ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torp  (läst 784 gånger)

2011-07-27, 09:04
läst 784 gånger

Utloggad Morgan Emilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 11:29
    • Visa profil
Någon som känner till torpet? Kan vara runt Applerum eller Finlabo.

2011-07-27, 09:18
Svar #1

Utloggad Morgan Emilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 11:29
    • Visa profil
Ska vara Applerum eller Finlabo i Torsås.

2024-02-13, 14:53
Svar #2

Utloggad Linda Dunbäck

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 20:50
    • Visa profil
Hej Morgan!

Fick se din bild när jag sökte information om mitt torp som är beläget i Applerum, Torsås.
Vet du något mer om bilden?
Det är mycket som ändrats i Applerum men torpet jag tagit över har legat där sedan minst 1827, förmodligen längre .
Hoppas du ser detta 😊!
Mvh Linda

2024-02-13, 19:16
Svar #3

Utloggad Morgan Emilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 11:29
    • Visa profil
Hej!
Är det likt huset på bilden? Kan du lägga in ett foto på ditt hus?
Morgan

2024-02-13, 19:46
Svar #4

Utloggad Linda Dunbäck

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 20:50
    • Visa profil
Hej!

Tack för att du svarade!

Jag kan skicka bild via telefon , tror dock att du inte kommer tycka att det är speciellt likt men vi fick en känsla av att mkt stämde med taket (storlek, antal tegelpannor) och att det nu är en ny skorsten. Vid vårt torp så gick den ursprungliga landsvägen/byvägen där hästarna står på ditt kort. Vet även att vårt torp ska ha byggts om 1909 (och flera ggr därefter). Det var ursprungligen ett båtsman torp. I samband med renovering under hösten 2023 och nu så har vi hittat många brev, tidningar mm under golvet på övervåningen och med hjälp av dessa har jag kunnat lista ut att torpet köptes 1889 av en Erik Karlsson och hans fru Hulda Sofia. Erik var från Applerum och Hulda från Gullabohållet. Båda emigrerade till USA och gifte sig i Washington. De köpte torpet i mars 1889 och deras första barn föddes samma år, Anna. Anna emigrerar även hon till USA , år 1909 och gifter sig med en svensk man Ernest Victor. Erik och Hulda får ytterligare 4 barn varav 3 överlever till vuxen ålder; Gottfrid som även han beger sig till USA och Kanada där han dör i början av 1930 talet.  Karin Elisabet bor kvar i torpet med sin mor efter att fadern dött 1922, Karin dör i TBC 1934. Den yngsta sonen Harry föds 1907 men dör redan som 20 åring då han vådaskjuts i maj 1927 under en fågeljakt i Applerum. Hulda blir ensam kvar och dör 1938. Torpet kommer såsmåningom till Huldas brorson Ragnar Gullin. I början av 50 talet köps torpet av min sambos släkt.
Mvh Linda

2024-02-14, 11:23
Svar #5

Utloggad Morgan Emilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 11:29
    • Visa profil
Hej!
Jag bor vid Stenungsund så det är svårt för mej att komma och se på huset. Finns det något gammalt foto på huset möjligtvis? Jag har en bekant i Torsås som brukar hjälpa mej med gamla torp. Hon heter Christina Wik. Är det någon du känner?
Min farfar hade ett torp i Applerum som min kusin äger men hon bor i Stockholm och är bara där på sommaren. Min farfars farfar Andreas Nilsson bodde i det röda huset först på vänster sida in på Gunnilkrokavägen. Min farfars far Olof bodde i Finlabo. Hans bror Gustaf bodde i Applerum på höger sida in mot Torsås men det huset är borta. Så mycket talar för att torpet kan ligga i Applerum.
Morgan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna