ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stockholms-regementen ? i början av 1900-talet  (läst 3115 gånger)

2001-03-16, 10:15
läst 3115 gånger

Karin Jirénius

Hej!
Min mmf har efterlämnat flera fotoalbum med bl.a. dessa två bilder. De sitter i samband med fotografier på min mmf med bröder och vänner i uniform, varför jag antar att det handlar om regementen.
Jag sänder även med ett foto på mmf Valfrid Schön i uniform, om det kan hjälpa.
Fotografierna är tagna av en fotograf i Stockholm, vilket tyder på att det bör vara i Stockholms-trakten.
Kan någon hjälpa mig att identifiera byggnaderna?
Hälsningar
Karin Jir?nius

2001-03-16, 10:21
Svar #1

Karin Jirénius

Går bättre med bilderna kanske...
Regementesbild nr 1:

Regementesbild nr 2:

Valfrid Schön:

2001-04-16, 14:33
Svar #2

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Fick syn på Dina bilder, som är litet mörka. Men bild 1, den första fasaden, är mycket speciell för att vara Stockholm. Det kan knappast vara något annat än det gamla militära etablissemanget Marieberg på Kungsholmen. När jag var liten var där plats för signalutbildning (fortfarande på 50-talet frivillig utbildning för signalister i Frivilliga radioorganisationen), tidigare för teknisk utbildning (ingenjörsutbildning före Tekniska högskolans tid).
Bild 2 tror jag är samma område, men från Mälarsidan. Byggnaden till höger är säkert en av dåvarande fälttelegrafkårens kaserner (1920-talet). Tidigare fanns en porslinsfabrik här (före 1800), kanske samma byggnad? Till vänster kanske den ammunitionsfabrik som fanns vid Marieberg åtminstone kring 1930- 40-talet (?).
Valfrid Schön känner jag inte till, däremot en Ebbe Schön, som var en bekant till min far på 1940-talet. Min far (Ståhl) var värnpliktig vid fälttelegrafkåren någon gång under 1930-talet.

2001-04-16, 19:16
Svar #3

P-O Klingvall (Peo)

Tack Gunnar för ditt inlägg som bekräftar mina  
egna tankar om motiven 1 och 2. 1951/52  
tillbringade jag sex månader vid Arm?ns  
Signalskola, SignS, som då var förlagt till  
Marieberg. Innan Signalregementet 1939  
flyttade  
till Solna (Frösunda) var det också förlagt här.  
Tyvärr jämnades hela området med marken  
på  
60-talet för att ge plats åt de tidningsdrakar  
som tidigare huserade i Klaras  
tidningskvarter.

2001-04-17, 10:58
Svar #4

Karin Jirénius

Tack för all hjälp! Jättekul att få bilderna identifierade! Jag har flera album, och många okända vyer och ansikten finns där. Som tur var har min mor och mormor gått igenom en del av bilderna i alla fall, och skrivit ned vilka personerna är.
Gunnar - Schön-släkten som jag tillhör, är en stor släkt. Min mmf Valfrid Schön hade 15 syskon/halvsyskon! Tyvärr vet jag inte vem denne Ebbe Schön är, men det finns ju fler än en Schön-släkt också. Min släkt stammar från soldaten Carl Andersson Skön i Regna.
Hälsningar
Karin Jir?nius

2001-05-26, 19:56
Svar #5

Utloggad Therese Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2015-11-15, 23:05
    • Visa profil
Karin  tror du att det finns det en möjlighet att det någonstans i din Schönsläkt finns en Gottfrid Schön?
Han var född 1886-10-03 ev i Björnlunda sn.
Han är min fm f.

2001-05-27, 12:48
Svar #6

Karin Jirénius

Hej Therese!
Tyvärr! Min Schön-släkt utgår från Carl Andersson Skön, f 1844 i Regna (E). Hans 16 barn är alla födda i Regna församling. De är födda 1870-1904 (två olika mödrar). Du får nog söka någon annanstans!
Hälsningar
Karin Jir?nius

2001-07-16, 23:55
Svar #7

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Hej Karin
Dina regementsbilder lämnar mig ingen ro. Jag vet inte varför jag hakat upp mig just på dem och kanske jag är ute och cyklar, men
det ser faktiskt ut som regementet i Vaxholm, Sthlms län och kasernerna på Rindö. Har sjöledes åkt förbi några gånger i sommar och sist kikade jag extra noga på regementsbyggnaden och kasernerna. När jag nu tittar på dina bilder igen så är de faktiskt mycket lika varandra.
Jag kan ju ha fel men vill ändå förmedla denna möjlighet till lösning.  
Mvh/Laila

2011-02-26, 20:32
Svar #8

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Hej! Nedanstående foto hör inte ihop med ovanstående men kanske passar in under den här rubriken i alla fall.
Den finns i ett album med porträttfoton inlagda i Porträttfynd med nr #97328.
På baksidan av bilden är stämplat: Carl Brandt Stockholm Drottninggatan 18.
Är det möjligen någon som känner igen den här byggnaden och vet var den finns eller har funnits?  
Det ser ut att vara militärer som är med på bilden och det ser ut som en vaktkur bredvid entrén.
Vore mycket tacksam om någon kan identifiera byggnaden!


2011-02-26, 22:29
Svar #9

Utloggad Per Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1476
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:23
    • Visa profil
Mona-Lisa!
 
Jag tycker det ser ut som Fredrikshofs slott på Östermalm. I bakgrunden till höger i bilden ser man de gamla kasernerna på Linnégatan, nuvarande Garnisonen med bl a Socialstyrelsen m fl myndigheter. Historik, kortfattad, om Fredrikshofs slott enl http://sv.wikipedia.org/wiki/Fredrikshovs_slott
Byggnaden var kasern för Svea Livgarde 1803-1888, innan reg flyttade till de nya kasernerna vid Linnégatan. Bilden är troligen från denna tid!
M v h
Per

2011-02-27, 12:41
Svar #10

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Stort tack för hjälpen Per! Javisst, det måste absolut vara Fredrikshofs slott!
Jag har googlat och hittat flera bilder och de stämmer ju exakt med det här fotot.
Hittade också uppgifter om att Norrlands trängbataljon var förlagda på Fredrikshofs slott 1893-1898.
De omlokaliserades 1898 till Sollefteå i Ångermanland där de 1902 omorganiserades till Norrlands trängkår T 3.
Kanske detta kan vara förklaringen till varför fotot finns i det här albumet som kommer från Gottne (Mo) i Ångermanland.
 
Personer från Ångermanland kan väl ha funnits vid Svea Livgarde men kanske Norrlands trängbataljon är mera troligt?
I albumet finns även några porträttfoton tagna av Carl Brandt i Stockholm:
   
 
Är det möjligen någon som utfrån uniformerna kan säga om de här personerna kan ha tillhört Svea Livgarde eller Norrlands trängbataljon?
Mvh
Mona-Lisa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna