ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingelstad Johansgård i Berga (G)?  (läst 1162 gånger)

2003-11-03, 20:44
läst 1162 gånger

keynemo

Hittade ett gammalt vykort postat 1906 och har klurat ut att det kan vara släktingar till min mans farmor, boende på Ingelstad Johansgård 1881 till 1930. Skulle vara roligt att få kontakt med ev barn till Joseph Svensson, född 1886 och död 1943, möjligen en av pojkarna på fotot. Vet att flera av de andra barnen utvandrade till Amerika.
Känns huset eller familjen igen? Snälla, skriv då en rad!
Hälsningar Monica Keynemo

2003-11-03, 20:47
Svar #1

keynemo


2003-11-04, 09:22
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ligger Ingelstad i Berga sn? - jag hittar det inte i Svenska Ortnamn 1999. Däremot ligger det ett Ingelstad i Vittaryds sn.
Hoppas detta kan vara till hjälp vid identifieringen.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-11-04, 10:28
Svar #3

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Det finns ett Ingelstad strax söder om Växjö

2003-11-04, 12:51
Svar #4

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
När Svenska gods och gårdar gavs ut 1942 låg alla gårdarna i Ingelstad i Berga socken. Däremot ligger de väldigt nära Vittaryds samhälle. De har postadress Vittaryd.
MVH  Barbro

2003-11-04, 19:13
Svar #5

keynemo

Ingelstad Johansgård låg i Kronobergs län vilket jag naturligtvis skulle skrivit tidigare. Men jag känner till platsen och vet att det nu är postadress Vittaryd precis som Barbro berättar.  
 
Intressant att få veta detta med informationen i Svenska gods och gårdar. Lite skrattretande också hur man behöver hjälp att tänka rätt. Jag har nämligen just den boken precis vid datorn. Där står att gården kom till släkten Lindell 1908. Byggnaderna på bilden har ingen likhet så huset på fotot ovan finns nog bara på kort eller i minnenas arkiv.  
 
Att scanna bilder är inte så enkelt tycker jag, storleken var inte densamma på originalet! Fördelen är dock att ansiktena kanske kan kännas igen av någon!Alltså hoppas jag fortfarande på att någon känner igen huset och folket från andra kort. På baksidan av fotot från 1906 nämns en Ragnar och en Wera som vill bli mötta när de kommer med tåg till Angelstad, även det i närheten av Ljungby. Det var tider det när man kunde åka tåg på det viset!
Tack för hjälpen ni som skrivit ovan! Finns det fler ledtrådar är jag tacksam!
Hälsningar Monica

2003-11-05, 14:16
Svar #6

keynemo

Tack vare den förteckning jag hittade längst bak i Svenska Gods och gårdar finner jag namnet ovan jag sökte under Ingelstad Kärragård istället för Johansgård. Där finns nu boende personer med samma efternamn så de kanske kan lösa gåtan. Hittade också under Vittaryd-diskussionen här tips om en bok att köpa om trakten, så tack för hjälpen!
Monica

2004-05-08, 23:55
Svar #7

Thommy Johansson

Hej
Sedan 1974 tillhör Ingelstad Vittaryd (G). Tidigare tillhörde det Berga (G)
Administrativa förändringar kan trassla till det för oss.
Thommy

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna