 är ganska omfattande och saknar register. Den är ordnad stadsdelsvis och kvartersnamnen i varje stadsdel har samma begynnelsebokstav. Det kan underlätta en del. Jag hittade i alla fall mina föräldrar och farföräldrar med viss möda.

2009-08-27, 00:32
Svar #2

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jo, jag fick ett Stg-nummer av Stadsmuseet.  
 
Man kan ju också söka i kyrkböckerna. Jag gjorde detta för att följa mina föräldrar. Jag visste då inte om detta foto och noterade inte vilka som f ö bodde på den adressen. Dessa årgångar kyrkböcker finns inte bland SVAR:s scannade utan bara som mikrokort och bara vid Uppsala landsarkiv. Till råga på allt faller vissa årgångar över gränsen för sekretess och då måste man be om personlig assistans på vissa kontorstider. Slutligen är Eskilstuna snårigt med sina två församlingar och snarlikt benämnda volymer. Jag har skrivit och frågat arkivet om vilka som bodde på adressen 1930 och de brukar svara på sådana okomplicerade frågor. Frågan är om kopplingen till Trygg framgår i någon av dessa källor. Man skulle behöva något slags näringsregister. Jag ska förstås titta i folkräkningen också.
LOE

2009-08-27, 16:12
Svar #3

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Stadsbiblioteket i Eskistuna har några adresskalendrar , den senaste jag hittar i deras katalog är från 1923. Du kan alltid ringa dem och ställa en fråga. Det kanske finns senare kalendrar också. Tel: 016 - 710 51 10.

2009-09-03, 19:21
Svar #4

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Stadsarkivet visade sig vara ett bättre alternativ. Från dem fick jag beskedet:
I Eskilstuna stads adresskalender 1929 står följande:
Trygg, Sv. livförsäkringsanstalten, distriktskontor, Kungsg. 40, tel 792.
 
De ska titta om det kan finnas bilder från kontorets adress.
 
Tydligen bodde chefen i Gårdskäl och ordnade konferens hemma hos sig för sitt folk.
LOE

2009-09-22, 23:33
Svar #5

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Nu har jag identifierat en man, vars namn jag hört föräldrarna tala om. Jag startade med folkräkningen, antagande att denne man verkligen bott på den avbildade fastigheten. Jag hade en otrolig tur och hittade honom efter bara en halvtimme. I denna volym hänvisas till uppslag i Församlingsboken, dock inte sagt vilken. Eskilstunas kyrkböcker är mycket snåriga. Det visade sig att det fanns en volym som började 1930, direkt efter uppdelningen i två församlingar. Den omfattade 1930-1940, så den är sekretessbelagd ! Med assistans från personalen på Folkbokföringen fick jag utdrag ur denna församlingsbok med hänvisning till boken före och på det sättet kunde jag repa upp hela hans nästan 40-åriga liv i Eskilstuna. På köpet fick jag ytterligare två försäkingsagenter, alla inflyttade samma dag som min far, utom en som flyttade in, när min far flyttade ut ! Så nu har jag fyra namn på personer på bilden, men kan bara peka ut en av dem.
 
Nu har jag hittat ett företagsarkiv om Trygg på 39 hyllmeter, så jag kanske kan få fram en hel del.
LOE

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna