ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bröllopsfoto - troligen Vimmerby eller Växjö?  (läst 991 gånger)

2010-01-27, 12:06
läst 991 gånger

Utloggad Therese Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2014-02-14, 18:45
    • Visa profil
Någon som har ett likadant bröllopsfotografi och som vet var det är taget och/eller vem personerna på bilden är?  
 
Fotograf är Olle Widén, Växjö-Vimmerby. Troligen borde det vara från Vimmerby-trakterna då bilden är köpt i Oskarshamn.
 
 
 



2010-01-27, 17:51
Svar #1

Utloggad Monica Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2016-11-25, 12:38
    • Visa profil
Hej Therese!
 
Bilden är tagen i Västra Grinderum i Frödinge socken (strax utanför Vimmerby) och är från 1918 23/6 då Ingeborg Maria Hansson (1892-1982) gifter sig med sin kusin Karl Martin Samuelsson (1881-1963) ifrån Horns socken i Östergötland. Ingeborg är min morfars syster så jag känner väl igen de flesta på bilden. Paret bosatte sig sedan i Horn där de fick fyra barn. Min morbror (brorsson till bruden) bor fortfarande kvar i huset på fotot. Vill du vet mer är det bara att fråga! Kul att se bilden här! Har en likadan kopia som denna men även en bättre bild där man tydligare ser personerna. Har lyckats namnge många av personerna på bilden!
 
Mvh
Monica Karlsson

2010-01-27, 19:15
Svar #2

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Det går relativt lätt att rädda sådana här blekta fotografier i ett bildbehandlingsprogram. Laddade ned bilden ovan och justerade färgerna lite. Även gamla urblekta 60 - 70-talskort går utmärkt att justera.

 
/Stig-Ove

2010-01-28, 12:06
Svar #3

Utloggad Therese Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2014-02-14, 18:45
    • Visa profil
Monica:
 
Tack så hemskt mycket! Bilden blir ju så mycket mer intressant när man vet var den är tagen och vilka som den föreställer!
 
Jag bifogar en version med alla personerna numrerade så att du lättare kan skriva in namnen på de du identifierat, om du har tid och lust till det:
http://img.photobucket.com/albums/v490/Pazuzu83/Brllopsfotoredigeratbrtpaint.jpg
 
Själv kommer jag från Vimmerby (och på lite längre håll finn}s det anor från just Frödinge), så det kanske inte är helt omöjligt att det finns någon avlägsen släkting med på bilden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna