ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söderby 1945  (läst 1765 gånger)

2011-12-10, 16:57
läst 1765 gånger

Utloggad Åke Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-06-26, 14:03
    • Visa profil
Hej.
Söderby 1945 står det intill detta fotografi i min mosters, Anna Kristina Jonsson f 1919, gamla album. Med vetskap om tidpunkt tycker jag fotot är talande. Världskriget var äntligen slut och man kunde blicka framåt.
Jag är dock funderande på om Söderby är det stora gamla sjukhuset, som väl denna sommar används till flyktingmottagning för krigsdrabbade från Europa (bl.a. från koncentrationsläger) eller om Söderby syftar på en annan anläggning av skola/utbildning av något slag. Jag har sett bilder på Söderby sjukhus och det liknar inte alls byggnaderna på fotot. Samtidigt kan det vara en ursprunglig äldre byggnad på fotot där det senare har byggts upp ett stort sjukhus (sanatorium) vid.
Jag undrar också vad min moster gjorde där. Hon sitter f.ö. i mitten i den bakre raden. Går hon på en utbildning/kurs eller arbetar hon där ? Eftersom kvinnorna är likvärdiga i ålder tror jag på det första alternativet, men det kan vara fel förstås.
Mycket tacksam för hjälp i mitt funderande !
mvh
Åke
 

2011-12-11, 13:28
Svar #1

Utloggad Åke Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-06-26, 14:03
    • Visa profil
Jag lade in fotot med undringar under Stockholmsrubriken. Kanske finns det aktuellt Söderby i annat landskap också ? Efterlyser ånyo kommentarer.
 
Hälsningar
Åke

2011-12-11, 14:26
Svar #2

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Senast inloggad: 2022-01-08, 22:49
    • Visa profil
Hej Åke. Har sökt på Söderby sjukhus under Google. Av text framgår att sjukhuset under åren genomgått många förändringar/ombyggnationer. På den stora bilden, huvudbyggnaden efter renovering 2009, ser man att fönstren ser lika ut som på din bild. Din bild kan vara från just detta sjukhus.

2011-12-12, 10:46
Svar #3

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil

2011-12-12, 15:12
Svar #4

Utloggad Åke Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-06-26, 14:03
    • Visa profil
Tack Krister och Karin för förtydligandet om Söderby som sjukhus !
Jag såg bara den långa flygelbyggnaden som en omöjlig lösning på mitt mer intima foto, men inser att längan kan fortsätta utanför bilden. Den andra huskroppen kan vara sköterskehem, administrativ byggnad eller av annan karaktär. Nu är bara frågan vad moster Anna Kristina gjorde där. Pussel får läggas !
 
Mvh   Åke

2011-12-13, 18:41
Svar #5

Utloggad Kennet Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-01-14, 22:00
    • Visa profil
Hej ÅKE Söderby sjukhus byggdes mellan 1907-1910 pga den ökande tbc och blev sveriges största sanatorium på sin tid.Kortet (vänster) visar huvudsjukhuset eller stora sjukhuset och är 120 meter långt.Bilden (höger) visar som du är inne på administrationshuset.Din moster hade säkert en rolig tid på söderby och jag skulle tro att hon gick en utbildning och hon bodde säkert uppe på sjuksköterskehemmet som låg uppe vid vattentornet.Söderby var som en liten stad som hade eget vatten och avlopp och var avstängt för allmänheten och det var vanligt att man firade nyår jul midsommar exp med personal och patienter tillsammans.Min mor började jobba på söderby 1951 och hon jobbade fram till 1988 då sjukhuset lades ner.Jag själv är uppväxt på söderby och har jobbat där som maskinist och jag kan säga att det var en rolig tid.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna