ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bergshamra eller Bergshammar, Strängnäs?. Vilka är personerna?  (läst 1919 gånger)

2003-02-23, 12:29
läst 1919 gånger

Kristina Blomdahl

Hej,
 
Denna bild kommer från, enligt något osäker uppgift, Södermanland, Strängnäs.  
-Det anges vara Bergshamra slott. Men personerna sägs ha bott i Bergshammar.  
 
Bliden ska vara tagen runt 1895.  

 
Flickan som sitter i gräset nere till höger är min ana Julia Maria Larsson f. 1892-05-06, Fogdö, Södermanland, d. 1966-11-29, Stureby sjukhem, Stockholm. Detta ska vara hennes barndomshem.
 
Bland personerna på bilden bör hennes föräldrar vara med, troligen är hennes far mannen längst till vänster han hette:
Anders Fredrik Larsson f.1860-09-23, Vansö, Södermanland, d. 1928-11-20 St. Eriks sjukhus, Stockholm. Begravningsakten ägde rum i Vansö.
Julias mamma hette:
Hulda Maria Larsson f. 1860-05-18, Strängnäs, d, 1922-05-27 i Sofia, Stockholm.
 
De andra personerna på bilden, vilka är dessa?  
Det skulle kunna vara Anders Fredrik Larssons _bror med familj_. Brodern hette:
Karl Johan Larsson f.1856, gift med Anna Sofia Andersson (f. Hallstedt).  
 
Mina frågor:
Känner någon igen någon av dem jag skriver om eller något på bilden?
Finns det något Bergshamra slott i Strängnästrakten? Hör Bergshammar och Bergshamra ihop? Jag har inte funnit något matnyttigt på Lantmäteriets hemsida.  
Kan någon tipsa om böcker att läsa? Jag vet att det ska finnas en bok om gårdar i Södermanland, har läst om den i detta forum. Men kan inte hitta dit just nu... *ger mig inte*.
 
Nåväl, alla tips, ledtrådar, kommentarer och glada tillrop emottages tacksamt.
 
Med vänlig hälsning,
Kristina

2003-02-23, 14:52
Svar #1

Lars Öhman

Kristina
 
Bergshammar i Fogdö socken finns beskrivet (med nutida foto) av Jane Hellstedt på sida 24-25 i Stora boken om Mälardalens slott. Boken är utgiven 2002 av Sportförlaget i Europa. Boken finns i handeln.
 
Slottet bör även vara beskrivet (med bild från förra sekelskiftet) i Fredric Bedoires bok ”Guldålder - Slott och politik i 1600-talets Sverige”, som utgavs 2001. Boken finns i handeln.
 
Det ser ut att vara gavelpartiet som visas ovan medan man i Jane Hellstedts bok ser slottet från framsidan. Det är därför svårt att ur minnet säga om det rör sig om samma byggnad. Men om Du jämför Ditt foto med bilderna i ovan nämnda böcker så klarnar det nog.
 
mvh
Lars Öhman

2003-02-24, 08:16
Svar #2

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Huset på ovanstående bild är inte själva slottet, utan troligen en av flyglarna. Det kan mycket väl stämma.
 
Per Thorsell.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna