ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Axeryd i Linderås  (läst 1556 gånger)

2011-03-10, 02:15
läst 1556 gånger

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Jag har en bild ur boken Frinnaryd i Småland av Oscar Jarén. På en av de bilder finns min farfar och syskon samt hans föräldrar,farfar och farmor. Där står det att huset flyttats från Axeryd,Linderås och sattes upp på nytt i Frinnaryd. Detta Axeryd känner jag inte igen och undrar om det kan ha förväxlats med Askeryd?
 
Jag har även en bild på ett torp som ingen i släkten förstår var det kommer ifrån. Kan det vara det torpet som flyttades till Frinnaryd men att man gjorde om det lite?

 
Guje

2011-03-10, 02:21
Svar #1

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Och här kommer bilden på den i så fall ursprungliga stugan som flyttades till Frinnaryd
 

 
Guje

2011-03-10, 10:06
Svar #2

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Jag tycker nog det kan mycket väl vara samma torp, efter lite ombyggnad. Och har man flyttat på den ökar ju chansen att man gjort om. Tex. gjort överfönstret mera lätthanterligt, lättare att skaffa till nya glas.
De gamla gick kanske sönder i flytten, då passade man på.

2011-03-10, 22:06
Svar #3

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Jag skulle gärna hålla med om att det var samma stuga. De har ju verkligen samma karaktär och samma storlek och proportioner. Men såna stugor fanns det många.
Det är ändå några saker som gör att jag tvivlar.
Det första som fick mig att fundera är karktären i bilden. Den övre ger ett äldre intryck. Det kan ha med fototekniken att göra.
Sen  reagerade jag på taket. Är det troligt att man gått från tegeltak till spåntak efter flytten? Mitt torp utanför Enköping fick tegel uppepå spånorna 1922.
Det är ett större avstånd mellan fönster och takkant på den övre bilden.
Att sen högra sidan är längre på den övre bilden behöver ju inte i och för sig tala emot, man kan ju ha byggt till en bit i samband med flytten.
/Anders

2011-03-10, 22:31
Svar #4

Utloggad Jennika Smedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2018-11-01, 08:49
    • Visa profil
Huset på den andra bilden är omgärdat av ett stängsel med den tidiga sortens taggtråd, som inte var aktuell förrän i slutet av första världskriget. Kan det inte vara en ledtråd när det gäller tidsbestämmelse? Ser ni hönsnätet? När kom det?
Trappen på det övre huset ser lite gisten, sned och sliten ut, har då huset stått där länge,omkring 1922?
Å andra sidan var tegel rysligt dyrt, så kanske använde man det billigare spånet som ändå var vanligt förekommande, om man nu flyttade huset och ändrade lite av varje.
Jag tippar på att båda bilderna visar hus från ungefär samma tidpunkt vilket inte ger oss svaret på om det är samma hus. Med andra ord tror jag inte att tidsbestämmelsen ger oss några viktigare ledtrådar i den här gåtan
nä, jag tror inte det är samma hus, trots alla likheter.Däremot ser båda tillräckligt lika ut för att faktiskt vara från samma trakt med sin lokala byggtradition.}

2011-03-11, 01:10
Svar #5

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Jag är nog benägen att hålla med om att det inte är samma hus, hur mycket jag än skulle vilja.
Att husen skulle komma från samma trakt är jag nästan övertygad om då fotografierna satt på samma sida och i ett album från min farfar, som är född i Frinnaryd. De har flyttat runt i Lommaryd,Linderås,Frinnaryd och Göberga.
Sen kan det ju vara så att det är ffm som har haft bilden och då pratar vi om ett gammalt knekttorp, Nr:11 på Skålarödje.Verandan på bilden ser ut som om den sett sina bästa dagar.  
År 1900 bodde familjen under Frinnaryds klockargård på torpet Dalhem och 1906 skulle de ha flyttat in på torpet Lindesborg var det nu låg.
Det är mycket intressanta diskussioner och man får många funderingar
Nu blir det natt  
 
   
 
 

2011-03-11, 07:43
Svar #6

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Godmorgon alla
Knepigt det där med Lindesborg och Axeryd. Det jag tänker mig in i är hur husen var byggda på den tiden. Det var mycket av kraftiga stockar i kåkarna. I alla fall i sådana som flyttades. Det var ju ingen mening att plocka ned en kåk som bestod av bräder. Det måste ha varit omöjligt att märka upp en brädkåk så man fick alla bräder på samma plats. Alltså bestod huset nog av stockar. Då man bygger upp det igen så gäller det att få alla stockar på samma plats igen, annars vet man ju inte vad det kommer att bli för kåk då den blir klar. Detta sätt att flytta kåkar gör det ju nästan omöjligt att storleksändra fönster dörrar osv. Likaså är det praktiskt ogörligt att förskjuta en dörr eller fönster i sidled, Det kommer ju att fattas en bit stock på den sida som förlängs och det är svårt att skarva. Detta gör att flyttade hus på den tiden kommer att i huvudsak se likadana ut. På de här fotona så verkar fönstret till vänster om dörren vara smalare och högre på Lindesborg. Vidare verkar dörren sitta längre till vänster. Och till sist så verkar taklutningen på ”Axerydsfotot” vara brantare är på Lindesborg. Dessa funderingar bidrog en brylling till mej sent i natt.
Guje

2015-04-24, 18:56
Svar #7

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Jag har fått klarhet i detta hus och fått reda på att det heter Äng nr 1 under Givarps ägor i Flisby. Hittade det i AD och här är min pappa född. Jag har alltid fått till mig att han skulle vara född i Stensdala u Givarp,Flisby men så var inte fallet. Däremot har han bott i Stensdala från späd ålder då pappa endast bodde i Äng från April 1924 till December 1924 då flytten till Stensdala gick.Det lönar sig att kontrollera källorna märker jag Det blir till att kolla upp lite extra om detta torp då det sägs att min farmors föräldrar ochså skulle vara född här.
 
Vänligen Guje Lindström

2015-04-25, 00:20
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Gratulerar Guje att Dina förfäder finns bland de som Jarén fotograferade!
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2015-04-25, 00:37
Svar #9

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Ja du olle, Lindströmarna finns med i två böcker och min farfars mor var en skålander. Jar'en fångade även dem på bild. Tack:-)
 
Guje

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna