ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Större hus i Mariefredstrakten - 1938  (läst 3316 gånger)

2006-05-29, 20:48
läst 3316 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info

 
Hej,
Ber Anbytarforums läsare om hjälp med att identifiera detta hus, som bör ligga i trakten av Mariefred då poststämplen är MARIEFRED LBR.  
 
En Anna skriver kortet 25/7 1938 till Herr Gust. Andersson i Nyborg, Täby.  
Goddag på dej. Hur mår Du. Du må tro att vi har trefligt. Det är så mycket nytt varje dag. Utflykter! Så det här behöfer man ej ångra. Ett kryss på framsidan av kortet vid balkongen och bakpå skrivet Här bor jag X.
 
Någon som känner igen det vackra huset?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-05-29, 21:04
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Olle,
 
Jag gissar på Callanderska gården.Mariefred.
Den finns på bild under new page 4 på Googles.
 
Den är väldigt lik den iallafall.
 
Hälsn. Eivor

2006-05-29, 22:08
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Eivor,
Lägger in bilden så att det går att jämföra.

Vad jag kan se ligger den här gården - Callanderska - i stadsbebyggelse med flera hus omkring och fasaden är inte identisk ..
Tack för inlägget! Vi får se om fler har id?er.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-05-29, 22:38
Svar #3

Eivor Andersson (Ema)

Jag chansar på en annan bild från Mariefred.
Det är Röda Korsets hus i Mariefred.
Från Googlessökning på Mariefred.
 

 
Eivor

2006-05-30, 08:00
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Eivor! Det ser onekligen lovande ut. Man skymtar fler fönster genom lövverket på byggningen på det gamla kortet.
Det finns dock text på sidan som bekymrar:
Själva hotellbyggnaderna, två vackert faluröda tvåvåningshus i gammal stil, kallas Freden och Friheten och är byggda 1990. I varje hus ryms 30 rum, varav hälften kan nyttjas som dubbelrum.
Kan det verkligen vara så likt och ändå inte huset från 1938...?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-05-30, 10:45
Svar #5

Eivor Andersson (Ema)

Hej Olle,
 
Vägen framför är ju exakt likadan som på Ditt kort. Även häcken.
Husen ingår i Röda Korsets konferensanläggningar och vandrarhem och där står även om en 1700-talsvilla.
Det finns ju en möjlighet att det gamla är rivet och dessa hus är uppbyggda på samma plats och med samma utseende.
 
Det finns säkert någon i Mariefred som känner till det.
Gullig liten stad förresten. Jag har aldrig varit där men det verkar intressant med Gripsholms slott m.m.    
 
Hälsningar Eivor

2006-05-30, 22:51
Svar #6

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Nej huset är inte byggt 1990. Det måste vara en missuppfattning. Jag vistades i Mariefred nästan varje sommar mellan 1978 och 1990 (underbar plats för övrigt), och då fanns byggnaden där. Det finns också ett betydligt mindre hus, strax bedvid, i samma stil. Husen ligger vid Hjortparken i närheten av Kronobränneriet (från Gustaf III:s tid, slutet av 1700-talet) och Mariefreds folkhögskola (eller heter den Gripsholms folkhögskola...?), som om jag inte minns helt fel numera används av just Röda Korset. Jag vill minnas att de båda röda byggnaderna, åtminstone det på bilden) är från slutet av 1700-talet eller början av 1800-talet. Det kan inte vara så att det ska vara 1790 i stället för 1990?

2006-05-31, 12:25
Svar #7

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Det är möjligt att det t.o.m. finns två mindre röda byggnader, jag minns inte exakt, men det där med 1990 kan ju inte stämma ändå, för de fanns där redan 1978. Man kan ju inte utesluta att det dessutom finns två byggnader, byggda 1990. Men detta undandrar sig ju i så fall min kännedom, eftersom jag inte har varit där sedan 1989/90.

2006-05-31, 13:38
Svar #8

Eivor Andersson (Ema)

Jag undrar om det inte är det stora vita konferenscentret i Mariefred, som var byggt 1990?
 
Det verkar mer troligt.
Det vet säkert Turistbyrån där.
 
Hälsningar Eivor

2006-05-31, 13:53
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Eivor och Carl-Fredrik för era inlägg och engagemang! Tog kontakt med Röda Korsets Id?- och utbildningscenter i Mariefred och ställde en del frågor. Fick svar på någon av dem:
 
Huset heter Stallgården och idag används det till uthyrning av rum i ena halvan och permanentboende i andra halvan.
 
Ställde också frågor om ålder och tidigare användning men,  .. inget svar. Man kan undra vad det varit tidigare?
Återkommer om/när jag hittar en bok om Gripsholm/Mariefred.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-06-01, 12:22
Svar #10

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Olle, det röda uset på bilden är trol rätt. Det är gammalt. Det är två andra byggnader som uppfördes 1990 (dock ej de vita, som också är gamla).
Gripsholms folkhögskola drevs av landstinget i många år, men såldes på 80-talet t Röda korset, som för två år sen beslutade sig för att lägga ner skolan för att spara pengar. De har dock inte lyckats bli av med byggnaderna.
Under somrarna har det varit kurser där och jag kan mkt väl tänka mig att det var där Anna bodde.
Ngt alternativ i trakten kan jag inte komma på.
mvh/Dag - som ser Gripsholm gm fönstret.

2006-06-01, 18:42
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Dag! Tänkte väl att det fanns någon av oss som bodde i Mariefred  
 
Har Du som ser Gripsholm genom fönstret någon bok om Mariefred och kan se vad denna byggnad användes till innan den blev folkhögskola? Den ser ju ut som en herrgårdsbyggnad - sannolikt 1700-tal och bör väl höra till gården intill?
 
 
Det är ju inte Gripsnäs, som jag hittat bilder på, utan någon av de andra byggnaderna.
 
Är det möjligt att se om det var folkhögskola där 1938?
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-06-01, 21:34
Svar #12

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Gripsholms folkhögskola är sedan starten 1933 inrymd i gamla kronobränneriets byggnader, som Gustav III lät uppföra med början 1777.
 
Gissa var jag hittade detta citat? Här på Rötter...
 
mvh/Dag

2006-06-02, 15:33
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Snyggt Dag! Då var flera frågor besvarade samtidigt.
Tack för hjälpen!
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-09-13, 16:34
Svar #14

bengt olsen

Jag kom till Gripssholms folkhögskola 1969.Det var en varm septemberdag och det kom att förändra hela mitt liv.Framförallt just i denna byggnad som var elevhem och hette Olympen, Folkhögskolan var i en brytningstid från den gammal traditionen och ny tid.  rektor hade rötter i folkbildning.Skolan präglades av traditionellt med studiecirkelform uppbyggelse kunskap i bibliotek ,demokrati och föreläsningar och fria studieplaner. jag bodde på internat Gripsnäs som har sin historia. Ett flertal av lärarna bodde på skolan.
 Jag påbörjade ett livslångt intresse för kultur och konst.Senare har jag utbildat mig akademiskt och tenterat på tre betyg om porträttsmlingen på slottet  
 Jag är utövande bildkonstnär med ett rikt bildarkiv som jag ofta föreläser om på biblotek och konstföreningar.Bla om konstskolorna som fann i trakten under slutet av 1800 talet bl. med Karin Bergöö(Larsson) som initiativtagare.
Hjorthagen var romantikens lunga och Hammarängens isbana blev hemmaplan för mitt ishockeyspelande.
Bakgrunden var att jag var en lovande hockeyspelare i Djurgårdens IF 1967-68. Jag orkade inte med presssen .Då ringde IFK Mariefered och bjöd ner mig för att se idyllen och bekanta mig med laget. Kombinationen Folkhögskolan och ishockey i div 2 avgjorde.
Under min tre år spelade jag varje A-lags match
Olympen var huset vi samlades i på kvällar och helger.Flickorna bodde där!
Underbara kvällar och helger tillsammans ,romantik,gemenskap och lycka för en lite vingklippt stockholmspojke. Rektor var alltid ängslig för de kultutrella värdena ,brandrisk eller åverkan på konsten. Lärana var helt underbara och vi kunde styra till oss av deras kunskaper som låg utanför läroplaner och prestationskrav.
Vi läste litteraturhistoria och det fanns atelj?r
för eleverna.Teatergrupp bildades.Vi gjorde en veckolång studierresa till Sovjet Jag kom att älska Mariefred och det går ingen dag i livet där jag inte tänker på händelser från denna tid.
Skolan var driven av Landstinget och ekonomiskt möjlig för eleverna utan att studielånen blev för stora. Efter uppföljning har jag kunnat konstatera att vi elever fick för de mesta, en bra inriktning mot arbetsliv och samhälle. Men framförallt blev gemenskapen och samanhanget grundplåten för miit liv i kultur och självrespekt inför vad som verkligen är rikedom för mig.
Den tacksamhet som jag har mot Lärarna och människorna som jag mötte i Marifred är enorm,enorm! i dag har jag ringt till min riktigt stora förälskelse som bodde på gripsholm och pratat om livet med.Det blev inte vi två men vi har regelbundet kontakt hon och jag,sedan 1969
 
Hela mitt 37 åriga måleri fick sin rädhågade start på folkhögskolan.
jag har min atelj? i Södertälje så resan är inte lång hem
Kontakta mig gärna om något kring Mariefred så skulle jag bli glad. Om ni vill se lite om vad jag målar så är min hemsida:  
www.bengtolsen.smyr.se
 
Häslsningar Elev Bengt Olsen Södertälje,

2007-09-13, 17:21
Svar #15

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Bengt, tack för att du delade med dig av dina erfarenheter från Mariefred.
Det påminner om hur synd det var att folkhögskolan lades ner av Röda korset. Nu kan de inte driva någon lönsam verksamhet i byggnaderna, så kanske blir det framöver skola igen. Det finns sådana planer, men då är det privata skolföretag. Folkhögskolor är inte lönsamma i dag...

2020-03-04, 13:17
Svar #16

Utloggad Mats Werner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 09:55
    • Visa profil
Hej!
Av en ren slump stötte jag på Ditt foto när jag googlade på "Villa Almnäs Mariefred" som var ett hus i närheten av Stora Stallgården som är det korrekta namnet på byggnaden på Ditt foto. Vännerna Dag Bremberg och Bengt Olsen har också tidigare försett Dig med svaren på Dina frågor, så jag kan bara bidra med lite uppdatering. Sedan Röda Korset lämnat de gamla folkhögskolelokalerna (som för övrigt byggdes av Gustav III för att bränna sprit, och sedermera blev kemisk fabrik under Jöns Jacob Berzelius ledning och lager för slottet mm) såldes det som gick att sälja (dvs inte marken) till nuvarande ägaren av det intilliggande Gripsnäs, som lät inrätta en grundskola i lokalerna. Gripsholmsskolan är nu väletablerad och fullt utbyggd till F-9. Drivs med finländsk pedagogisk inriktning. Stora Stallgården hyrdes då av den som skötte skolköket och bespisningen. Hon drev ett B&B i Stora Stallgården som senare övertogs av Gripsholms Värdshus som fortfarande driver B&B som en annexverksamhet. Den intilliggande Lilla Stallgården har hela tiden varit personalbostäder för slottet och Fastighetsverket.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna