ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gammalt brev, Norra Sandsjö, Småland 1876  (läst 2617 gånger)

2003-11-10, 19:53
läst 2617 gånger

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Fredag den 5 juli 2002 skickade jag in följande inlägg under Norra Sandsjö, Småland:
...försöker få ett sammanhang i min samling av gamla brev från en avliden släkting. Min pappas släkt har bott i fem generationer på gården Skogen i Grimstorp, Norra Sandsjö. Enligt ett brev från 1876 skriver Jonas Svensson (Gransäng) till sin son Carl Johan Jonasson (torpare på Ryds norrgård) och frågar om barnbarnet lille Carl fått en syster än.  
Men efter att ha hittat uppgifter om Ryds norrgård (från Sandsjö hembygsförenings hemsida) föddes en bror, Anders, 1876. Min släkting som bodde i Skogen sparade på detta brev i alla år, och jag har fortfarande inte kunnat fastställa om Jonas Svensson är en släkting eller ej.  
Men, eftersom jag nu har möjlighet att scanna in brevet, och därmed göra det möjligt för dem, som känner till eller är släkt med ovan nämnda personer att få se brevet, så kommer det här i 3 delar.
 
Vänliga hälsningar Lotta
 

2003-11-10, 19:56
Svar #1

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Här kommer del 2

 
Tyvärr håller brevet på att falla sönder.
Hur ska jag kunna bevara det på bästa sätt?
 
Lotta

2003-11-10, 19:59
Svar #2

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil

2003-11-11, 01:54
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Lotta,
 
Kopiera brevet och stoppa sedan varje ark av originalet mellan ark av Svenskt Arkiv-papper. Sedan stoppar du allt i ett kuvert av samma typ. Du ska sedan förvara brevet så mörkt och svalt som möjligt. Det får inte bli fuktigt. Tyvärr är pappret i sådant skick att det är självförstörande, men med dessa åtgärder kan du åtminstone bromsa förstörandet lite grann.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna