ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jönköping, Västra Storgatan 46  (läst 1624 gånger)

2013-03-03, 21:07
läst 1624 gånger

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Skulle vilja veta historik för denna byggnad som ligger i Jönköping på Västra Storgatan 46. Idag är där social verksamhet, bl a genom RIA, tidigare fanns gårdsbyggnader där Jönköpings Trädgårdsförening drev saft- och sylt-fabrik. Undrar om huset byggdes som någon disponentbostad? Det är ett fullkomligt magnifikt trapphus där. Under 50-60-tal hyrde min mormor och morfar ( LEvi o Anni Bergström)två etage i huset.



2013-03-05, 23:00
Svar #1

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Hej Gunhild!
Ja detta är verkligen ett vackert hus! Det finns säkert många som vet mycket mer om huset än vad jag gör. Någon sådan hoppas jag ska höra av sig, men jag kommer här med mitt lilla bidrag så länge.
I Jönköping fanns ett bryggeri som hette A. Wetells Bryggeri. Detta företag startade 1885, och huset på din bild är byggt åt disponenten på detta bryggeri. Jag vet inte vad disponenten hette eller när huset byggdes.
En gavel på huset (som inte syns på din bild, den ligger till höger utanför bilden) har av folk i Jönköping liknats vid en stor damejeanne, och man har till och med trott att det var med avsikt arkitekten ritade den formen på gaveln.
 
Vänligen,
Sylvia

2013-03-08, 22:02
Svar #2

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Det här hittade jag på en hemsida för Husqvarna Rotaryklubb.Där finns också en mycket bättre bild som visar de damejeanneliknande gavlarna.
 Huset är troligen byggt i slutet på 1870-talet 1879 startade August Joelsons Bryggeri. 1885 köptes det upp av A. Wetell. Huset renoverades 1891. Bryggeriet såldes till Hilding Sjöbeck som ändrade namnet till Jönköpings Bryggeri AB. A. Wetell fortsatte som disponent för bryggeriet.  1941 köptes bryggeriet upp av Krönleins och efter 62 år upphörde denna verksamhet i fastigheten. (Uppgifterna hämtade ur boken Talavid av Per Ericsson)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna