ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vaktparad i Stockholm!  (läst 1600 gånger)

2003-01-12, 19:56
läst 1600 gånger

Utloggad Ann-Sofie Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-02-08, 00:21
    • Visa profil
Hej alla entusiaster!
Det är bara att erkänna. Jag hade inte en aning om att Svea och Göta Livgarde låg vägg i vägg. Inbillade mig att Svea låg i Svealand och Göta i Götaland, så fel man kan ha. Har för att krångla till det ytterligare zoomat in den öppning som syns längst bort till vänster, där ligger en byggnad som kanske kan vara till hjälp för ytterligare klarlägganden.

Varmt tack för allt engagemang!
Ann-Sofie

2003-01-12, 20:49
Svar #1

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Ann-Sofie och andra!
Jag tror att min teori föll platt fall, det stämmer inte med en liten byggnad i bakgrunden. Ryggen på Göta Livgardes byggnad borde ju vara där. Aj, aj då jag inte har någon förklaring på detta så får ni nog bortse från mina teorier tills vidare. Kanske har jag bara strulat till det....men envis som jag är vill jag nu lösa denna gåta:~)Eller kanske har någon annan en lösning på denna gåta.
 
Mvh Sari

2003-01-12, 21:42
Svar #2

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Hej Sari! Jag tror bergfast på Ditt förslag!
Om Ann-Sofie ville svepa litet mer till vänster på sista bilden så tror jag att man kommer att upptäcka att det i själva verket är två byggnader där! - Den ena, som jag kallar Svea livgardes Musikkasern syns inte i sista bilden, den andra (som nu är till vänster i öppningen) är i själva verket en del av Göta livgardes Musikkasern. Den ska ligga rygg-mot-rygg med Svea d:o (spegelsymmetrin!) med en passage mellan. - Längst bort ska enligt detaljritningen i Stockholm 1897 ligga ett Exercishus - som rimligen är i ett plan! Det ser helt rätt ut! Längst bort (kullen bakom lampan) i öppningen skymtar berget bakom nuvarande Berwaldhallen.
De många regementsfanorna (men ingen svensk flagga) drar - för mig - åt något traditionsbevarande militärt - och inte nödvändigtvis födelsedag.

2003-01-13, 00:40
Svar #3

Hans Svedberg

Gunnar!Om det du säger inte stämmer återstår bara Artilleriregementet och i så fall ser vi husen på andra sidan Valhallavägen.
Har du motsvarande ritning från 1897 där man kan se om det fanns bågvalv mellan husen?
Södra sidan av V-vägen var förmodligen inte så väl utbyggd. Årtalet för de nu så pampiga husen vet jag inte, men Patentverket som ligger något längre österut började byggas 1911-1921 och har byggts till i ett par omgångar därefter. Ännu några meter åt öster kommer vi väl ihåg Fältöversten som en grop med små verkstadsskjul ända fram till slutet av 60-talet.
 
Fortsättningsvis kommer jag inte att delta i diskussionen hälsar
Hasse S

2003-01-13, 07:31
Svar #4

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Gunnar!
 
Jag måste nog be om ursäkt för mitt yttrande  
perifer om Blå Prinsen Prins Carl.  
Det var på intet sätt avsett att vara  
nedsättande.  
Med perifer menade jag att han inte stod i  
centrum för den kungliga familjen (Gustav V  
med  
fru och barn).
 
Dina uppgifter om vädret var intressanta. De  
uppgifterna och Prins Carls födelsedag kan  
knyta  
ihop det hela. Det skulle kunna vara ett militärt
Har-den-äran-på-födelsedagen till honom.
 
Ang Svea livgarde så härstammar det, enl  
regementstraditionen, från de 16 smocke och  
raske unge drängar, som på Konungens liv  
akta  
skulle....
Tyvärr har jag inte den exakta lydelsen och  
årtalet framför mig just nu, men jag tror det  
stämmer med 1521, möjligen 1520.
1525 hade styrkan utvecklats till ett  
Gardeskompani vid Gustav Vasas hov och  
fungerade  
som hans personliga livvakt.
Otaliga omorganisationer skapade så  
småningom,  
under Kristina, 'Wårt reg. af Guardie' eller  
'Livgardet' som 1674 blev 'K.m:ts Livgarde till  
fot'.
Sedan 1792 har regementet burit namnet  
Svea  
Livgarde, utom en kort period 1808-09.
 
Följer man traditionen från 1521, skulle det  
innebära att Svea Livgarde är västvärldens  
äldsta  
regemente, om man bortser från Påvens  
Schweitsergarde, vilket dock inte är ett  
stridande förband.
 
Mvh
 
Rolf L
 
En gång Livgardist, alltid Livgardist

2003-01-13, 08:30
Svar #5

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Hej Hans och andra nötknäckare!
Svea artillerireg. kasern - i bild i Stockholm 1897 - har valv på vardera sidan om (kansli)byggnaden, är tre våningar hög och har på bilden flaggstång och flagga på taket.
Kanslihuset till Svea livgarde skulle ligga - i Din karta från 1920 och med Saris exakta skiss - till höger och utanför bild (i första bilden) - och bör också ha flagga på taket. Den öppna fyrkanten gör då front mot flaggan (!) och kanslihuset, som utgör entr? mot Linn?gatan.
Tidpunkten har spårat in mot 1920-talet. I Gustaf V. Brev, tal, skrivelser har jag bl.a. hittat av Hans nämnda trontillträdet 1907 (Tal till trupperna den 9 dec 1907: Då jag idag för första gången såsom konung mottager trupper ur den svenska krigsmakten, är det min önskan att vara omgifven af min generalstab.). Det finns andra liknande ceremoniella tillfällen framåt i tiden, frågan är vilket?
Kan Rolf se om någon av de svarta uniformsklädda med speciell huvudbonad utan plym möjligen kan vara civila höga tjänstemän? Statsråd, överståthållare?

2003-01-13, 09:04
Svar #6

Gunnar Ståhl (Gunnars)

En iakttagelse: Bortre och hitre ledet - alla(?) i leden gör honnör (= befäl) och har gruppvis olika uniformer. I ledet till vänster, cheferna gör stor salut, bakomvarande personal inte (= män i ledet). - Möjlig slutsats: Hederskompani ur Svea livgarde, spel samt officerare (t ex generalstabens). Lilla gruppen (8 st) bakom hitre ledet, alla gör honnör i ledet - generalstabsaspiranter? Svarta hopen som inte gör honnör - civila ämbetsmän, ev. något statsråd - i uniform. ?? 1907? - I kväll reser jag bort på några dagar och blir kanske borta från den spännande upplösningen(?). Vänligen! /Gunnar

2003-01-13, 22:34
Svar #7

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Gunnar och tack!
Om jag förstått dig rätt så ligger tvillingbyggnaderna bara med ett par meters mellanrum (tror faktiskt att jag kan skönja passagen emellan byggnadskomplexen), den lilla byggnaden man ser i gången är Exercishuset som ligger på Göta Livgardes bortre sida. Själv har jag aldrig varit på plats och vågar inte längre säga säkert. Men det finns ju många ledtrådar som trots allt talar för att det är Svea Livgarde på bilden. Det vore ju glädjande om så vore.
 
Mvh Sari

2003-01-14, 07:39
Svar #8

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Att platsen är kasernerna vid Linn?gatan i  
Stockholm kan väl ses som fastställt vid det  
här  
laget, det är också sannolikt Svea Livgardes  
kaserngård, med Göta Livgarde skymtande i  
springan mellan husen.
 
Jag har koncentrerat mig på de 8 grå  
gubbarna  
närmast kameran. Huvudbonaden kan jag  
inte få  
till annat än den trekantiga hatt, som i  
karolinsk yra infördes i arm?n 1906 men  
avskaffades 1923.
Det daterar i så fall bilden till före 1923.
 
De uniformerade civilisterna som frågas om  
har  
jag tyvärr ingen möjlighet att identifiera.  
Men perioden var mycket uniformsbenägen,  
där i  
stort sett varje högre tjänst var kombinerad  
med  
en egen uniform.  
Det kan således vara borgmästare,  
provincialläkare, statsveterinärer polismästare  
m.m.
 
Mvh
 
Rolf L

2003-01-14, 20:48
Svar #9

Utloggad Ann-Sofie Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-02-08, 00:21
    • Visa profil
Har försökt att zooma in den svarta hopen för att den om möjligt ska ge några ledtrådar.  
Om det finns statsråd med borde de väl befinna sig i närheten av kungligheterna?  

Med vänlig hälsning
Ann-Sofie

2003-01-17, 16:20
Svar #10

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Ett befängt sammanträffande: I slutet av februari 1921 reser prins Carl till Geneve för ett internationellt Rödakors-möte. Dessförinnan finns han och fem representanter på en bild från ett Nordiskt Rödakorsmöte. Carl var general och inspektör för kavalleriet innan han blev ordförande i Röda korset - och då troligen general i reserven. - Senaste bild: Varför en militär (som gör honnör) och fem civila - varav ingen tillhör ordinarie uppställning, utan snarare är inbjudna gäster, som inte tillhör formeringen (= prins Carls gäster?).
En annan sidotanke: Kungen har själv - under tidernas lopp - haft chefsskapet för Svea livgarde i nåder antagit chefsskapet med en sekundchef - överste. - Det kan motivera att Konungen själv tar emot sitt förband, däremot kanske inte den stora uppställningen.
År 1921 och regementschefens första mottagning under jubileumsåret - det är en frestande tanke.
En annan frestande tanke är regementschefens första mottagning sedan han blivit kung (tal till trupperna 9 dec 1907).
En tredje tanke: Drottning Victoria vistades många vintrar på Capri för att sköta sin hälsa; om hon är med på bilden är det ganska få år att välja på. Ett alternativ är att vi har kronprinsessan Margareta i vagnen.
Vi behöver kanske någon mer mode- och uniformsexpert!
Mvh/Gunnar

2003-01-17, 17:02
Svar #11

Peter Karlsson (Peterk)

Att minst fyra av de fem civilisterna på senaste bild står och skriver (eller skissar?) tyder väl kanske på någon form av journalistisk bevakning snarare än inbjudna gäster..

2003-01-17, 21:19
Svar #12

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Jag håller med Dig Peter! Visst skriver civilisterna något, därför troligen inga gäster.
Den svarta hop med civila uniformer som jag åsyftade tidigare finns i bilden den 29/12 kl 1612, till vänster. Specialhuvudbonad - utdragen framåt och bakåt - typisk för höga ämbetsmän.
Och till Sari - det är smalt mellan regementena, ca 16 m enligt ritningarna. /G.

2003-01-18, 00:23
Svar #13

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
Jag tittade nyss på delförstoringen från inlägget gjort den 16/12-02, kl 16.14 .
Diskussionen har dragit iväg mot 1920-talet, bl a med hänvisning till uniformsmodeller, men jag tror att fotot är taget tidigare. Gruppen av personer som finns i delförstoringen är dem som alla runtomkring är vända mot. Om det hade varit Gustav V som var Kung borde han inte stått där han står, utan främst i gruppen - dvs längst till vänster på delförstoringen. Mannen som står längst till vänster tycker jag ser ut att vara Oskar II, även den uniform mannen bär ser ut att vara av den typ Oskar II brukade bära.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2003-01-18, 10:29
Svar #14

Peter Karlsson (Peterk)

Förmodar att Sven-Ove menar inlägget den 29/12 kl 16.12..

2003-01-18, 13:59
Svar #15

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
Javisst, det blev lite fel där.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2003-01-18, 18:33
Svar #16

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Sven-Ove.
 
I o för sig står farbrorn i båtmössan längst  
fram i sin grupp, men den grupp som står i  
centrum är de grå gubbarna framför, dvs  
närmare  
fanorna.
Likheten med Oscar II är slående, främst  
beroende  
på uniformen.
Oscar II uppträdde ofta i Amiralsuniform.  
 
Jag tror att även flottan, åtminstone den del  
som  
hörde hemma i Sthlm, också representerade  
vid den  
här uppställningen och att det är någon  
amiralsperson du har noterat.
Oscar dog 1907, och är det M/10 som de 8 har  
på  
sig så är han utesluten.
 
Jag tror fortfarande att vi befinner oss kring  
20-talet
 
Mvh
 
Rolf L

2003-01-18, 23:29
Svar #17

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Gustav V firade också jubil?er av sitt trontillträde - jämna år från 1907: Kanske 1917, 1927. Men det ev 400-årsjubileet (1521 - 1921) har jag svårt att släppa! Vänligen! /Gunnar (med farfar Verner Ståhl som volontär 1898 och efterföljande korpralskola)

2003-02-18, 21:38
Svar #18

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Excercishallar och musikkaserner är borta idag. I öppningen längst bort ser man idag Sveriges Radios stora byggnad på Gärdet med alla satellitantenner. Mellan Svea och Göta Livgardes kaserner (rygg mot rygg) är det 19 steg (16 meter). - Tidigare avstängningar är borta så det var en upplevelse att - i den värmande solen - ta en promenad in genom valvet till Svea livgardes gård och snedda genom öppningen till Göta livgardes gård för att sist runda FOA-byggnaden och komma ut i bildens bortre gap mitt emot Radiohuset på Gärdet.
Reflektioner: 1) Ett otroligt stort komplex! 2) Glömde kameran hemma.

2003-06-27, 10:05
Svar #19

Erika E

(Erika English)
 
En reflektioner:  De uniformer som på bilden  
är  
grå, behöver inte ha varit det i verkligheten.  
Rött och gult brukar t.ex. bli grått på svartvita  
bilder.

2003-06-27, 19:01
Svar #20

Utloggad Ann-Sofie Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-02-08, 00:21
    • Visa profil
Tack Erika för ditt inlägg, det fick mig att ta en ny titt på fotot och jag konstaterar då att det inte är samma grå färg på alla rockar. För den som vill se att färgerna skiljer kan titta på det inlägg jag gjorde den 29 december då jag la in en ny förstoring. Jag har inte sett det tidigare men nu ser jag skillnad i den grå färgen vilket mycket väl kan tyda på att det är som du skriver, olika färger.
Mvh
Ann-Sofie

2003-09-13, 22:25
Svar #21

Olof Almkvist

Erika English!
Jag tror att du kanske ska gå på en liten fotokurs.
Se det nedan stående hur jag vill förklara för dig. Har man jobbat med sådana filmer så lär man sig vad de olika filmtypena heter.  
 
I en film finns det ett sikt som är ljuskänslig. De första filmerna var av typ sensibiliserade där allt var i grått ifrån violett blå efter framkallning och fixering.  
 
Ortokromatiska filmer där det röda kommer fram i filmskiktet som svart. Det är därför den ortokromatiska filmen är färgblind mot det röda hållet på färgspektrumet, som i fallet med den röda tonen på huset. Hade detta varit i artilleriregementet kasern. Då skulle man sett att det är ljusare grå färg på denna husvägg.  
 
Medan filmerna som finns nu för tiden är av typen pankromatiska filmer, som finns nu för tiden är den film som ger mest i nya tiden nyanser av vita färger via gråa till svarta färger. Jag tror att det du har sett är denna film såsom det du har beskrivit det.  
 
En speciell film som använder sig av det rödkänsliga filmskiktet är en infraröd film, som används i sammanhanget även kallad IR. Då man tittar på en sådan film med rödfilter wratten filter nr 25 (röd ) eller ännu bättre wratten filter nr 29 (mörkröd) på kameralinsen blir bilden, som om det vore natt fastern man vet att det är taget på dagen samt att de gröna bladen blir vita. Då man tar bilden på en disig dag ser bilden igenom diset så att det blir en klar bild efter framkallning och fixering. Man ställer dock avståndet mot en röd punkt eller bokstäverna IR.
 
Man kan också använda denna film och se igenom målningar för att se om det är något som döljer sig. Som om det blev en felaktig färg som man kan följa använda sig av då det gäller att se i genom pappret för att se om det har stått en annan text eller en förfalskning.

2003-09-13, 23:04
Svar #22

Olof Almkvist

Beträffande den uppförstorade bilden med gluggen mellan husen känner jag igen. Bilden är riktat mot österut mot Oxenstiernsgatan samt att det är taget i Svea livgardets kaserngård från andra våningen. För att jag såg nämligen i gluggen bakgrunden en kulle med träd, som nu är Sveriges radios området. Om man följer en tänk tvågrät linje som verkar vara det rakaste så finner man att den går vid andra våningen. Samt att det finns en linje till att ta till. I den uppförstorade bilden med gluggen mellan husen på den högra sidan finner man denna lodräta linje. Om man tänker sig att följa denna linje på den stora bilden neråt mot kameran som är tagen på andra våningen längs ut på den hitre flygeln. Man kan ej se det andra hörnväggen dolt bakom den första hörnet för jag ser på husets konstruktion att det bör vara i det rakaste de mellan de två hörnen. I arkitekttoniskt sett bör man tänka på paralaxlinjen. Däremot ser man det lilla husets två hörn, som nu mera är bortrivet.
 
För jag bor i denna del av staden  
Därav min slutledning.
 
Mvh Olof A.

2003-09-14, 10:15
Svar #23

Kent Neogard

Hej Ann-Sofie
Jag har tagit del av diskusionen om bilden. Jag har exakt samma bild i min ägo efter min morfar Eskil Werner Björklund. Han var förlagd vid Svea livgarde från 1912-1915. Jag misstänker att bilden är tagen någon av de åren.

2003-09-15, 01:05
Svar #24

Erika English

Olof A: Jag tycker att du ska stämma ner besserwissertonen en smula. Jag föreslog en förklaring, motbevisa den gärna men att kläcka ur sig nedsättande kurser om olika filmtyper  är bara löjligt.  
Vem har överhuvudtaget tagit upp nattfotografering och IR-film. Skärp dig.
Sådant som du pratar om är inget man lär sig på en fotokurs på 1990-2000-talen. Jag borde veta eftersom jag gått kurser och jobbar yrkesmässigt som fotograf.

2003-09-15, 03:49
Svar #25

Olof Almkvist

Erika English?  
 
Förlåt min dyre vän! Jag reagerade mot den ordalydelsen som du skrev om fredagen den 27 juni 2003 kl. 10.05, som följer nu: Rött och gult brukar t.ex. bli grått på svartvita bilder.  
 
Inte när det är svart som det ska vara eftersom det fanns ortokromatiska filmer, som fanns då.  
 
Jag ville förmedla den kunskap som få vet om att jag kan. Visserligen kunde inte jag känna till att du är fotokunnig i sakfrågan. men min uppfattning var försöka hjälpa dig med den del av felet som orsakade vår lilla dispyt som följd.  
Mvh Olof A.

2003-11-13, 15:40
Svar #26

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
Bläddrade just i Lindorms verk om Gustaf V:s tid. Från 1926 (sid 412) finns en bild med texten Från Svea Livgardes 400-årsjubileum den 5 september...  Tydligen firade man inte 1921 utan först 5 år senare! Bilden visar en procession på väg till Riddarholmskyrkan. I täten de kungliga med uppvaktning till häst, sedan ett led i mörka paraduniformer. Inga överrockar i sikte.
Kent Neogards inlägg är intressant. Tidsperioden 1912-15 alltså?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna