ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Drottninggatan/Kammakargatan  (läst 556 gånger)

2010-01-25, 16:02
läst 556 gånger

Utloggad Sara Lindhé

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 23:40
    • Visa profil
Hej,
 
Jag letar på uppdrag av BRF Kurland 5, äldre bilder på deras fastighet som ligger i Stockholm hörnet Drottninggatan 100/Kammakargatan 40. Har försökt med Stockholms stadsmuseum men ingen lycka. All info om huset och dess omgivningar är varmt välkomna.
 
Vänligen
Sara Lindhé

2010-01-25, 20:07
Svar #1

Leif R. Blom

Så här kommenterar Stockholmskällan stadsinventeringen i City:
Allt material finns på Sth stadsmuseum.
 
I inventeringen hittar man fakta om byggnadsår, arkitekt, byggherre, byggmästare samt ombyggnader. I korthet beskrivs även fastighetens fasader och trapphus som de såg ut vid inventeringstillfället. Vissa enstaka lägenheter finns också kort beskrivna.
 
I inledningen i varje volym kan du läsa om stadsdelens utveckling och historia. Därefter hittar du uppgifter om de enskilda husen - de är ordnad alfabetiskt efter kvartersnamn.
 
Inventeringen om Stockholms city gavs ut i två delar. Området som tas upp i del 1 inventerades 1974-75. Boken gavs ut 1976. 274 sidor.
Mvh Leif R.

2010-01-25, 21:21
Svar #2

Utloggad Sara Lindhé

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 23:40
    • Visa profil
Hej Leif,
 
Man tackar för snabbt svar. Då vet jag var jag skall börja.
 
Mvh  
Sara

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna