ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nyinvigd järnvägd ev. i Småland?  (läst 1936 gånger)

2004-01-27, 08:26
läst 1936 gånger

Utloggad Therese Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2014-02-14, 18:45
    • Visa profil
Jag efterlyser platsen (och ev. personerna) på vilken fotografiet är taget. Av kläderna att döma ser det ut som om det skulle vara taget ca 1900-1910. Jag har köpt bilden på en loppis i Oskarshamn och därför borde bilden komma från Småland.
 
Tyvärr funkar det inte att lägga in bilden i inlägget så därför bifogar jag en länk istället: http://community.webshots.com/s/image9/5/0/73/114150073OFwHFo_fs.jpg

2004-01-27, 10:47
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info


 
Intressant bild. är det någon som tar den på husnumret; Banvaktarstuga?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-27, 17:47
Svar #2

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Absolut en banvaktarstuga. Tycker att järvägen ser smalspårig ut (891 eller 1067 mm är inte så lätt att säga förstås) och den har nog legat ett par år eftersom banvallen inte ser helt nyanlagd ut. Möjligen skulle flagg-mannens mössmärke kunna ge någon ledtråd men det är väl för litet på originalet?

2004-01-27, 20:10
Svar #3

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Jag skulle vilja hålla frågan om spårvidd öppen, trallorna ser rätt breda ut och rälsen är ganska grov. Så normalspår är inte uteslutet. Lite märkligt att stugan ligger så pass nära men så mycket lägre än spåret, det måste finnas en terrängmässig anledning därtill.  
 
Det är knappast en stuga vid SJ, hustypen stämmer inte. Inte många enskilda järnvägar nådde så högt i banvaktsstugenummerserien som till 33. De jag hittat i mina papper är:
+ Västgötabanan, kanske i trakten av Götene-Forshem (vet ej hur den såg ut eller mer exakt läge)
+ Norsholm-Västervik-Hultsfreds Järnvägar vid Mommehål/Källsåker strax utanför Västervik. Det skulle kunna vara den stugan!
+ Bergslagernas Järnvägar vid Herrhult i Värmland (typen stämmer inte alls)
+ Gävle-Dala Järnvägar vid Ickholm mellan Rättvik och Mora  
+ TGOJ vid Bökaberget mellan Ludvika och Grängesberg, men den omnumrerades 1900 och fotot lär vara av senare datum.  
+ Östra Centralbanan vid Närstad mellan Bjärka-Säby och Åtvidaberg  men den stugan finns kvar än i dag och ser annorlunda ut.  
+ Nora Bergslags Järnväg vid Årås  
+ Skåne-Smålands Järnvägar vid Sjöviken/Kålleboviken mellan Värnamo och Ljungby.
Kanske har det funnits ytterligare någon.
 
Märket i mössan är en typisk s.k. banvaktsplåt med utstansat tjänstenummer. De fanns både på SJ och vid enskilda järnvägar. Storleken pekar visserligen mot SJ men som nämnts tror jag mer på någon privatbana här. Banvaktsplåtarna byttes ut i mitten av 1910-talet mot ett modernare märke med en knapp och det välkända bevingade hjulet.  
 
Hälsningar
Jöran Johansson

2004-01-28, 18:41
Svar #4

Utloggad Therese Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2014-02-14, 18:45
    • Visa profil
Här är en länk till en förstoring av banvakten: http://community.webshots.com/s/image5/0/10/66/114501066tppimV_fs.jpg
Jag har lyckats göra någon förstoring bättre än den, tyvärr.
 
Jöran: Det låter mycket troligt att det är den banvaktsstugan vid Mommeshål/Källsåker, fast säker kan man ju inte vara, tyvärr.
 
/Therese

2004-01-29, 11:16
Svar #5

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Har du testat att ta kontakt med Smalspårsföreningen i Västervik?
http://hem.spray.se/smalsparet
Sidan är uppdaterad i år och emailadress finns där.
 
Mvh/
Mikael

2004-01-29, 11:31
Svar #6

Utloggad Therese Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2014-02-14, 18:45
    • Visa profil

2004-01-29, 15:31
Svar #7

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Jag borde kanske förtydliga med att Mommeshål/Källsåker ej ligger utmed smalspåret, men det hindrar ju inte att de har info om stationen ändå.
 
/Mikael

2004-01-29, 15:38
Svar #8

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Det ser ut att ligga ett hus strax ovanför E:et i E22.
Kanske det gamla stationshuset finns kvar än idag?
 



2004-01-29, 16:14
Svar #9

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Borde väl i så fall vara huset markerat med BT på generalstabskartan?



2004-01-29, 16:36
Svar #10

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Jo, det hus jag tycker mig se på dagens karta finns inte med på den gamla.
Men vad står då BT för?
Jag har hittils tolkat det som BåtmansTorp, till skillnad mot GT, GrenadjärsTorp.
 
Mvh/
Mikael

2004-01-29, 17:53
Svar #11

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jag tänkte att förkortningen var dubbeltydig och att B stod för Banvakt i detta fall, men så behöver det ju inte alls vara.
 
Det ligger en suddig svart fläck lite NV om BT, undrar om det är ett hus eller en kludd på kartan?

2004-01-30, 11:20
Svar #12

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Det ser ut som BT ovan kan vara Grantorpet.
Lyckades inte lägga in lantmäterikartan idag, men där ser man inget hus vid den suddiga fläcken NV om BT.
E22 går tätt inpå järnvägen så risken är stor att husen närmast rälsen har försvunnit.

2004-01-30, 16:25
Svar #13

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Mommehåls banvaktsstuga finns inte kvar. Inte för att E22 går så nära att den föranlett att huset tagits bort. Det har skett ändå. Den låg vid  korsningen järnvägen-fd riksvägen, alltså där utfartsvägen från Källs(åker) ansluter till  landsvägen enligt generalstabskartan ovan. Någon station har aldrig funnits där, bara en hållplats.
 
Bilden förbryllar mig. Banan ser inte ut att vara ett riktigt trafikerat spår, snarare ett spår tillfälligt utlagt på en gräsmatta. Det saknas t.ex. bandike. Å andra sidan ser överbyggnaden (sliprar och räls) permanent ut. Det förstorade mössmärket visar onekligen SJ:s modell. De jag sett av privatbanornas banvaktsplåtar har varit lite mindre och med något annorlunda konturer. Så SJ kanske inte ska räknas bort.
 
Det verkar ha varit eller vara en utfärd på gång. Alla är uppklädda, damerna har stolar att sitta på, de unga männen har klena, troligen tillfälligt ianspråktagna, stakar att använda för att få fart på trallorna. Banvakten höjer flaggan för fotografen. Det är svårt att tänka sig en sådan utfärd på en trafikerad järnväg. Och som jag sagt tidigare, huset ligger väldigt nära spåret och på en märkvärdigt låg nivå. Kan det var ett provisoriskt spår, industrispår eller annat icke vanligen trafikerat spår? Ja man kan spekulera.
 
När jag tittat igenom mina förteckningar betr. SJ:s äldre nummerserier hittar jag tre stugor:
+ Långvallen norr om Järna (utanför Södertälje)
+ Ståthöga vid norra infarten till Norrköping
+ Krösekullen en mil söder om Lerum. Omkring 1914 byggdes banan förbi Krösekullen ut från enkel- till dubbelspår och fick där samtidigt en annan sträckning. Stugan skall ha flyttats 1916 och fått namnet Ubbared. Kan det vara så att fotot är därifrån och har något samband med linjeändringen/flyttningen? Det är möjligt, men måste nog kontrolleras på platsen. Huset finns troligen fortfarande kvar. När kan bilden f.ö. vara tagen. Vad säger experterna på klädmode?
 
Jöran Johansson

2004-01-30, 16:51
Svar #14

Eivor Andersson (Ema)

Hej Jöran,
Du kan jämföra de fruktansvärda hattarna med en bild på min mormors bekanta 1913.

 
Stämmer ganska bra, tror jag.
Hälsningar Eivor

2004-01-31, 09:42
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Möjligen kan man beräkna spårvidden - ovetenskapligt - genom att mäta det antagna avståndet mellan stolsbenen (ett ben skymt) som damen sitter på, och jämföra med avståndet mellan hjulen. En normalstol är c:a 42 cm bred. Avståndet mellan hjulen är här c:a dubbelt mot stolsbredden.
Kanske ovetenskapligt alltså, men bättre än att mäta damhatten  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-31, 11:54
Svar #16

Eivor Andersson (Ema)

....Det var årtalet, som avsågs i Jörans fråga.
 
Det kanske är en filminspelning eller ett jubileum. Firandet av första tåget på någon plats eller vad som helst.
 
Eivor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna