ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Syskon Sjögren (Norrsundet - Malmö) ?  (läst 459 gånger)

2007-02-23, 19:42
läst 459 gånger

Jan Lilliesköld

Hej !
 
Har rätt nyligen fått ta del av fotografier där min farfarsfars syskon kan vara med.
 
Nils Jönsson Sjögren född 1839 i Ekshärad flyttade med sin familj till Hosjö (utanför Falun). De hade sammanlagt nio barn födda mellan 1863 och 1883, varav min farfarsfar Nils var född 1866 i Järna (Dalarna). Honom har jag bara en bild av.
 
På två av de bilderna jag vänligen fått av ett barnbarnsbarn till Nils Jönsson Sjögren finns hans hustru Kerstin Larsdotter född 1840 i Norra Råda och död 1931 i Hosjö med.
(dessa lägger jag dock inte ut)
 
Bland bilderna finns dock ett antal andra bilder med, varav jag nu lägger in fyra stycken här.
 
Problemet är nämligen (som vanligt) att identifiera vem som är vem på bilderna. Min gissning är att det är släktträffar mellan syskonen Sjögren ?
En syster hette Christina* Charlotta född 1868 i Hosjö, men blev gift med en Carl Erik Wiklund från Hedemora, men denna familj bosatte sig först i Bulltofta utanför Malmö, och flyttade tydligen senare in i själva staden. Dette skulle kunna förklara att flera av dessa bilder är stämplade med 'Kopia Malmö' på baksidan. Min tanke är att det kan var just Christina med make som varit uppe i Norrsundet (där det ena huset som syns på bilderna skall vara) och hälsat på sina syskon - och då tagit bilder ?
 
Bilderna är tagna utanför tre  olika hus.
 
De aktuella syskonen heter:
Lars Johan 1863
Nils 1866
Christina Charlotta 1868
Gustaf Evald 1871 (död 1876)
Carl Leonard 1873
Augusta Ulrika 1875
Albin Emanuel 1878
NN 1880
Signe Eleonora 1883
 
Det lär vara Signe som sitter längst till höger (av kvinnor) på bilden där de sitter ute vid ett dukat kaffebord, och på samma bild som mannen näst längst till vänster torde också vara Carl Leonard.
 
Men vilka är de övriga på bilderna ?
 


 


 


 


 
 
/Jan L

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna