ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skånsk dam kring år 1900 - Starby eller Rya?  (läst 1248 gånger)

2005-01-11, 22:19
läst 1248 gånger

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har några bilder av damer...
 
Jag tycker att de liknar varandra, men är det en, två eller flera kvinnor?
 


 
 
Längst ner till höger är med säkerhet Olu Svensdotter, född Össjö 1818 - död Starby 1911. Bilden tagen 1900-1911, troligen närmre 1900.  
 
Övriga bilder är porträttbilder av okänt datum - förmodligen inte senare än 1910.
 
Med stor sannolikhet har damerna mycket nära släktanknytning till paret Olof Persson och Johanna Andersdotter - mamma eller syster till Olof, Olu är Johannas mor.
 
Nedre bilden t.v. är märkt Brooklyn, New York. Är det självklart att bilden därför är tagen där, dvs är det en emigrant?
 
Jag hoppas ni vill bidra med era tankar kring detta.

2005-01-12, 06:43
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Kvinnan längst ned till höger ser ut att vara 75-80 år. De andra tre verkar vara  65-70 år. Så om den gamla kvinnan är samma som någon av de andra, så borde det kortet vara taget ca 10 år senare.
 
Kvinnorna på bild 1 och 3 har samma form på hakan, medan den på bild två har en mer hjärtformad haka.
 
Kvinnorna på bild 1 och 3 är väldigt lika varandra, t o m verkar hon bära samma klänning.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-01-12, 10:31
Svar #2

Utloggad Annelie Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2009-01-21, 21:41
    • Visa profil
Jag håller med Ann-Mari och tycker inte att dam nr. 2 riktigt passar in. Hon har bredare underkäka och nästippen tycker jag skiljer sig rätt mycket.
 
Däremot tycker jag nog att 1,3 och 4 skulle kunna vara samma person. I alla fall 1 och 3 om man kikar på hela bilderna i Porträttfynd.

2005-01-12, 10:55
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kvinnan på foto nr 4 ser äldre ut än de andra, men om man sätter ett huckle på nr 1 och förändrar ljuset, så kanske hon ser så gammal ut som nr 4, för de är också väldigt lika. Sjukdom kan ju göra så att man fort ser äldre ut än vad man är.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-01-12, 11:04
Svar #4

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Tack för hjälpen! Jag håller med er.
 
De två övre bilderna sitter tillsammans i ett fotoalbum som tillhört dottern till det par jag länkat till ovan. Albumet verkar vara tillkommet under de år familjen bodde i Ysby, Halland 1901-1906. Trots det kan ju bilderna vara betydligt äldre, eller ha tillkommit senare...?
 
De två övre är nog inte samma, men nog finns där likhet - systrar?
 
Den undre - amerikabilden - har jag fått från ett hem som tillhört Johannas (länken ovan) dotterdotter. Den har suttit tillsammans - lika stora bilder i identiska ramar - med en man som finns med på bild i porträttfynd. Den bilden är dock inte Amerikabild!? Jag tror alltså att det måste ha varit en släkting - nära eller på annat sätt betydelsefull.
 
De två vänstra är väldigt lika. Klänningen är inte samma, men lik. Likadana dubbla ringar på samma finger, likadana örhängen. Damen nere till höger har också sådana dubbla ringar. Den bilden skulle kunna vara tagen t.ex 1908 och de två till vänster 1890 och det kan förklara åldersskilnaden - 1890 var Olu 72, 1908 var hon 90.
 
Ett problem för mig är som sagt att den undre av de två vänstra bilderna är en Amerikabild. De kandidater jag tänker mig reste inte dit. Kan man tänka sig att någon tagit med ett foto, fått det kopierat och monterat och sedan sänt till Sverige? Långsökt...?

2005-01-12, 11:23
Svar #5

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
En bild till: Nu Olu, två som kanske är en yngre Olu, samt Johanna - Olus dotter.
 

2005-01-12, 13:19
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Jag har tänkt på en sak. Hur ofta gick man till fotografen egentligen? Dessa två ev yngre Olu, ser ut att vara i samma ålder. Gick man så tätt och fotograferde sig? Jag har svårt att tänka mig det. De yngre gick nog oftare, men de äldre? Dessa bilder ser ju inte heller ut att vara samma bild men spegelvänd.  
 
Jag ser att man ibland i porträttfynd frågar om två personer kan vara samma. Jag tycker att man blir tveksam om personerna ser ut att vara i exakt samma ålder, för just av den orsaken att gick man till fotografen så tätt. Jag kanske har fel.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-01-12, 15:28
Svar #7

Utloggad Annelie Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2009-01-21, 21:41
    • Visa profil
Med sådana här närbilder vet jag inte om jag fortfarande tror att 1 och 4 är samma person. 4 verkar ha lite smalare ansikte.
 
Däremot tror jag definitivt att de är släkt med varandra, antagligen systrar om de inte är samma person. Kan ju vara så att det faktiskt är 10 år eller mellan korten. Med den där frisyren ser man nästan alltid gammal ut. Jag har två kort på samma person med ca. 25 års mellanrum och hon ser nästan likadan ut på bägge korten för att hon har den där strama håruppsättningen. När man dessutom ser så sur ut som man var tvungen att göra på äldre kort tydligen, ser man också automatiskt lite äldre ut tycker jag.
 
Bild 1 och 3 tror jag nog är samma person. Jag tycker att öra, näsa och ögon är hemskt lika varandra.
 
/Annelie

2005-01-12, 18:55
Svar #8

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
På de sista bilderna är Johanna ner till vänster dotter till Olu upp till höger.
 
De övriga två är jag själv nästan säker på är samma kvinna. Det är garanterat inte en äldre Johanna - jag tror fortfarande att det skulle kunna vara en yngre Olu.
 
Gården som Anders och Olu hade (Anders släktgård i flera generationer) var en ganska stor gård. Jag tror att de var relativt välbeställda, dvs de kan nog ha tagit sig råd att åka till fotografen vid olika tillfällen.
 
Någon som har erfarenhet av att amerika-bilder kan föreställa någon som inte varit i amerika?

2005-01-12, 21:52
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lite långsökt att tänka sig att man skickade negativ till USA för framkallning, men kan det ha gått till så?
 
Finns det någon fotograf till det 1:a kortet till vänster, bland de första korten du visade?
 
Jag tycker själv att det är märkligt att man skickade negativ från Ångermanland för framkallning till Gedved och Hurup i Danmark. Fast det var ju ändock närmare än skicka negativ till Amerika.
 
Hoppas någon kan ge dig klarhet i detta mysterium.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-01-12, 23:20
Svar #10

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag tänker mig kanske (tror jag läst om något liknande på porträttfynd någonstans) att en utvandrare haft med sig bilder till Amerika, fått dessa avfotograferade och monterade och skickat till Sverige.
 
Men jag får kanske acceptera att bilden är på en emigrant...?
 
Övre bilden tv i övre samlingen (nedre th i nedre samlingen) är av fotograf Hagman i Helsingborg.
 
De släkter jag letar i är från Starby utanför Ängelholm och Rya/Örkelljunga, så Helsingborg är fullt möjligt.

2005-02-12, 11:56
Svar #11

Anders Nilsson

Har själv fotografier som med 100%s säkerhet inte är fotograferade i Amerika, men som märkts med Amerikansk fotografs namn. I det fallet har flera personer med anknytning till bilden sedermera emigrerat, och kan ha låtit fotografera av och skickat hem till släkten.

2005-04-22, 23:17
Svar #12

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har idag - med stor sannolikhet - fått bekräftat att på övre kvartetten så är de två undre samma kvinna, dvs Olu Andersdotter.
 
Själv är jag övertygad om att även damen i övre raden t.v. är Olu, medan den andra överst är någon annan, ännu oidentifierad.
 
Det innebär att på undre kvartettbilden har vi Johanna Andersdotter längst ner t.v., medan övriga är foton på Johannas mor Olu.

2005-04-23, 11:09
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders! Vad bra att du verkar få rätsida på dina funderingar!
Ann-Mari Bäckman

2005-04-23, 11:27
Svar #14

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jo, Ann-Mari, detta med foto är fantastiskt! Tänk att kunna identifiera bilder på människor födda i början av 1800-tal... Och att plötsligt kunna se hur farfars mormors föräldrar såg ut!

2005-04-23, 11:37
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman

2005-04-23, 19:32
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag är nog en lyckans ost också eftersom jag har ett foto på min farmors farmor f.1808. Det finns inlagt i Porträttfynd.
 
Jag gjorde en himla tabbe i somras då jag lät två gamla fotoramar med varsitt gammalt foto, säljas på en auktion efter min mormor. Jag tänkte att de där urgamla personerna går nog aldrig att identifiera. Det var säkert också så, men jag förstår att det måste ha varit särskilt värdefulla kort för min mormor, eftersom korten var inramade. Kanske var det min mormors farföräldrar. Ibland blir man så arg på sig själv.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-04-23, 21:11
Svar #17

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jo, jag hade också en känsla av att mina två kort var värdefulla. I likadana ramar måste det nästan vara ett par - men vilka. Så jag blev väldigt glad då jag igår fick höra att den som ägt tavlorna en gång sagt att det var hennes mors mormor och morfar.
 
Så nog kan det vara klokt att avvakta lite - med gamla bilder och föremål. Rätt vad det är kommer en upplysning som gör dem extra intressanta.
 
Hade du inte fotograferat av dem innan du sålde dem?

2005-04-23, 21:27
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nej, korten har jag nog kunnat behålla, för det var nog de gamla ramarna som var intressanta.
 
Jag förstår inte hur jag kunde göra så här,med tanke på att jag redan lagt in kort i porträttfynd (tror jag). Jag sätter stort värde på gamla kort och är och har alltid varit väldigt intresserad av dem.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna