ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per August Kronvall - Lärare Sörgölets folksskola  (läst 896 gånger)

2010-10-04, 20:50
läst 896 gånger

Utloggad Caroline Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 12:55
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en fråga och hoppas att jag har hamnat rätt i forumet. Jag har tittat runt lite, men hoppas att det blir mest rätt att starta ämnet här. Jag har en anfader (Per August Kronvall) som var skollärare i Stora Malm under lång tid (Sörgöls skola/Sörgölets folksskola) och han var inblandad i ett ärekränkningsmål som uppmärksammades och mycket om fallet återges i tidningen Svensk Läraretidning från 1902:  
http://runeberg.org/svlartid/1902/0802.html (Kronvallska ärekränkningsmålet)
http://runeberg.org/svlartid/1902/0837.html (En varningshistoria...)
 
Min tanke är att det hade varit väldigt roligt att ha foto på honom och skolhuset och nog borde det finnas skolfoton från denna tid. Så jag kastar ut min förfrågan här och hoppas att någon kanske kan hjälpa mig eller vägleda mig vart jag skulle kunna vända mig.
 
Stort tack på förhand,
Caroline

2010-10-04, 22:04
Svar #1

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Hej Caroline,
 
Stora Malms församling (Katrineholm) och Sörgölsskolan ligger i Södermanland och ärendet behandlas i Strängnäs Rådhusrätt även det i Södermanland. Hur kommer kopplingen till Ukna och Småland in i bilden? Var Kronvall lärare där med? Är det specifikt bilder från Sörgölsskolan du är ute efter är nog tråd och rubriksättning lite missvisande!?
 
Mvh
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_Magnusson 2010-10-04 22:04)

2010-10-05, 17:39
Svar #2

Utloggad Caroline Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 12:55
    • Visa profil
Oj då. Här blev det riktigt fel. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Kronvall föddes i Småland och fyra av hans åtta barn föddes i Ukna, men du har helt rätt i att det här inte har mycket med Småland och Ukna att göra. Någon får gärna ta bort det här ämnet helt och hållet.
 
Caroline

2010-10-05, 18:58
Svar #3

Moderator Källor


2012-02-04, 14:54
Svar #4

Utloggad Caroline Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 12:55
    • Visa profil
Hej!
 
Vill bara meddela att jag genom hjälp från en mycket trevlig herre vid Katrineholm-Stora Malms Hembygdsförening kom i kontakt med Katrineholms kommunarkiv och där har de (bland mycket annat som rör Kronvall) två skolfoton från tidigt 1900-tal. Om någon är intresserad av dessa bilder kan ni kontakta mig, så kan jag maila dem. Kvalitén är riktigt bra.  
 
/Caroline

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna