ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Landstorm i Södermanland  (läst 837 gånger)

2012-10-01, 09:17
läst 837 gånger

Utloggad Lars Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2021-04-10, 22:42
    • Visa profil
Hejsan.
Den här bilden bör vara från en,vad jag tror,landsstormsövning,troligtvis någon gång under första världskriget.Troligtvis är bilden från Sörmland någonstans.Finns det någon som kan lista ut vart,med tanke på kyrktornet man ser i bakgrunden.
Min mormors far(Karl August Sundin född Sättersta 1876) är troligtvis med på bilden,har bara inte lyckats hitta honom bland alla mustaschprydda herrar.
Om någon vet något så hör gärna av er.
Lasse

2012-12-30, 17:59
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Sent omsider har jag infriat mitt löfte att beskära fotot, efter att Lars varit vänlig nog att skicka mig det. Kanske går det att identifiera kyrkan nu?
 
 

2012-12-30, 18:14
Svar #2

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Efter att ha spanat in kyrktorn i trakten så tror jag att det kan vara Vagnhärads kyrka. Tornet ser ut att stämma överens, och kyrkan i Vagnhärad ligger mycket riktigt på en höjd.

2013-01-01, 10:36
Svar #3

Utloggad Leif Thegle

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2018-12-19, 10:51
    • Visa profil
Mad 99%-ig säkerhet Har Camilla rätt, det är Vagnhärad kyrka. Från Sättersta till Vagnhärad var det på den tiden knappt två mil och Vagnhärad var den naturliga samlingsplatsen för för den här typen av sammandragningar i norra delen av Rönö härad.

2013-01-01, 12:48
Svar #4

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Av vinkeln att döma stod fotografen på vägen som idag leder till motorvägsavfarten respektive bron över järnvägen. Järnvägsspåren och stationshuset ligger en liten bit till vänster utanför bilden.
 
 
Vagnhärad var säkert en samlingsplats för Rönö härad även om samhället ligger i Hölebo härad.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna