ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Konfirmationsbild från Berga kyrka, Lagan  (läst 1271 gånger)

2005-05-21, 07:59
läst 1271 gånger

Utloggad Gunnar Bäckström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 11:55
    • Visa profil

Hej
Bilden är tagen omkring 1910 utanför Berga kyrka i Lagan. Någon av konfirmanderna heter sannolikt Wennberg, vem av fem/sex syskon vet jag ej.

2006-08-26, 13:37
Svar #1

Utloggad Gunnar Bäckström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 11:55
    • Visa profil
Hej
Jag har fått övertygande argument för att detta är ett skolfoto, snarare än en konfirmationsbild. Klädseln och avsaknandet av Biblarna vittnar om detta. Läraren är Edvard Theodor Svensson (1874-1935), allmänt känd som Skolis. Jag ber att få framföra mitt varma tack till Åke Tilander, som så välvilligt försett mig med dessa uppgifter.
Gunnar

2007-01-28, 13:17
Svar #2

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Här kommer ytterligare en skolklass från Berga med läraren Edvard Theodor Svensson. Denna bild är troligen från 1902. Bilden är tagen vid koret på Berga kyrka. Barnen på bilden är troligen avslutningsklassen i den 4-åriga folkskolan och är alltså födda 1891 eller åren däromkring. Efter avslutad folkskola fanns möjlighet att gå i så kallad fortsättningsskola. Bland eleverna finns Gustaf Andersson (senare Rönning) på mellersta raden nummer 6 från höger, f. 1891 i Berga, Kronobergs län.
 
Gustaf Rönning blev senare folkskollärare i Harbo i Uppland.
 
Lite kulturhistoriskt intressant är gravkullarna i förgrunden. Lägg märke till att en av gravarna smyckats med en så kallad pärlekrans. Mer om pärlekransar och dess historia kan läsas i tidningen Hemslöjden 2005, nr. 5.
 
Intressant att notera, om man jämför de båda skolkorten, är att modet, särskilt bland flickorna ändrat sig rätt mycket.
 

2007-01-28, 13:28
Svar #3

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Fotografen hette: Olof Forthme?er, Wexiö. Om någon önskar bilden med bättre upplösning (det är nog nästan nödvändingt om man vill känna igen någon släkting) så hör gärna av er per mail så sänder jag över den.

2007-05-19, 18:14
Svar #4

Utloggad Gunnar Bäckström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 11:55
    • Visa profil


 
Hej  
Ytterligare en konfirmationsbild(?). Här har faktiskt mormor (främre raden längst till höger) skrivit att det är en sådan. Dessutom har hon skrivit att den är tagen 1911-05-06 och att hon sitter närmast pastor Sjöberg, fast jag tycker han är lik Edvard Theodor Svensson? Min morfar är också med på bilden, mellenraden nr. 5 från vänster. Fler som känner igen sig och vill ha bilderna, får gärna höra av sig!
/Gunnar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna