ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sofiakällan i Helsingborg  (läst 864 gånger)

2013-02-08, 17:37
läst 864 gånger

Utloggad Georg Lundblad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2020-01-14, 20:18
    • Visa profil
På baksidan av bilden: Fröknarna Ella Andersson (som många år senare blev min moder) och Hilda Pettersson vid Sofiakällan i Helsingborg år 1906. I slutet av 1800-talet och början av 1900-talet serverades hälsovatten taget direkt ur kran-röret som ledde upp vattnet ur underjorden. Det ansågs vara hälsobringande. Numera finns en skylt uppsatt som meddelar att Vattnet är ej tjänligt att förtära. Man undrar om vattnet har försämrats under senare år eller om det har varit dåligt alltid och endast Hälsovårdsmyndigheterna har fått modernare metoder att kontrollera kvaliteten.  
Ella Anderssons syster Henny Andersson återfinnes på bild #88793 i Porträttfynd på samma plats vid Hälsokällan.  

2013-02-08, 17:57
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Någon gång på 1980-talet så smakade jag av vattnet i Sofiakällan. Då stod det ingen skylt om ej tjänligt. Däremot smakade vattnet inte särskilt gott, eftersom det är en naturlig saltvattenkälla (Sveriges enda). Vattnet var dessutom dels ljummet (rätt varmt, för det var på sommaren) och dels väldigt salt. Det salta vattnet ansågs hälsobringande förr, men även under senare delen av 1900-talet så hände det att folk hämtade vatten där på medhavda flaskor.
Mer information finns på http://stadslexikon.helsingborg.se/index.php?title=Sofiak%C3%A4llan.

2013-02-08, 23:02
Svar #2

Utloggad Georg Lundblad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2020-01-14, 20:18
    • Visa profil
Carin!
Tack för informationen från Stadslexikonet och för den fina bilden. Min personliga uppfattning i denna fråga om vattnet är tjänligt eller ej, är att det förmodligen är likadant i dag som på den tiden när min mor och min moster serverade det till besökande gäster. I dag ska ju det mesta vara nästan sterilt för att godkännas. Ja, jag har också smakat på både det salta och det järnhaltiga som rinner ur bergväggen strax intill, och det sistnämnda smakade inte alls gott att dricka.
Vänligen
Georg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna