ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrka i Västbo och Småland?  (läst 1282 gånger)

2005-11-28, 12:56
läst 1282 gånger

Marie Belcher (Marbel)

Ett gammalt ärvt fotografi över en grupp skolbarn. Gissningsvis ligger kyrkan i Västbo i gränstrakterna Småland/Halland. Min pappas avlidna kusin som jag ärvt fotografiet av kom därifrån. Kan någon säkert identifiera kyrkan? Att någon av barnen ska kännas igen är väl för mycket att hoppas på.  
 


 
 
Vänliga hälsningar
Marie

2006-11-07, 13:36
Svar #1

Jakob Lindblad

Kyrkan är en av flera rätt snarlika i trakterna kring västra Småland. Men olika detaljer, bl.a. på tornet, och byggnaderna kring kyrkan m.m. talar för att det är Jälluntofta kyrka i Småland (Hallands län).
   Den ligger i Västbo härad, vilket ju också stämmer med Din gissning. Den lilla skorstenen mitt på kyrktaket är senare borttagen och lanterninen som kröner tornet är i dag mörkare.
   Här är adressen till en del andra äldre bilder på bl.a. Jälluntofta:
 
http://web.telia.com/~u34502677/minniv/langjall.htm#Jälluntofta
 
Hälsningar
Jakob Lindblad

2006-11-08, 05:51
Svar #2

Marie Belcher (Marbel)

Tack Jakob! Vilken bildskatt du har samlat ihop över mina anors hemtrakter. Det var intressant att se dem och jag tror minsann du har rätt när det gäller mitt foto. Mycket tyder på att det är Jälluntofta kyrka när jag jämför bilderna. Hade den borttagna skorstenen med uppvärmningen av kyrkan att göra?

2006-11-08, 15:44
Svar #3

Jakob Lindblad

Det var roligt att höra. Fast det är inte jag som samlat ihop bilderna utan någon annan driftig person. Jag hittade sidan med dem när jag sökte på Jälluntofta.  
 
Skorstenen, eller snarare rökröret, hörde till de järnkaminer kyrkan hade mellan 1891 och 1956. Men någon gång, troligen vid mitten av 1930-talet, reste man två nya rökrör längre ned på taket. Skillnaden syns mellan flygbilderna från 1933 och ca 1950. (Årtalen för kaminerna är efter skriften Kyrkobyggnader 1760-1860, del 2, volym 216 i serien Sveriges Kyrkor.)
 
Hälsningar
Jakob L.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna