ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skolkort av Olof Forthmeiier  (läst 614 gånger)

2014-04-29, 23:01
läst 614 gånger

Utloggad Carolin Lindeborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2020-05-23, 16:19
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har vad som ser ut som ett skolkort som är taget av Olof Forthmeiier i Växjö, tyvärr är det för stort för att läggas ut i porträttfynd.
Är det någon som känner igen huset i bakgrunden? När kan kortet vara taget?


 
 
/Carolin

2014-04-30, 08:49
Svar #1

Utloggad Lisbeth Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2021-02-16, 10:55
    • Visa profil
    • www.nannersbok.se
Jag har samlat in många skolkort och har ett från 1903 som liknar detta i kläder etc. Nästa från 1908 ser också ganska lika ut så någon gång däremellan skulle jag tippa. Finns det någon elev som är född på 1890-talet skulle det passa in.

2014-04-30, 10:37
Svar #2

Utloggad Carolin Lindeborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2020-05-23, 16:19
    • Visa profil
Hej Lisbeth!
Troligtvis är det min morfars mor som ska vara med på kortet, hon är född 1893 och bodde i Odensjö mellan 1895-1912.
Vid en sökning på internet efter folkskolan i Odensjö fann jag ett kort från 1924 som liknar samma byggnad, dock ser man bara vänstra gaveln. Jag fann även detta vykort på Odensjös hemsida.


 
Hur länge gick man i skolan? På min farfars föräldrar har jag noterat att de gick i skolan tills de var 13 år.
 
/Carolin

2014-04-30, 15:42
Svar #3

Utloggad Lisbeth Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2021-02-16, 10:55
    • Visa profil
    • www.nannersbok.se
Ingen tvekan om att det är samma skolhus. När jag tittar på länken ovan finns ett skolkort från 1924 med precis samma byggnad och den speciella dörren. Det passar ju bra in på din morfars mor åldersmässigt. Om du vill kan du scanna bara ansiktena med högre upplösning så kan du nog se vem det är. Jag brukar scanna delar av foton i 600 dpi så ser du bra när man förstorar. Jag har nedskrivna minnen från en kvinna, född 1894. Hon gick 5 år i skolan varannan dag och slutade vid 12 års ålder. Efter det var det arbete hemma på gården som gällde. Skolplikten gällde 6 år så det var nog olika från plats till plats.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna