ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Annerstad, Småland - torp i Byholma?  (läst 1411 gånger)

2004-04-24, 20:11
läst 1411 gånger

Yvonne Korn (Yvonnek)

Har ett foto från 1945-55 föreställande ett torp, troligen i Byholma i Annerstad. Känner någon igen torpet och vet om det finns kvar? Damen på bilden lär ha bott där som änka från ca 1940, men hon föddes och bodde först på Södratorp vid Sundranäs, från strax före 1920 på Fiskartorpet (= Skogstorp), och från 1926 - och fortfarande 1930 - på Grimshult Söregård, Karleberg.
 

 
(Har tyvärr inget bättre fotografi)

2005-08-04, 23:40
Svar #1

Yvonne Korn (Yvonnek)

Efter en mycket givande rundresa i Småland kan jag besvara min egen fråga. Torpet ÄR Karlsborg under Grimshult Söregård... Det är förstås i mycket bättre skick idag, och delvis ombyggt, men fullt igenkännbart.

2005-08-05, 09:26
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Yvonne,
Roligt att Du hittade platsen! Har Du kollat i bokverket Sveriges bebyggelse, som jag tror finns också för denna del av Småland? Där kan Du möjligen få en bild på stället från c:a 1956.  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-08-05, 22:45
Svar #3

Yvonne Korn (Yvonnek)

Tack för tipset Olle! Det var lite för mycket osäkerhet tidigare om exakta boplatser, men nu blir det fler turer till biblioteket igen. Annerstads Hembygdsförening har också flera skrifter av intresse, bl a en hel bok om torp och stugor i socknen, och vilka som ägt och bebott dem.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna