ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bokbinderi i Stockholm  (läst 1689 gånger)

2005-05-31, 22:01
läst 1689 gånger

Utloggad Gunnar Bäckström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 11:55
    • Visa profil
Denna bild fanns efter min mormors bror Helgot Wennberg i Lagan, som hade en möbelaffär på Storgatan.
Jag hittar tyvärr inget fotograf-namn på bilden.

Hjälp önskas med identifiering!
mvh
Gunnar

2005-05-31, 22:12
Svar #1

Utloggad Gunnar Bäckström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 11:55
    • Visa profil
Här är en bild till som kommer från samme Helgot:

Dessvärre inget fotografnamn på denna heller, men ser ut att vara från något bokbinderi eller liknande? Inte ett ord eller namn någonstans på bilden.
Detta är mitt hopp......
mvh
Gunnar

2005-06-01, 20:45
Svar #2

Marie Belcher (Marbel)

Hej Gunnar!
Jag kan åtminstone hjälpa dig med identifiering av din första bild. Den föreställer det danska kungaparet kung Christian IX och drottning Louise och flera av deras barn och barnbarn.  
 
Kvinnan längst fram som håller ett barn i handen är dottern Alexandra, prinsessa av Wales och mannen med cigarr i munnen näst längst till höger i bakre raden är deras svärson tsar Alexander III.
 
Vidare finns där kronprins Fredrik och hans svenskfödda hustru prinsessan Louise.  
 
Vänliga hälsningar
Marie Belcher

2005-10-06, 20:50
Svar #3

Utloggad Gunnar Bäckström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 11:55
    • Visa profil
En liten komplettering till bilden på kvinnorna:
Längst ner i kanten på passepartoun hittar jag präglat Stockholm, men bilden har klippts i kanten och kanske stod det mer under det.
Tittar man närmare verkar det vara någon sorts bokbinderi? Kvinnan lägst till höger håller ju i något som ser ut som en lim-pensel? Damen i mitten håller på att klippa någonting och till vänster om henne sitter tjejen med en stämpel. På en av lapparna på anslagstavlan läser jag Ligner & Åberg och något med kläd....
Det verkar också vara samma storbystade dam med penseln som är med på Otto Björklund-bilden.
Kanske lite hjälp på traven för ev. idntifiering. I såfall är ju Lagan kanske fel ort för denna? Fast det var ju därifrån de kom....
mvh /Gunnar

2005-10-06, 20:54
Svar #4

Utloggad Gunnar Bäckström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 11:55
    • Visa profil
En liten komplettering till bilden på kvinnorna:
Längst ner i kanten på passepartoun hittar jag präglat Stockholm, men bilden har klippts i kanten och kanske stod det mer under det.
Tittar man närmare verkar det vara någon sorts bokbinderi? Kvinnan lägst till höger håller ju i något som ser ut som en lim-pensel? Damen i mitten håller på att klippa någonting och till vänster om henne sitter tjejen med en stämpel. På en av lapparna på anslagstavlan läser jag Ligner & Åberg och något med kläd....
Det verkar också vara samma storbystade dam med penseln som är med på Otto Björklund-bilden.
Kanske lite hjälp på traven för ev. idntifiering. I såfall är ju Lagan kanske fel ort för denna? Fast det var ju därifrån de kom....
mvh /Gunnar

2005-10-07, 12:53
Svar #5

Utloggad Gunnar Bäckström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 11:55
    • Visa profil
Ytterligare en komplettering:
Ligner & Åberg hette en klädeshandel på Västerlånggatan 7 i Stockholm år 1900 enlgt http://histlab.itc.edu.stockholm.se/arkivet/tabeller/stadsdelar/gamla_stan/folkrakning/gata/lagenheter/vasterlanggatanflats1900.html.
mvh /Gunnar

2006-03-09, 21:55
Svar #6

Utloggad Gunnar Bäckström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 11:55
    • Visa profil
Nu har jag kommit en bit till: Min mormors moster, Johanna Lovisa Stålborg, f. 1854 i Berga förs. G-län, hittades i Stockholms stads folkräkning 1900, bokbinderiarbeterska, vilket förklarar bokbinderibilden. Men vem av dem kan jag inte riktigt säga, mer än gissa: sittande nr. 2 från vänster.
Viket bokbinderi kan det ha varit?
/Gunnar

2009-05-20, 20:20
Svar #7

Utloggad Moderator Småland

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2018-04-04, 14:32
    • Visa profil
Den här tråden är flyttad från Gamla bilder/Bildgåtan/Bilder från Småland/Människor. Tidigare titel var - Gruppfoto från Lagan (G-län)
 
Moderator Småland
Jan Jutefors

2009-05-20, 22:06
Svar #8

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Gunnar!
 
Johanna Lovisa bodde från 1890 till sin död 1906 i Klara. Hon var ogift men hade dottern Ingrid Matilda, f 1889-01-15 i Hedvig Eleonora. Dottern flyttade 1895 till Grödinge och 1900 finns hon som fosterdotter i Sofielund (Korsnäs) i Grödinge. Hon dog ogift 1947 i Tumba.
/Stig Geber

2009-05-21, 07:53
Svar #9

Utloggad Gunnar Bäckström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 11:55
    • Visa profil
Tack Stig!
Det vore trevligt att få reda på vem av kvinnorna på fotot som var hon. Kanske nappar det bättre nu när jag fått tråden flyttad?
Johanna Lovisas bror Alexander Stålborg var ju också verksam i Stockholm, som skräddare, han bodde i Adolf Fredrik och Maria Magdalena förs. Vet ej när han dog, inte heller när hans hustru Sofia Johansdotter från Lyrestad dog. De hade tre döttrar, som alltså var kusiner med min mormor.
//Gunnar

2009-05-21, 08:29
Svar #10

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Gunnar! Om man kikar på Johanna Lovisa Stålborg i Rotemansarkivet på Stockholms Stadsarkivs hemsida, kan man utläsa att Johanna mellan åren 1884-1889 bodde i Hedvig Eleonora fs på Artillerigatan 12, kv. Hafssvalget 5. Som ägare till fastigheten uppges en Bokförläggare Ferdinand Constantin Askerberg. En möjlig ledtråd?
 
mvh Helene
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2009-05-21 08:53)

2009-05-21, 08:50
Svar #11

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Enligt Stockholms adresskalender 1893 låg Bokförlaget F.C Askerberg på Östermalms Torg 4 i Hedvig Eleona fs. Enligt samma källa så vimlade det dock av Bokbinderier i Stockholm vid denna tid.  
 
Helene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna