ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karta Kalkbruk,Sorunda socken,Stockholms län  (läst 602 gånger)

2005-12-18, 20:54
läst 602 gånger

Gunnar Gran

Hej - jag söker foton från Karta Kalkbruk,Sorunda socken, bilder på boningshusen,kalkugnarna etc.  
Mvh Gunnar

2005-12-18, 21:26
Svar #1

Bert Alriksson

Gunnar,  
Mitt nästa projekt är att sammanställa vad jag vet om Karta/Oaxen kalkbruk. Jag har en hel del bilder (miljö och personer) från Oaxen, men endast en teckning från Karta. Jag har varit på Karta ett antal ggr men där finns inget bevarat idag.  
Jag är själv intresserad av foton från Karta.
// Bert

2007-04-08, 08:55
Svar #2

Utloggad Sune Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2020-04-01, 09:23
    • Visa profil
    • www.haninge.org
Hej
Jag harforskat lite på min farmors släkt,hon var född på Oaxen 1862,men föräldrarna bodde tidigarpå Karta där hennes äldre syskon föddes,bl.a brodern Isaak Gustafsson 1856 03 13.
 
Isaak, min farmorsbror, avviker lite från mina övriga anfäder och blev en studerad man och slutade som prost i Julita.
 
Jag har funderat på hur denne fattige statarson lyckades med denna klassresa, tror att han möjligen fick bistånd av den blivande svärfadern kyrkoherde Ahlander på Mörkö och kanske ävenfrån någon Bonde på Hörningsholm.
 
Någon somvet något om Isaaks tidigare år?
 
Sune Nilsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna