ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är detta Norra Real?  (läst 3316 gånger)

2010-02-14, 19:52
läst 3316 gånger

Utloggad Susanne Thelander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 13:03
    • Visa profil

 
Någon som kan bekräfta att skolan på bilden är Norra Real. Bilden är tagen 1939. Jag har bilder på samma klass 1940, 1941 och 1942 och ytterligare två år (förmodligen 1943 och 1944). På de två senare bilderna ser dörren lite annorlunda ut (mindre fönsterruta och mer trä). I övrigt ser det likadant ut. På lappen på dörren står det något om Rektorsexpeditionen.
 
Hälsningar
Susanne

2010-02-14, 21:28
Svar #1

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Svårt att säga då många av de gamla realskolorna och läroverken i Stockholm har en mycket lik arkitektur. Jag har besökt Norra Real många gånger och åkt förbi den dagligen under ännu fler år och jag har svårt att avgöra om det är Norra Real.  
 
Jämför med denna bild http://www.stockholmskallan.se/php/fupload/SMF/SSMC001408S.jpg
 
Barnens ålder verkar dock stämma in på att det eventuellt är en Realskola. Man kunde börja så tidigt som vid 10 års ålder och slutade senast vid 16 års ålder.
 
Helene

2010-02-15, 20:55
Svar #2

Utloggad Susanne Thelander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 13:03
    • Visa profil
Jag är nu ganska övertygad om att det är Norra Real. Har jämfört med ett antal bilder på nätet. Dörrarna, den ljusa portalen och fönsternas placering vid sidorna stämmer väldigt bra. Jag har jämfört med Norra Latin, vilket inte verkar stämma. Vad finns det för alternativa skolor i denna stil? Är inte helt hemma i Stockholm. Pojken i fråga var bosatt i Matteus församling.
 
/Susanne

2010-02-15, 21:55
Svar #3

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Det kan ju ha varit deras sista år i folkskolan också och då blir urvalet än större. Matteus folkskola är det definitivt inte. Där var båda mina föräldrar elever och entrén ser inte ut så där.  
 
Bor man i Matteus församling ligger dock Vasa Real nämre till men den skolan har rejält tilltagen port (totalt 4 dörrar).  
 
Men du kan ju söka på Stockholmskällans hemsida, Använd i sökord som folkskola och realskola.  
 
http://www.stockholmskallan.se/index.php?sokning=2

2010-02-16, 00:34
Svar #4

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Bara ett litet förtydligande. Både realläroverk och latinläroverk innehöll realskola. Båda innehöll också gymnasium. Skillnaden var att det inte undervisades i latin i realläroverken. Jag kan inte Stockholm särskilt bra, men har ett bestämt minne av att Norra Real är i rött tegel, medan Norra Latin är i ljus puts.

2010-02-16, 09:06
Svar #5

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Det är ett bra förtydligande Gunnar. Det påminner mig om att latinläroverken brukar ha ett latinskt citat som inskription över ingången/porten till skolan.
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2010-02-16 09:18)

2010-02-16, 10:03
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag vet inte vad du har för information om bilden, men om det är som du (och jag) tror att det är Norra Real så kan en kontakt med Genealogiska Föreningen vara på sin plats. I biblioteket finns där, enligt hemsidan,  
 
Norra Real. Lärare och studenter. 1876-1956. Biografier. Utg. G Strandberg. 1097 s.  
 
Kanske kan du hitta något där?

2010-02-16, 12:26
Svar #7

Leif R. Blom

Jag vill minnas att efter 1927 var alla högra allmänna läroverk ålagda att ha både real-linje och latin-linje, vare sig det var Latinläroverk eller Realläroverk. Läsåret 1913-14 fanns 38 st Högre allmänna läroverk och bara fyra av dessa hade då enbart latin-linje på gymnasiet, bl.a. just Norra Latin i Stockholm.  
Angående bilden, så tror jag också att det är fråga om Norra Real
och fotot taget en tidig förmiddag. Skulle man kanske också kunna ana trädspeglingen från Jarlaplan i portglaset. Det som något förvirrar mig är att det ser ut som gatubeläggning framför gossarna; jag vill minnas att det var grusplan på hela skolgården. Hos oss på Södra Latin blev gården asfalterad.
Mvh Leif R.

2010-02-16, 13:11
Svar #8

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Ja Leif, det var en bra iakttagelse. Vasa Real (där min far började efter Matteus Folkskola), har sin entré ut mot gatan med trottoar precis utanför porten. Ovanstående foto ser onekligen ut som så men jag är i alla fall 100% säker på att det inte rör sig om Vasa Real.  
 
Samtidigt håller jag med Mats att det påminner starkt om Norra Real men deras skolgård var först grusbelagd och i modernare tid asfalterad.

2010-02-16, 22:39
Svar #9

Utloggad Susanne Thelander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 13:03
    • Visa profil
Gatubeläggningen konfunderar mig. Tack Leif för att Du uppmärksammade mig på denna. Jag har foton från klass 1 t.o.m. klass 6. Första fotot är taget 1939. Endast på bilden från 1939 är planen stenbelagd, på övriga bilder verkar det vara asfalt. Blev det omodernt med kullersten? Bifogar motsvarande bild från 1940.

 
Tack i övrigt för många bra synpunkter och uppslag och så har jag fått lära mig lite om skillnaderna mellan real- och latinskola.
 
/Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna