ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 18 april, 2009  (läst 2231 gånger)

2009-01-24, 10:39
läst 2231 gånger

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hej och tack Britt-Marie.
Jo den personen som är F:1865-09-24 var min morfar Karl August Karlsson och son till Anna Maria Andersson även han F. o ä och han var f: i Partille kommun !
Vill Du ha mera upplysningar i detta fallet så går det bra!
Innan hon flyttade till Säve så står det i hennes flyttpapper till Säve : fött tvenne o ä barn.
Men jag har sökt fast ej hittat något mer barn som var skrivet på henne både strax före och strax efter min morfader.
Hennes o ä Dotter blev senare F i Örgryte och dog som liten!
Hälsningar Maj-Brith i Leksand

2009-01-24, 18:21
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Nordin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3281
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 14:22
    • Visa profil
Hej Maj-Brith!
Hittar din Carl August Karlsson f 18650922, döpt 18650924, mor pigan Maria Andersdotter i Lexby Hålegård, f 18340801. Partille C:4, bild 19 samt AI:19, bild 73, sid 66.
18661030 flyttar Anna Maria Andersdotter till Säfve och Carl August flyttade till Skultorp Westerg/Österg 18661029 till arrendatorn Johan Gustaf Johansson och hans hustru Anna brita Mathiasdtr. Partille AI:19, bild 129, sid 172.
Hittar henne inflyttad till Partille 18631203, nr 50 på Landvetter /där Partille ingår/ B:2, bild 104. Där finns en anteckning fött oä barn som dött- min tolkning. Där står att hon kommer från Göteborg. Det är inte från Örgryte för hon finns inte bland utflyttade där 1863.
Hittar ingen Anna Maria f 18340801 eller 1834 varesig i Partille eller Örgryte, som stämmer in.
Vid tillfälle skall jag titta på utflyttade 1863 i Gbgs övriga församlingar. Kanske att någon annan känner till Anna Maria?
Uppgifterna från AD Online.
Hälsningar
Britt-Marie

2009-01-25, 11:13
Svar #2

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hej och tack Britt-Marie Nordin för ditt sökande efter mina tidigare anor !
Jag har med dåligt resultat försökt att skicka till Dig en  
 Årsbeskrivning  på mitt sökande efter min Morfars mor Anna Maria Andersdotter ( min morfar var Karl August Karlsson F: 865-09-24 i Partille enl. Födelseboken P. 1829-1860 sid 1-308 löpande Nr. 40/42 moder Anna Maia Andersdotter då Lexby Hålegård )
För att återgå till denna årsbeskrivning som innehåller mycket noggrant noterat med kyrkans no. så tror jag det skulle underlätta ganska mycket om Du skulle vilja fortsätta hjälpa mig.
Skulle Du vilja vara snäll sända mig en E-post som jag kan retunera där jag bifogar min årsberättelse ?
          maj-brith.andersson@telia.com  
Tackar på förhand gör Maj-Brith i Leksand

2009-02-08, 09:37
Svar #3

Utloggad Olle Brink

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2021-01-27, 14:18
    • Visa profil
Hur hittar man i Örgrytes alla församlingsböcker 1906-1933? (AD Online). Jag har familjen Johan Peter Borg som enl inflyttningsboken kommer som nr 712-714 13/11 1914 till Erikslund med uppslagsanvisning 163. Var finner jag det?  
Olle Brink

2009-02-08, 11:42
Svar #4

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:14
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Sidan 163 borde finnas i AIIa:15, men det ser tyvärr ut som om den volymen inte blivit fotograferad av AD Online

2009-02-09, 08:33
Svar #5

Eivor Canova

Hej Olle och Joel.
 
Inte heller SVAR har dom, där går dom under PUL.
Göteborgs landsarkiv får hjälpa till i detta sökande.

2009-02-09, 12:57
Svar #6

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Hej! Är det någon som har tillgång till Församlingsbok för Örgryte, Alla:19, 1903-1933 och som skulle vilja hjälpa mig med att kolla upp en sak?
Det är på fol./sid. 1745 angående Johan Thorin som är min mormors far. Han dog till havs 1910. Jag har tidigare försökt läsa denna sida på landsarkivet men är inte riktigt säker vad det står i kommentarer ang. förlisningen.
Skulle vara tacksam om någon vill hjälpa mig att uttyda detta som kanske kan leda till att jag får reda på hans öde.
 
Mvh,
 
Mikael

2009-02-10, 14:08
Svar #7

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Finns ovan nämnda bok filmad hos AD, Genline eller SVAR??
 
/mikael

2009-02-10, 20:35
Svar #8

Utloggad Richard Dahlqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2012-07-09, 14:04
    • Visa profil
    • upprop.nu/APEX
Hej Mikael.
 
Kan tyvärr inte tyda allt som står.
 
Sannolikt omkommen med ång. Berlin år 1910 11/11 enl. underrättelse fr. Sv. Konsulatet i ?.
 
Nästa rad kan jag tyvärr inte tyda.
 
 
Lite längre ner finns ännu en anteckning på honom där det står följande:
 
enl. anmälan från Sv. Konsulatet i ? omkommen med ång. Berlin i Nordsjön.
 
Bifogar screenshots från AD.
 
Någon annan kanske kan tyda resten.
 

 

 
Meddelandet ändrat av Richswe den 10 februari, 2009

2009-02-10, 21:13
Svar #9

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Tusen tack Richard för din hjälp. Vill någon annan titta på det också och försöka fylla i? Kan det stå Stettin.  Men då varför omkommen i Nordsjön?
Vad står det på rad 3 (den svarta tydligare stilen) ?
 
/mikael

2009-02-11, 09:00
Svar #10

Utloggad Maggie Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-07-09, 11:16
    • Visa profil
Han kan ju ha omkommit till sjöss och första kontakten med svenska myndighetspersoner måste väl ha skett i Stettin som är en hamnstad. Tidigare tysk stad antar jag, tillhör numera Polen och heter Szczecin.

2009-02-11, 10:20
Svar #11

Utloggad Maggie Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-07-09, 11:16
    • Visa profil
Den undre blyertsanteckningen tror jag skall vara:
 
Den 18/3 1911 ankom fr ? ? ? 65 kr t. änkan  
hvilka medel sändes d. 20/3 11 t. P.ä. i Vasa, G.
medellös
 
Hon fick en summa pengar nånstans ifrån vilka eftersändes till den församling hon flyttat (Vasa, Gbg). Kanske kan du hitta någon läslig anteckning där om varifrån pengarna kom.

2009-02-11, 11:25
Svar #12

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Tack Maggie! Enligt vad min mormor alltid har sagt så gick båten under med man och allt. Men så kanske inte är fallet, Johan Thorin kanske föll överbord eller förolyckades på annat sätt? Jag har sökt efter ångaren Berlin i gamla tidningar och på olika sätt men inte funnit någon förlisning.
 
Vill någon mer ge sig på den otydliga blyertsanteckningen? Skulle vara intressant att veta vart pengarna skickades ifrån.
 
/ Mikael

2009-02-11, 12:56
Svar #13

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 23:24
    • Visa profil
Hej Mikael!
 
Jag får det till att pengarna skickades från 'Neue Dampfer Compagnie'. En googling ger 298 träffar. Det fanns tydligen två bolag med detta namn, ett i Kiel och ett i Stettin.
 
3:e raden (osäkert): inskr. Gb. sjöm.h. 34 den 4/9 10. afförd 22/5 15. frik(allad)??
 
Mvh
Stefan
Stefan Dake

2009-02-11, 13:04
Svar #14

Utloggad Maggie Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-07-09, 11:16
    • Visa profil
Mikael, om du kan ta dig till Landsarkivet skulle du kanske försöka söka efter honom i Göteborgs sjömanshus och se om du hittar mer specifik info.
 
Jag sökte efter din Thorin bland de sjömanshus som finns hos Svar utan att hitta honom. Sökte efter fartyget Berlin och hittade bara en enda post (från 1888). Här är den lilla info som fanns om själva skeppet.  
 
Fartyg:      
Namn:    Berlin (Skepp)
Hemmahamn:    Danzig
Registerton:    315,58
 
Matrosen jag hittade hos Svar fick betalt i DEM så du får kanske se om du kan hitta information på något tyskt forum?  
Om hon gick under med man och allt borde det uppmärksammats i tyska tidningar tycker man. Dessutom måste väl någon slags sjöförklaring hållts. Frågan är om det finns register bevarade från försäkringsbolag och redare. Det kanske var därifrån änkans pengar kom?  
 
Det finns också skepp som gick mellan tyskland-england-usa med emigranter vid namn Berlin. Här http://www.norwayheritage.com/p_ships.asp?Ship=b&Submit=Submit finns 4 st listade men något är byggt så sent som 1925 och nåt annat är skrotat 1931, ingen notering om att någon av de andra gått under.
 
På tyska Wikipedia finns ännu fler skepp med namnet Berlin. 1914 kolliderade ett av dom med ett svenskt skepp och sjönk om jag förstår rätt (kan inte tyska) och Stettin nämns i texten. http://de.wikipedia.org/wiki/Berlin_(Passagierschiff)#Passagierschiff_.E2.80.9EB erlin.E2.80.9C_.28I.29_von_1868

2009-02-11, 13:24
Svar #15

Utloggad Maggie Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-07-09, 11:16
    • Visa profil
Stefan hann tydligen posta medans jag skrev. Neue Damper Comagnie är ett rederi så då är det ju inte konstigt om hon fått pengar därifrån och att de svenska konsulatet i just Stettin underrättades om hans död. Frågan hur han dog återstår ju ändå. Ett enstaka dödsfall eller ett helt förlist skepp?

2009-02-11, 14:23
Svar #16

Eivor Canova

Hej Mikael.
 
Vem var Johan gift med? och vet du vart hon ev. flyttade; församling - plats.
Kanske det står något mer i dom hushörhören.
 
Kontrollerade dödboken för Örgryte, både 1910  och 1915 och knepigt nog så finns där ingen notering.
 
Hälsar
Eivor

2009-02-11, 15:44
Svar #17

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 23:24
    • Visa profil
Hej igen Mikael!
 
Jag tror att det är, vilket du ju redan är inne på, en 'släktskröna'.
Gå in på Maggies sista länk och bläddra fram till fartyg nummer 4, 'Fährshiff Berlin von 1895'. Detta brittiska ångfartyg förliste 22/2 1907 utanför Hollands kust med endast fyra överlevande.
Gå upp till toppen av sidan och välj länken Berlin (Handelsschiff) och väljer fartyg nummer 10, 'Frachtschiff Berlin von 1881'. Detta fartyg byggdes 1881 i Stettin för rederiet 'Neue Dampfer-Compagnie'!
Jag gissar att hans dödsfall 1910, katastrofen 1907 och de två fartygen med samma namn har blandats samman genom åren.
 
Mvh
Stefan
Stefan Dake

2009-02-11, 16:54
Svar #18

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Tack alla för värdefull information. Men jag vet inte var jag skall börja reda i allt detta? Men som jag misstänkt Stefan så håller jag med om att det kan vara en skröna att Johan omkom med resten av besättningen. Följande berättade dock min mormor när jag intervjuade henne 1991:
 
Han (Johan Thorin) skulle komma hem på en bestämd dag. Han och ett par kamrater skulle åka över till England. Di skulle arbeta sig över på en båt, för di skulle få komma ut. Och Mamma hon vänta ju på pappa kan veta å skulle ha lite festligt när Pappa skulle komma hem. Å det ringde på dörren och mamma tänkte att det är pappa som kommer. Där stod det en helt främmande karl utanför. Å jag trodde det var min man för jag vänta honom hem (sa frun Josefina) för han har vart i England några dar och skulle komma idag. Mannen sa: Ja, det blir nog inte så. Det har väl inte hänt något, sa Mamma? - Jo, det har det gjort. Har det hänt en olycka med min make då? - Jo, det har det gjort. Det har.. säja.. båten gick till botten med man och allt. Allla är borta.
 
Min mormor var endast 8 månader gammal och låg i vaggan, berättar hon. Hennes mor var endast 37 år och blev änka med fem barn. Min Mormor fick komma till en fosterfamilj eftersom Josefina inte kunde ta hand om alla.
 
Pappan, mannen jag söker heter alltså Johan Thorin och är född 10 oktober 1869 i Hajom, Älvsborg. Han var gift med Josefina Albertina Pettersson född 5 apr 1873 i Kristine, Göteborg.
Han var förman på Kamgarnsspinneriet i Gårda där han arbetade. Han var skriven som sagt i Örgryte vid tiden för olyckan.
Jag har också letat efter honom i dödbok för Örgryte men inte hittat honom.
 
Enligt anteckningar i mitt släktprogram flyttar sen familjen till Vasa 1911, den 13/2. Jag har inte tittat i senare församlingsböcker. Kanske står det något där som du säger Eivor?
 
I mina anteckningar ser jag också att det skall finnas en kommentar om Johan Thorin i Böcker över obefintliga, 1897-1949, AIII:1, O-län, sid 35. Denna kan jag inte minnas att jag har följt upp. Finns källan hos AD, Genline eller SVAR?
 
Tack Maggie för att du tittade efter Johan Thorin bland sjömanshus hos SVAR. Hur funkar det?
 
Enligt Stefans transkribtion stod det ju: inskr. Gb. sjöm.h 34 den 4/9, 10 afförd 22/5, 15 frik(allad)
 
Vad betyder det? Fördes alla passagerare upp på listor såväl de som jobbade på skeppen som de som bara var passagerare? Vad betyder Sjömanshus 34? Hur kan man bli avförd -15 när man dog -10?  
 
Mycket tacksam för hjälp,
 
/ Mikael i Vargön

2009-02-11, 18:24
Svar #19

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 23:24
    • Visa profil
Hej Mikael!
 
Din mormors berättelse verkar alltför detaljerad för att vara en skröna. Hon hade ju, så att säga, förstahandsinformation. Antagligen var det Berlin hos Neue Dampfer-Compagnie, i ovannämnda länk finns ju ingen historik om fartyget. Att han var inskriven på sjömanshuset berodde nog på att han skulle arbeta sig över som din mormor sa. 34 kan vara ett aktnummer eller någon slags avdelning. Sjömanshusregistren hos SVAR kan man söka i om man har abonnemang men dessvärre saknas Göteborgs sjömanshus där.
Det står ju sannolikt omkommen, så tydligen påträffades aldrig kroppen och det dröjde kanske fem år innan han blev dödförklarad.
Böcker över obefintliga finns inte hos någon av aktörerna vad jag kan se så du får nog kontakta Landsarkivet i Göteborg, Statens arkiv. Referenskoden till volymen är: SE/GLA/13678/A III.
 
Mvh Stefan
Stefan Dake

2009-02-11, 19:21
Svar #20

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Tack igen.

Ja, kanske är det Frachtschiff Berlin från 1881 som ägdes av Neue Dampfer-Compagnie. Skall försöka forska i det skeppets historia.
 
Ja, min mormors berättelse är detaljerad. Även om hon var nyfödd då det hände så har hon nog snappat upp berättelsen korrekt sen när hon blev äldre. Min mormor hade ett exceptionellt minne för detaljer.
 
Jag får söka i sjömanshuset då. Det finns på landsarkivet i Göteborg eller?
 
Men jag tycker det är konstigt att jag inte  påträffat något angående en förlisning när jag sökt. Jag har varit på Kurs- och tidningsbiblioteket i Göteborg flera gånger och gått igenom många, många nummer av Gbgs Handels- och Sjöfartstidning där det borde stå något. Men inget.
 
Mvh
 
Mikael

2009-02-12, 10:39
Svar #21

Utloggad Maggie Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-07-09, 11:16
    • Visa profil
Om du går in på http://www.svar.ra.se och skriver in sjömanshus i sökrutan överst på sidan får du lite info. För att söka behöver man dock abonnemang. När man kikar i materialet hos svar hittar man även sjömansregister under varje församling men de är långt ifrån kompletta misstänker jag (har tittat efter min morfar utan resultat). Din Thorin fanns inte med i listan från Örgryte i alla fall .
 
Datumet han är noterad som obefintlig i HFL-antecningen är 24/5 1913 vilket är lite lustigt tycker jag. Kan blyertsnoteringarna ha gjorts efter det? Men det är ju ett specifikt datum som pengarna skickades vidare till Vasa förs så anteckningen borde gjorts i samband med det?
 
I alla fall så tittade jag i Örgrytes dödbok för 1913 och där hittade jag faktiskt din Thorin, Örgryte F:4, sid 196. Dödsorsak anges som sannolikt drunkning och platsen är Nordsjön. Här är en bild på fältet för anteckningar där det faktiskt står att skeppet gick under med man och allt så din mormor hade nog rätt ändå.
 

 
Det var ju intressant att flera stycken från Gbg mönstrat på, de borde också ha omkommit om skeppet förlist och då vore det väl ännu troligare att man nämnt det i tidningarna här också?
 
(Meddelandet ändrat av MaggieA den 12 februari, 2009)

2009-02-12, 19:56
Svar #22

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Tack alla ni som har hjälpt mig med att reda i hur min Mormors Far Johan Thorin slutade sina dagar. Jag har fått mycket intressanta fakta som jag tar till mig och hoppas komma vidare med. Och tack Maggie för ditt sista inlägg. Tänk att han fanns i dödboken i alla fall, och det verkar som min Mormor hade rätt. Nu skall jag se om jag kan hitta något om skeppet.
 
Med Tacksamma Hälsningar,
 
Mikael i Vargön

2009-02-16, 22:10
Svar #23

Utloggad Agneta Eliason

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2010-03-15, 22:17
    • Visa profil
Gidnr 741.19.75000
 
Rebecka Gustafsdotter som inte funnits här på flera år
 
Vad innebär detta?
 
Hur kan man få reda på vart hon ev tog vägen eller dog hon eller? Hon var ju inte så gasmmal, född 1843, men hade arbetat många år i olika textilfabriker
 
Tacksam för hjälp att gå vidare
 
Agneta
 
Hitflyttad från Övriga ämnen - Särskild förteckning A:1 20 Örgryte 1882 - 1885
 
/Michael Lundholm
Moderator Övriga ämnen

2009-02-21, 18:47
Svar #24

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Hej,
 
Var på landsarkivet i Gbg idag för att forska vidare i Johan Thorins livsöde. Jag gjorde stora upptäckter, men nya frågor uppstår.
 
Jag sökte i Gbg's Sjömanshus enl. ovan information i församlingsboken och jag fann Johan Thorins inskrivning, den 1 sep 1910. Jag fann även skeppet.
 

 
Men det var inte någon ångare Berlin utan Ångfartyget San Thelmo! Två saker förbryllar. Han står inskriven som ogift fast han är gift sedan 12 år tillbaks och har 5 små barn hemma. Sedan nämns det ingenting om någon destination till England utan i vänsterspalten står det Till Kanarieöarna!!
På högra sidan kan man läsa att han arbetade som eldare och fick månadslön på 50 kr.
 
Spännande upptäckter men väldigt oväntat. Frågor uppstår:
 
1. Varför är han antecknad som ogift? Eller har det blivit så av misstag?
 
2. Reste han till Kanarieöarna eller gick båten in i någon hamn på vägen där han bytte till annan båt?
 
3. Om han förolyckades till havs hände det då på vägen hem tro, eftersom dödsdatum är uppgivit till 11 nov och båten förmodas heta Berlin?
 
Tanken slår ju faktiskt en; ville han starta ett nytt liv och har på något sätt iscensatt sitt öde?
 
Efter att ha sökt på nätet har jag ialla fall hittat Ångaren San Thelmo. Enligt information tillhörde den Otto Thoresen's Spanish Line i Kristiania. Så den verkar ha gått till Spanien. 1930 byter den namn till Haakon Jarl och används i kriget och sänks till botten av en torped 1941.
 
När jag kommer till landsarkivet nästa gång skall jag titta i sjömanshusets böcker för avmönstring. För enl. församlingsboken står det att han blev afförd 22/5 -15 så det kanske finns en anteckning med ev. mer information i den.
 
Om någon har några funderingar omkring detta så är ni välkomna att höra av er.  
 
Mvh,
 
Mikael i Vargön

2009-02-22, 10:51
Svar #25

Utloggad Maggie Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-07-09, 11:16
    • Visa profil
Kan det ha funnits två Thorin är min första tanke. Födelseåret diffar väl och inte är det Hajom som är noterad som födelseort, kan det stå Berghem? Om inte det är en grannförsamling så kanske det är fel person?
 
Uppgifterna i kyrkböckerna var ju ganska precisa och uppgifterna kom från konsulat så jag tror nog att de skulle vara trovärdiga. Det, plus att änkan fick ut något slags livförsäkringspengar från rederiet tror jag ändå tyder på att han inte bara gett sig av hemifrån.  
 
Jag vet inte hur rullorna ser ut men går det att kika om det gick något skepp vid ungefär samma tid som hade destination nånstans i England? Eller så har olyckan kanske skett på hemvägen, precis som du själv funderar på. Vet inte om man bara mönstar på för en resa i taget eller om man mönstrar för returresan samtidigt?  
 
Någonstans i registren hos sjömanshuset borde det stå information om hans död tycker man.

2009-02-22, 11:04
Svar #26

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 10:40
    • Visa profil
Visst står det Berghem. Hajom ingick före 1962 i Berghems pastorat. Inget ovanligt att moderförsamlingen anges som födelseplats istället för annexet.

2009-02-22, 16:05
Svar #27

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Det är riktigt, han är född i Hajom. Tack Bo för förklaringen varför Berghem uppges. Sen har jag sett att jag har i ett tidigare inlägg skrivit fel födelsedatum. Det riktiga skall vara 10 okt 1868 och inget annat.
 
Jag tror nog egentligen också att uppgifterna omkring hur han dog är ganska korrekta. Men på något sätt känns det som något viktigt saknas eller har misstolkats. Jag har sökt med ljus och lykta efter en ångare Berlin som har gått under men ingen känner till någon sådan händelse år 1910.
 
Jag skall fortsätta söka i Sjömanshusets böcker. Vilka fina uppteckningar dessa var. Jag var på Landsarkivet i Gbg igår och fick söka i originalböckerna. De var fint och noggrant skrivna med en massa intressanta fakta. Vilket fantastiskt land vi lever i med en sådan uppsjö av detaljerade historiska uppteckningar!
 
/ Mikael

2009-04-12, 08:33
Svar #28

Utloggad Rigmor Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1722
  • Senast inloggad: 2021-02-25, 11:27
    • Visa profil
Hej!
Jag har en Johannes Johansson född 1823 som finns på Kallebäck Mellangård mellan 1840-1847:Han står som nr 21 på Gid:741.36.61800 AI:10 sid 48 som försvinner för mig finns det någon som vet vart han tar vägen.
Mvh Rigmor

2009-04-18, 11:05
Svar #29

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 649
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 17:29
    • Visa profil
Hej, just nu har jag inga abonnemang och kan inte söka själv. Kan någon hjälpa mig att se om Johan Ivar Johansson född 18891219 verkligen är född i Örgryte? Uppgiften kommer från Sv. dödbok (han dör 19540804 i Härlanda).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna