ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Interiör i Stockholm  (läst 1211 gånger)

2003-07-27, 11:28
läst 1211 gånger

Stig E Petterson

Vad kan detta vara för typ av inrättning?
Handlar det om försäljning av tunnor och korgar?
Eller innehåller tunnorna och korgarna något som säljs där?
Bilden sannolikt från Södermalm eller Gamla stan i Stovckholm.
 
2:a fr. vänster är en bror till min farmor.
Gustav Jacobsson f. 1885-12-26 i Katarina, Sthlm, d. 1916-06 05 i Riddarfjärden.
 
Stig
 

2003-07-27, 12:56
Svar #1

Bo Johansson

Tunnorna verkar tillslutna, och korgarna längst till höger på bilden verkar ha något innehåll, så jag tror inte det är tomma tunnor och korgar som säljs.
 
// Bo Johansson

2003-07-27, 12:58
Svar #2

Bo Johansson

Dessutom tror jag det är en våg som de två männen till vänster sysslar med.
 
// Bo Johansson

2003-07-27, 17:13
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Javisst är det en våg som används. Den är av samma typ som fanns i den lanthandel i Örserum, Gränna sn, där jag sommarjobbade på tidigt 60-tal. Vad gäller innehållet i korgarna förefaller det att inte vara särskilt ömtåligt, då man kan ställa korgarna ovanpå varandra.  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-07-28, 09:48
Svar #4

Jan Ek (Janek)

Stig,
 
Du har gjort det lite svårt att se med valet av upplösning, men jag tycker det ser ut som om det är äpplen i korgarna.

2003-07-28, 10:56
Svar #5

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Stig!
 
Nu tänker jag lägga mig i denna diskussion också, fast att jag inte alls vet vad korgarna och tunnorna innehåller. Jag vill gissa att i tunnorna finns sill, bara av den anledningen att de ser precis ut som silltunnor. Jag tror inte att korgarna innehåller äpplen, som ju bör behandlas varsamt annars blir de lätt skadade. Vad passar till sill(?)- lök och potatis! Kanske det finns lökar i korgarna?  
 
Mvh
Ann

2003-07-28, 11:11
Svar #6

Gunder Grünning

Jag tror att Ann nog kan ha en poäng där.
I korgen med mörk bård i mitten av bilden längst till höger tror jag det är lök i, den ser lite glansig ut, medan det i korgen utan bård snett under den ser ut att vara potatis.
Min tro är att det är lök i korgar med bård och potatis i de utan bård. Och naturligtvis är det sill i tunnorna, kanske med dill.
 
/Gunder

2003-07-28, 11:13
Svar #7

Gunder Grünning

Eventuellt kan det vara att man har röd lök i korgar med bård och gul lök i korgar utan bård.
 
/Gunder

2003-07-28, 16:12
Svar #8

Jan Ek (Janek)

Tänker nog inte ge mig på det med äpplen...
 
Att det är en grossistverksamhet vi ser på bilden är väl ingen tvekan om. Firmanamnet är kanske J.J., som det står målat på korgarna. (Det är väl för att de ska hitta hem igen från återförsäljaren.) Släkt med Jacobson på bilden kanske? Korgen på vågen har visserligen ett H påmålat, men är enda undantaget jag kan se.
 
Att korgar är mycket lämpliga för frukt kan nog vilken fruktodlare som helst intyga. Luftigt och starkt.
 
Korgarna i nedre högra hörnet innehåller tydligt äpplen, men grossistverksamheten på bilden kan ju vara så mycket mer. Tunnorna vill jag inte spekulera i, lite för vita och rena för sill i mitt tycke, och jag har många gånger hört ordet äppeltunna utan att närmare reflektera över det. Kan faktiskt tänka mig att äpplena kommer i tunnorna till stan, för att sedan bli uppvägda och fördelade i korgarna till butikerna.
 
Att äpplen såldes i tunnor bekräftas också av detta personliga minne.

2003-07-28, 20:46
Svar #9

christina holmr-gunnerfältk

Håller med Ann att detta antagligen är silltunnor, kommer ihåg från min barndom att vi handlade sill ur liknande tunnor. Har dock inget förslag på korgarna, kan dock innehålla frukt.

2003-07-28, 22:42
Svar #10

Utloggad Sören Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2014-11-04, 20:34
    • Visa profil
Det kanske är äpplemos i tunnorna. När John Bauer dog sjönk fartyget på grund av att det var överlastat med äpplemos i tunnor som skulle sändas från odlingsområdena vid södra Vättern till Cloetta i Ljungbro. Silltunnor brukar sällan vara så rena och snygga.

2003-07-29, 12:56
Svar #11

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen!
 
Jag tror inte att det kan vara någon typ av frukt i korgarna; innehållet har travats alldeles för högt och då korgarna inte har lock, så ramlar de lätt ur. Äpplen skulle inte klara av sådan behandling, om de föll i golvet så skulle de skadas och då bli osäljbara. Potatis/lök/kålrötter t.ex. behöver man inte behandla så försiktigt, så därför gissar jag fortfarande att korgarna innehåller grönsaker och inte frukt.
 
Men visst kan det vara äpplen i tunnorna, för enligt Jan Eks länk, så såldes de på så vis till affärerna; men bara för att tunnorna ser rena ut tycker jag inte att man kan helt utesluta sillen. Kanske tunnorna var nya, det måste dom väl ha varit vid något tillfälle!  
 
 
Mvh
Ann

2003-07-29, 14:22
Svar #12

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej,
 
Det kan ju vara nya tunnor som säljs till förvaring av ex.vis tjära eller sill.
 
Gronsakerna ser för små ut för att vara äpplen.
Tippar på rodbetor eller lok eller varför inte kålrotter som Ann gissade. Kan tyvärr inte skriva o med 2 prickar idag.
Hälsn. Eivor

2003-07-29, 15:32
Svar #13

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Eivor!
 
Hur kommer det sig att du har problem med 'ö', precis som jag tidigare? Har du inte ett svenskt tangentbord? Jag måste alltid skriva ctrl+alt och sedan siffrorna för att få fram åäö; ibland kan det bli lite besvärligt!  
 
Men du kanske skämtar?    
 
Mvh
Ann

2003-07-29, 16:09
Svar #14

Eivor Andersson (Ema)

Jag skämtade inte Ann. Jag ljög avsiktligt.
Jag förstår bara inte varför Du inte använde ctrl+alt i vår senaste diskussion om flaggor.  
Om orden råkar bli något opassande, så tycker jag att man kan radera det innan man skickar iväg ord som -höra- utan prickar.
Vi har nog inte samma humor.
EA

2003-07-29, 22:15
Svar #15

Anna-Carin Betzén

Apropå ä och ö, har även engelska tangentbord den där knappen som på de svenska sitter brevid return, med de tre symbolerna ^, ¨ och ~ på? I så fall kan man använda den knappen följt av a/A/o/O för att få fram ä/Ä/ö/Ö. Kan vara lite smidigare än Ctrl+Alt+... men det hänger ju som sagt på att man har den knappen.

2003-07-29, 23:36
Svar #16

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Anna-Carin!
 
Jag har svarat under Ordet är Fritt Kantstött porslin.
 
Mvh Ann

2003-07-31, 20:00
Svar #17

Stig E Petterson

Tack för synpunkter på tunnor och korgar.
Också jag tycker tunnorna ser för fina ut för att innehålla sill. Även om de kom som nya från ett salteri borde de bära några spår av verksamheten. Men, men . . .
 
Hur silltunnan såg ut i min barndoms affär är en annan sak. Den användes kanske för att fyllas på med sill som kom i mindre tinor eller plåtkärl.. Hur som helst hade den knappast passat in i sällskapet på bilden.
 
Tyvärr måste jag avfärda antydan om att JJ på krogarna har med Gustav Jacobsson eller hans familj att göra. Gustav och fadern levde ensamma på var sitt håll
i små omständigheter.  
Gustavs yngre syster var sambo på sitt håll. Systern som blev min farmor äktade en skötsam arbetskarl och levde efter 1910 med sin familj i eget hus i Älvsjö.
 
Jag har gjort ett nytt försök att e-posta bilden till Sthlms Stadsmuseum i hopp om  
någon form av igenkännande.
Tack än en gång för ert engagemang. Kanske kommer någon med en snilleblixt.
Stig

2003-11-29, 17:42
Svar #18

Utloggad Bernhard Johanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2015-09-08, 09:39
    • Visa profil
    • www.cantab.nu/bernhard.johanson/
Vågen är en decimalvåg, dvs. 1 kg på den lilla vågskålen till vänster motsvarar 10 kg på den stora, där korgarna står. Med lite bättre upplösning i bilden skulle man nog kunna se, vad de fyra korgarna väger, och därav kanske kunna dra slutsatser om innehållet.
Det ser ut som den största vikten är på 2 kg, men sedan är det svårt att se. Kanske sammanlagt 5-10 kg? Vikten med handtag som står på marken verkar vara en 5 kg-vikt.

2003-11-29, 23:01
Svar #19

Britta Zachs (Zachs)

Kanske dom väger in äpple för musttillverkning?  
Britta

2005-07-30, 23:40
Svar #20

Stig-Olof Olofsson

Äpplen förvaras i låga lådor inte i korgar, ta en titt i affären, dom ser nästan likadana ut än idag. Lägger man flera lager äpplen blir dom i botten lätt stötta och börjar ruttna och rötan sprider sig i hela partiet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna