ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stockholm, Klasskort?  (läst 2516 gånger)

2004-09-15, 18:36
läst 2516 gånger

Utloggad Maria Zingaropoli

  • Maria Zingaropoli
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:15
    • Visa profil
Korten är tagna 1905 och kanske några år senare.
Vad som förbryllar mig är att korten är tagna av en fransk fotograf! Ja, franskt namn iallafall.
Jag tror att min farmors bror finns med på korten och han var född 1900, stockhom, västerlångatan. Är det någon som känner igen någon eller ev skola.
vänligen maria.
Maria Zingaropoli

2004-09-21, 10:25
Svar #1

Utloggad Maria Zingaropoli

  • Maria Zingaropoli
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:15
    • Visa profil
Maria Zingaropoli

2004-09-21, 10:33
Svar #2

Utloggad Maria Zingaropoli

  • Maria Zingaropoli
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:15
    • Visa profil
Detta kortet är taget något år senare, men ser ut att vara samma omgivning.
Fotografens namn och adress, enligt stämmpel på kortet, är J. David. 35,Rue Rivay ? Levallois-Paris.
vänligen maria
Maria Zingaropoli

2004-09-21, 20:29
Svar #3

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Maria, det verkar iallafall inte som att det är någon byskola, ser uta att vara många barn. Tänkte även på bullerplanket som man ser till höger på 2:a fotot, ser ut som att den skyddar skolan från insyn, trafik och barnskydd, en större stad.  
Sedan är frågan flickorna längst bak ser ut att vara äldre 13-15 år, jag kan räkna till 5-6 troliga lärare. Det verkar inte som att det finns några äldre pojkar, dom största pojkarna verkar vara runt 7-9 år gamla, vet inte vad det beror på möjligen började pojkarna arbeta tidigare.  
 
Bara några funderingar när jag såg bilderna.
 
MvH Sari

2004-09-21, 23:13
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nog verkar flera barnen på den första raden nedifrån, kort ett, vara yngre än 7 år. Kan det vara ett barnhem eller en skola i ett land där barnen börjar skolan före sjuårsåldern? Fast kort ett och två verkar vara tagna från samma område, då borde också bild två vara från ett barnhem och det verkar inte stämma.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-09-22, 00:23
Svar #5

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jag kan inte hjälpa det, men jag tycker att barnen på den översta bilden ser franska ut, och det har en del att göra med kläderna (spetsar och rosetter vid halsen)och deras utseende. Ett av barnen, en pojke nummer tre från vänster i andra raden ser asiatisk ut. Det behöver förstås inte betyda att bilden är tagen utomlands, men mitt intryck är att så är fallet och att det gäller Frankrike. Ann-Marie nämner att några av barnen ser ut att vara yngre än sju år; i Frankrike precis som i England börjar barnen i skolan tidigare än i Sverige; alltså i 4/5-års åldern.
 
 
Mvh
Ann

2004-09-22, 00:40
Svar #6

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Jodå, Ann-Marie visst ser en del av pojkarna ut att vara yngre än 7-9 år, vad jag menade var att det inte fanns några större pojkar i typ 10-15 års ålder.  
Men det kan ju vara som du säger att det var barnhem, kanske var pojkar populärare än flickor, därför finns det inte så många pojkar kvar.  
Sedan kan man ju fundera hur dom större flickorna i bakgrunden hör hemma på ett barnhem.
Har ni tänkt på pojken och flickan som håller om varandra, kanske var dom syskon.
 
MvH Sari

2004-09-22, 02:07
Svar #7

Per Skjöldebrand (Perskj)

Maria!
Du skriver Jag tror att min farmors bror finns med på korten och han var född 1900, Stockholm, Västerlånggatan. Kan vi möjligen hitta hans uppgifter om skolgång på någon av Stockholms CD-rom-skivor? För detta krävs namn och födelsedatum. Det verkar vettigt att först utesluta skolgång i Stockholm, eftersom det är farmors bror och hans skola du är ute efter (inte i första hand var bilden är tagen), innan vi hamnar i Frankrike :-)
Men visst verkar det troligt att just denne fotograf var mer verksam i Paris än i Stockholm...
 
Per i Örebro

2004-09-22, 14:15
Svar #8

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Nej, jag tycker inte att barnen ser speciellt franska ut. De ser väl ut som svenska barn gör /gjorde/ mest. Det barn som i så fall skulle se mest fransk ut, är väl pojken som Ann tycker ser asiatisk ut.... (Vilket inte jag tycker att han gör)  
 
Vad beträffar kläderna är det väl kanske så att man i franska skolor längre än i Sverige hade en ganska strikt stil (vilket förmedlats till oss via filmer, fotografier etc.), så att vi därför kan få en association av Frankrike när vi ser bilden. Jag uppfattar dock kläderna som tämligen typiska barnkläder från (förra) sekelskiftet. Lägg t.ex. märke till att flera av barnen, såväl pojkar som flickor, bär sjömanskostymer.
 
Jag kan nog tänka mig att de flesta av barnen är ca 7 år; i synnerhet barnen i bortersta raden. Några av barnen på främsta raden skulle däremot kunna vara lite yngre, i synnerhet barnet (är det en flicka?) i långt blont ljust hår och hatt (!) i radens mitt. Kanske är det inte någon egentlig skolklass med barn i samma ålder? Möjligen i så fall en s.k. B-skola, där varje klass har flera årskurser (1-3?), eller varför inte någon slags barnträdgård?
 
De två flickorna i mörka klänningar och långt hår med rosetter och mittbenor (i mittraden; strax till höger om mitten) måste väl ändå vara tvillingar?
 
Och nog förefaller fotografierna 1-2 vara tagna på samma plats. Lägg märke till staketets diogonala rutmönster och avståndet mellan träden!

2004-09-22, 14:39
Svar #9

Utloggad Maria Zingaropoli

  • Maria Zingaropoli
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:15
    • Visa profil
Tack, för respons. Att testa Stockholm är nog inte så dumt. Gert Peterson var född 1900-04-01 Domkyrkoförsamlingen, död 1918-03-28 Tammerfors.
Han bodde på västerlånggatan 27. Är det någon som kan hjälpa mig med skolupplysningar.
Var kan man söka tro?
vänligen maria
Maria Zingaropoli

2004-09-22, 15:49
Svar #10

Per Skjöldebrand (Perskj)

Maria!
Jag hittar Gert Anders Jakobo Pettersson på Gamla-stan-skivan född Hedvig Eleonora, Stockholm.
 
Stora Nygatan 27 år 1900-1902
Prästgatan 26, Västerlånggatan 27 år 1900-1911  
Lilla Nygatan 20, Mälaretorget 19 år 1912-1918
Död 1918-03-28 på samma adress (inte Tammerfors?)
Skoluppgift 1907-1914.
Hans skolgång borde ha skett i eller i närheten av Gamla Stan.
 
På skivan finns också uppgifter om övriga i familjen.
 
Per i Örebro

2004-09-22, 18:33
Svar #11

Utloggad Maria Zingaropoli

  • Maria Zingaropoli
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:15
    • Visa profil
Tack, du är en pärla.  
Ja det är han, kul att få alla adresser! Jo, han dog faktiskt,som frvillig soldat,i finska inbördeskriget, vid Tammerfors. Han blev, tillsammans med sin syster, föräldralös 1917 då de fick en förmyndare, advokat Philgren.  
Men åter till skolan. Han borde som sagt gått i skolan i närheten av Gamla Stan...
Gamla-Stan-skivan, vad innehåller den? villken tidsperiod? Västerlånggatan-adressen har funnits i släkten långt tillbaka, och även Mynttorget.
Maria i Geneve, Schweiz
Maria Zingaropoli

2004-09-22, 19:45
Svar #12

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
En liten fråga, ja två faktiskt; var det en vanlig företeelse att en fransk fotograf fotograferade svenska barn i Sverige? Min andra fråga; det finns en fransk skola i Stockholm minns jag; kan bilden ha tagits där?
 
Carl! Jag vidhåller att pojken har ett asiatiskt utseende, men det kan förstås ha något att göra med min skärm.
 
Mvh
Ann

2004-09-22, 20:32
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kan det vara ett internat? På kort två verkar det stå en hel del äldre, kanske lärare och personal, längst bak, konstigt nog bara en man.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-09-22, 21:30
Svar #14

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej.
 
 På Gamla Stan-skivan beskrivs några skolor. Här kommer några lösryckta meningar från en längre beskrivning av Wallinska skolan, som startade i Gamla stan 1831. Kanske är det från den fotografierna kommer?  
 
Då skolan tog emot elever från hela landet, erbjöds helpension ---  I oktober 1874 erhöll skolan studentexamensrätt som den första av de svenska flickskolorna. --- elementarskolan omfattande klass I-VIII. I skolan fanns också från 1870 en förberedande klass för både flickor och pojkar i fem till åttaårsåldern. --- Våren 1908 stod den första egna skolbyggnaden vid Tegn?rlunden 5 klar.  
 
Mvh Margareta

2004-09-22, 21:59
Svar #15

Peter Karlsson (Peterk)

Tegnerlunden är nog ett bra tips - träden verkar vara lindar, och det finns säkert lindar där.. (En bild jag skymtat som skall föreställa Tegnerlunden hade en lind sågdet ut som.)

2004-09-23, 12:24
Svar #16

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Har någon försökt hitta fotografen, den ovannämnde J. David från Paris, på Gamla Stan-skivan m.fl.? Eller i ett register över fotografer i Sverige? Han finns inte i Lennart Snabbs förteckning.  
 
Som Ann var inne på, så känns det märkligt att en skola (fransk eller ej) skulle bekosta att en parisisk fotograf reser ända till Stockholm bara för att ta några skolkort. En förklaring vore att han redan var verksam här (men behållit det gamla adresstrycket på korten). Men då borde det väl finnas spår efter honom i någon typ av svenska källor? Själv lutar jag åt att korten helt enkelt är tagna i Frankrike...

2004-09-23, 15:32
Svar #17

Rosine Nilsson (Rosine)

Bara en liten notering om att Franska skolan i Stockholm från det den grundades 1862 och till långt in på 1900-talet var en ren flickskola. Så där kan han inte ha gått.  
Hälsningar Rosine

2004-09-23, 19:08
Svar #18

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Fotografen finns omnämnd på en websida
http://www.zip.com.au/~lnbdds/home/tollemacheww1.htm
 
Följande text är klippt ur en beskrivning av ett fotografi från 1902: The original 1902 photograph was taken by J. David - 35 rue Rivay - Levallois, Paris (known in 1881 to have worked from 90 rue de Courcelles in Levallois)
 
Så nog var det en fransk fotograf
 
Mats

2004-09-23, 21:44
Svar #19

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Mats! Det var en intressant site, särskilt för mig som bor i England. Jag bodde under många i närheten av Ham House och har besökt det; mycket sevärt.
 
Fotot av soldaterna taget av J.David är från Sandhurst Militärakademi i England, så det är ju bevis på att J.David arbetade utanför Frankrike; men England har i alla tider varit ett naturligt resemål för franskmännen.
 
 
Mvh
Ann

2004-09-24, 11:29
Svar #20

Utloggad Maria Zingaropoli

  • Maria Zingaropoli
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:15
    • Visa profil
På kort nr 1 står det tydligt 1905 och jag tror att detta är Gert. Då är han 5 år.

Här är han 7år.

Det kan också vara denna gossen, brevid asiaten, men jag tror att han är äldre.
Maria Zingaropoli

2004-09-24, 11:49
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Maria, jag tycker inte att öronen stämmer överens mellan pojken på översta kortet och din bild på Gert, bättre då mellan det och nedersta kortet.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-09-24, 18:02
Svar #22

Eva Leksell

Maria, du skriver att du tror att din farmors bror är med på de båda bilderna. Är det bara en gissning eller finns det något speciellt som talar för det? Sedan tycker jag inte de tre gossarna på de senaste bilderna är så värst lika. Den första har dessutom mörkare hår.
 
Det är mest bara en känsla, men jag skulle tippa att gruppbilderna inte är tagna i Sverige.

2004-09-24, 19:44
Svar #23

Utloggad Lars-Erik Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 14:24
    • Visa profil
Hej alla!
 
Som jag ser det finns det inget på bilderna som tyder på att de inte är tagna i Sverige (förutom möjligtvis fotografens stämpel på baksidan). Däremot finns på bild 2, i mitten längst ut till höger, två stycken pinnstolar som jag tycker ser svenska ut. Jag vet dock för lite om sådana ting, så någon med bättre kunskaper om möbler kanske kan dra någon slutsats av stolarna.
 
Mvh Lars-Erik

2004-09-24, 22:05
Svar #24

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Maria!
 
Jag har tittat fram och tillbaka på bilderna av pojkarna och jag måste hålla med  Ann-Marie att pojken på den översta bilden inte är din släkting. Vad gäller den andra pojken så finns det en likhet mellan honom och Gert; svårt att riktigt kunna bedömma om det handlar om samma person då bilden på Gert är ett studiofoto och han har ögonen öppna, medan pojken på skolfotot kisar lite. Men trots det så tycker jag att dom är mer lika varandra än olika. Fast genom att säga det, så motsäger jag mig själv, då jag ju tidigare framhållit att jag tror att barnen är franska eller åtminstone inte svenska.  
 
Lars-Erik! Pinnstolar finns i andra länder också, och dom på bild nr. 2 är svåra att urskilja från engelska sådana t.ex.; jag kan inte göra det iallafall.
Det enda jag kan säga med relativ säkerhet är att dom inte  Windsor Chairs, en typ av engelsk pinnstol!  
 
Mvh
Ann

2004-09-24, 22:23
Svar #25

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Pojkarna på bild 2 och 3 liknar varandra väldigt mycket, kan dock tänka mig att det är något år emellan bilderna. Likheten sitter bl.a. i öronen, näsan, avstånd mellan näsan och munnen, sedan tycker jag att hårfästet stämmer bra, den lilla luggen som verkar ha samma virvel. Båda väldigt söta tycker jag. Jag tror faktiskt att det är samma pojke.
 
MvH Sari

2004-09-26, 21:26
Svar #26

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Kort nr 2 har något skrivet nere i högra hörnet, men vad?
På ett äldre kort, av samma fotograf finns det också något skrivet men vad?
Titta på
http://perso.club-internet.fr/potet_a/photos/bordeaux01.htm
 
Mats

2004-09-28, 11:22
Svar #27

Utloggad Maria Zingaropoli

  • Maria Zingaropoli
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:15
    • Visa profil
Hej alla.
 På kort 2 står det bara en sifferkod, villket bör vara nr på plåtarna hos fotografen.
Att han finns med finner jag som ganska troligt, hans namn är skrivet på bägge korten. Okej, det kanske inte garanterar hans medverkan, men jag har känslan att det är så.
Pojke nr2 är nog Gert, öron och hårfäste tyder på det. Jag skall försöka få fram fler kort på honom.
Var kan man söka efter ev skolor vid den tiden i Stockholm?
maria
Maria Zingaropoli

2004-09-28, 18:00
Svar #28

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Maria,  
Har du någon uppfattning om vems handstil det är på korten, eller när påskriften gjorts? Det påverkar ju hur trovärdig informationen är. I de allra flesta fall är påskrifter säkert korrekta, men jag vet ett fall i min egen släkt där man har skrivit fel namn på ett foto från ca 1920. Den som skrev namnet hade aldrig ens hunnit träffa personen på bilden, och gjorde ett förhastat och felaktigt antagande. (Jag har fortfarande svårt att tänka mig en fransk fotograf i Stockholm, därav mina funderingar.)
 
Stockholms Stadsarkiv skriver på sin hemsida att de i huvudsak förvarar arkiv efter nedlagda eller omorganiserade stockholmsskolor. Men med lite tur kanske de även har information om vilka skolor som har funnits (kanske det finns någon bok om Stockholms skolor genom tiderna?).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna