ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Växsjö?, Vy från tidigt 1870-tal  (läst 849 gånger)

2001-07-16, 13:13
läst 849 gånger

Fredrik Blomquist

Har i ett album med bilder huvudsakligen från Kalmar trakten funnit denna vy.
Bilden är tagen av fotografen Hanna Forthmeiier, med atelj? i Helsingborg, Växjö och Laholm, men med tanke på de övriga bildernas ursprung misstänker jag att bilden är tagen i Växsjötrakten. Kanske känner någon Smålänning igen sig.
M. v. h. Fredrik
 

2001-07-18, 20:47
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Åskledare på taken. 3 i stort sett likadana byggnader och en större. Trähus?
Kan det vara ett regementes alterniva förläggning. Liknande Rommehed utanför Borlänge eller Marma i norra Uppland?

2001-07-18, 22:01
Svar #2

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Det kan ev vara från Torsås (H) Kalmar län.
Husens antal och form stämmer med Alfargatan sedd från Applerums-området taget före 1898 när bankhuset byggdes. I så fall skall 2:a huset från höger vara köpman Holger Olssons bostadshus. Huset längst till vänster i så fall nuvarande Olssons klädesaffär. Nu var det Kylander o Anette Hagen som fotograferade mest i Torsås under den första tiden, men det hindrar inte att även andra kunde ha gjort det. Finns det fler kort av samma fotograf eller i samma album från södra Möre kan det stämma. Jag har ett foto med samma motivuppsättning. I övrigt hänvisar jag till Torsås hembygdsförening som har fotografier från denna tidsperiod.
MVH Jan-Christer Strahlert

2001-07-19, 14:47
Svar #3

Fredrik Blomquist

Bilderna är i den mån fotograf är angiven tagna till största delen tagna i Kalmar, några få i Stockholm och Gävle, samt en från Motala. Sedan finns ytterligare en bild av Hanna Forthmeiier.
Bilderna är från 1860-talet till 1890-talet.  
Jag vet inte när Torsås fick sin första fotograf. Är det möjligt att en Hanna rest till Torsås från Växjö för att fotografera av en miljö där?
 
Några av bilderna har påskrifter, så jag skall försöka spåra bilderna den vägen, så kanske jag kan få mer information om vilken familj bilderna har tillhört.
 
M. v. h. Fredrik

2003-01-20, 23:00
Svar #4

Cotty Serrate


2006-07-07, 01:38
Svar #5

Lars-Olof Rask

Jo det är Kronobergs Hed, men det kanske står klart vid det här laget. Se vykort nedan.
 
LOR
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna