ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ekenäs, handelsbod i Kalmar län?  (läst 2234 gånger)

2004-01-01, 14:37
läst 2234 gånger

Lotta Nordin (Lotta)

Detta vykort är poststämplat i Påryd, Karlslunda (H) 1907.
Är det någon som vet var E. Johanssons Villa & handelsbod, Ekenäs finns/fanns?  

 
Mvh//
Lotta

2004-01-01, 21:09
Svar #1

Olle Hörnlund (Harverjan)

Rätt ut vid kusten från Påryd ligger ett Ekenäs, kan det vara det?
 
MVH
Olle

2004-01-02, 12:00
Svar #2

Utloggad Per Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
Tycker mig kunna skönja ett unionsmärke på flaggan, så bilden är nog tagen före december 1905.
 
Vad gäller Ekenäs hade min mormors släkt (Lundgren och Thernström), som var borgare i Kalmar, ett sommarhus i Ekenäs, som ligger straxt utanför Kalmar vid havet. Det fanns en handlande släkt Johansson i Kalmar vid denna tid som bl a drev en färjerörelse mellan Kalmar och Öland. De var även ingifta med Thernströms.

2004-01-02, 13:16
Svar #3

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Olle och Per!
 
Jag tror ni har rätt. I Arkion 1900 hittade jag en handlarfamilj Johansson med bostad Ekenäs Lastageplats N:o 17. Det ligger i Voxtorps församling ca 1 ? mil söder om Kalmar och har uppenbarligen färjeförbindelse med Öland, troligen Mörbylånga eftersom det ligger ungefär rakt över sundet. Det är ju också lämpligt med tanke på vem som skickat kortet, han var hemmahörande i Kastlösa på Öland och familjen kom ursprungligen från Karlslunda, och då bör närmaste vägen över vara just Ekenäs-Mörbylånga.
 
Här är handlarfamiljen 1900:
Emrik Johansson f. 1860 i Madesjö (H), Handlande,
Alma Karolina Olsdotter f. 1859 i Arby (H)
Johan Edvin Waldemar f. 1888 i Arby (H)
Signe Elli Johanna f. 1890 i Våxtorp (H)  
Josef Martin Emanuel f. 1897 i Våxtorp (H)
 
I Kalmar Läns Kalender 1947-1948 finns en handlande Evald Nestrin i Ekenäs, postadress Loverslund.
 
Det skulle vara intressant att veta om husen finns kvar.
 
Tack!
Mvh//
Lotta

2004-01-02, 15:15
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Lotta - jag vet inget om bilden men vill nämna att man kan bestämma åldern på fotografiet också genom en annan detalj - än den Per Linder så påpassligt nämner - unionsmärke på flaggan.  
Vykortet är på framsidan försett med en plats att skriva meddelande på, och har därför sannolikt s k hel baksida. Innan 1 april 1905 fick man nämligen inte skriva något personligt på baksidan. Adressidan var endast avsedd för just adress och frakering/stämpel - alltså för postverkets handhavande. Kan kanske vara bra att veta.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-02, 17:00
Svar #5

Lotta Nordin (Lotta)

Hejsan!
 
Intressant! På baksidan står att Denna sida användes endast för adresseringen så då bör det vara taget före 1 april 1905.  
 
När jag studerade baksidan närmare upptäckte jag att det står K 1174 tryckt i nedre vänstra hörnet. 1174 med vita handskrivna siffror står även på framsidan till höger nedanför syrén(?)häcken. Kan siffrorna och K möjligen bestämma när kortet togs? Kanske till och med fotograf/firma?
 
I boken Sveriges städer och samhällen jämte landsbygd (1947), Kronobergs- och Kalmardelen, står följande om Ekenäs i Voxtorp:
Nere vid sundet ligger den idylliska hamnplatsen Ekenäs. Vid mitten av 1800-talet funnos där endast  några fiskarstugor, men hamnens utbyggande medförde en hastigt stigande kolonisation, och snart blev Ekenäs ett betydande samhälle. Sockenborna kallade det för staden. Där härskade Ekenäskungen, köpmannen Gustaf Dahlgren, och kassören Gustaf Thim, vanligen kallad kronprinsen. Samhället hade fem handelsaffärer, tre bryggerier samt skeppsvarv. Daglig ångbåtsförbindelse med Kalmar och Mörbylånga upprätthölls. Det berättas, att man i Igelösa vissa tider på året kunde se ända upp till hundra hästforor passera genom byn på väg till Ekenäs.
När Kalmar-Torsås järnväg byggdes 1899, förlorade Ekenäs hamn i betydelse, och samhället gick starkt tillbaka./..../ För närvarande är Ekenäs en omtyckt rekreationsort för semesterfirande, och när sommargästerna anlända, blir det ett rörligare liv i samhället.
 
Mvh//
Lotta

2004-01-04, 19:20
Svar #6

Jan Johansson

Är själv vykortssamlare och har fått fram dessa fakta; K står här för fotografen Oskar Erik Kull, född i Kvidinge 1856. Ibland ser man OEK istället för bara K. Hans bror ägde ett tryckeri i Hamburg där många av vykorten vid den tiden trycktes. Denna typ av vykort tillverkades 1903-1904.

2004-01-05, 13:06
Svar #7

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Jan!
 
Intressant! Tack! Han heter dock Oskar Edward Kull och är född i Kvidinge 1856-11-17, son till kantorn Jacob Kull och Maria Risberg, 1856 bosatta på Kvidinge nr 5 (källa: Kvidinge födelse- och dopbok). Hittade honom också på CD:n Sveriges befolkning 1890, då är O E Kull bokhandlare och bor i Malmö S:t Petri i kvarteret(?) Stadt Hamburg med familjen, hustrun Louise Maria Fick född 1860 i Danmark och sonen Einar Oskar Wilhelm född 1886 i S:t Petri.
 
När det gäller familjen till höger på kortet kan det då kanske vara handlaren Johansson själv med fru och barn. Då skulle den lille pojken kunna vara Josef Martin Emanuel ca 6-7 år gammal och flickan Signe Elli Johanna ca 13-14 år.  
 
Mvh//
Lotta

2005-01-16, 13:05
Svar #8

Utloggad Kjell Josefsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2012-01-06, 11:52
    • Visa profil
Hej!
Jag har anknytning till Ekenäs och tror mig kunna besvara frågan från Lotta 02 jan 2004 om huset står kvar. Det verkar vara samma hus vid hamnen som det bedrevs pensionatrörelse i fram till en bit in på 60-talet. Numera är det en privatbostad. Byggnaden till vänster finns i så fall inte kvar.
/Kjell

2005-06-19, 18:39
Svar #9

klas

Husen på bilden finns kvar. Det vänstra på bilden är den gamla affären och det högra kommer jag faktiskt inte ihåg om det var någen handel i.
Men som sagt, husen finns kvar och ligger mitt emot 1:a nerfarten på vänster sida till Stångudden(badplatsen)

2005-08-23, 19:20
Svar #10

Utloggad Kjell Josefsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2012-01-06, 11:52
    • Visa profil
Ok, du menar det hus där det fanns en affär fram till 1960?
Det betyder att husen har förändrats en del.
Kjell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna