ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bröllopsgård i Småland?  (läst 1195 gånger)

2005-11-29, 18:22
läst 1195 gånger

Marie Belcher (Marbel)

Det skulle vara roligt om någon kunde hjälpa till med identifiering av gården på bilden där bröllopet firades. Att brudparet eller någon av gästerna ska kännas igen är väl för mycket att begära.  
 
Kvinnan jag ärvt fotografiet av härstammade från trakterna kring Långaryd/Färgaryd/Jälluntofta så den trakten är en trolig utgångspunkt. Med tanke hur bruden är klädd, speciellt slöjarrangemanget så daterar jag själv fotot till omkring slutet av 1920-talet.  
 
Dekorationerna kring farstubron är så vackra. Pyntade man på samma sätt över hela landet eller fanns det även här lokala traditioner?
 


 
 
Marie Belcher

2005-12-02, 09:49
Svar #1

Lisbeth Petersson (Beth)

Hej Marie
Jag kan inte hjälpa dig med just detta foto men har ett par liknande själv. Om du förstorar upp skylten i äreporten kanske du kan se brudparets initialer eller namn. Lättare om man vill räkna ut vilka som gifter sig. När man gjorde en äreport till ett brudpar var det vanligt att byns ungdomar hjälptes åt, åtminstone där jag varit med om detta och det förekommer fortfarande där. Ställning och ljusunderlag för skylt (transparang) förvarades på bröllopsgården tills det var dags för nästa bröllop då allt flyttades.

2005-12-02, 11:14
Svar #2

Berith Andersson

Hej Marie
Känner inte igen gården, men kan du förstora upp prästen som står bakom brudparet, så kanske någon känner igen honom. God Jul på dej Marie, från mej
Berith Andersson, Gislaved

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna