ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karlsvärds_Skomagasin  (läst 893 gånger)

2006-05-18, 12:35
läst 893 gånger

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net


 
 
Axel Karlsvärds Skomagasin låg på för mig okänd plats.  
Strax intill låg en Hasselbladsaffär som troligen sålde charkuterier eller smörgåsar. Längst till höger låg Arvid And... Specerier.  
 
Platsen är sannolikt inte Göteborg, vars adresskalender jag studerat. Möjligen kan det vara i Stockholm där Hasselblads chark-gren också hade verksamhet.
Släkten Karlsvärd tycks huvudsakligen leva i Östergötland enligt SvBef 1890.  
Kan du hjälpa mig att lösa bildgåtan?

2006-05-18, 23:49
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Det fanns en Axel Teodor Karlsvärd som bodde på olika ställen på Kungsholmen i Stockholm. Vid något tillfälle står han som skoarbetare, annars som tillskärare. 1914, den enda gången han står som skoarbetare, flyttade han in från Sundbyberg, så det kan också vara där bilden är tagen.

2006-05-19, 16:24
Svar #2

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Tack Carl Szabad
Du stärker mig i min tro att bilden är tagen i Stockholmstrakten. Där verkade Carl-Hugo Hasselblad innan han återvände till Göteborg. Det är från en av hans dottersöner som jag fått bilden. Tyvärr visste inte han var bilden var tagen.
 
GLA har en fin samling Industri- och adresskalender som ofta ger svaret. Denna gång var det omöjligt att finna Karlsvärd.
En fråga som egentligen endast var till för att få veta var Hasselbladsbutiken låg.
 
Apropå. Är det någon som vet om det finns adresskalendrar även för Stockholm?
 
MVH / Bertil Nagnusson

2006-05-19, 16:33
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Karl Hugo Hasselblad bodde 1909-1912 på Hornsgatan 64B/Timmermansgatan 15 och 1912-1915 på Hornsgatan 75 på Södermalm. Han skrivs som handlare. Var affären låg framgår dock inte av Söder-CDn.
 
Det finns adresskalendrar för Stockholm också.

2006-05-29, 16:12
Svar #4

Utloggad Thomas Ekelund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2017-11-05, 20:31
    • Visa profil
Jag tror att detta är Södertälje efter att ha tittat
i telefonkatalogen 1901, Allmänna&Bell.
Där finns:
Södertelge 217 Karlsvärd, Axel, Skohandel.
          342 Hasselblads Charkuteriaffär.
          198 Anderson, Arvid, Specerihandlare

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna