ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sekelskiftesutflykt vid Kullaberg  (läst 853 gånger)

2003-02-20, 20:37
läst 853 gånger

Björn Nilsson

,  
Hej,
 
Jag undrar om det är någon som känner igen någon på bilden? Den är tagen av fotografen Peter P. Lundh (Höganäs Nedre). Bilden hittades inramad i min morfars mor (Therese Kark, född Lundberg) och hennes systers (Josefina Lundberg) samlingar så det är möjligt att flera av dem är ur familjen Lundberg. Nästa fråga är om det var vanligt att man ”släpade” med sig fotografen ut för att ta en gruppbild på det här viset?
 
Tack på förhand,
 
Björn

2010-04-24, 13:50
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nog verkade man befinna sig ganska högt upp på berget. Hoppas det fanns en närliggande stig, där damerna kunde gå, annars måste det ha varit väldigt vanskligt med dessa långa klänningar vid bergsbestigning.
 
Ann-Mari
 
OBS! Det är en gammal fråga och jag har inget ansvar att ev. kontakta frågeställaren
Ann-Mari Bäckman

2010-04-25, 12:25
Svar #2

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Det finns mängder av liknande bilder. Såvitt jag vet så gick Peter P. Lundh runt och fotograferade Kullabergs-besökarna, snabbframkallade bilderna, och sålde sedan bilderna i sin ateljé i Mölle, så att besökarna kunde köpa dem innan de åkte hem på kvällen.
Tror inte det alltid fanns någon stig i närheten, utan det blev nog till att gå försiktigt för damerna i sina klänningar. Det var ett populärt helgnöje att gå ut till Kullaberg. Har själv sett ett liknande foto på min egen mormor. Hon och hennes vänninor gick hela vägen från Höganäs till Kullaberg, och sedan hem igen på eftermiddagen/kvällen.
Mer om Peter Lundh finns på http://hd.se/hoganas/2006/07/31/hovfotograf_som_tog_unika_bilder/.
Om man söker på fotograf Peter Lundh i Höganäs kommuns bildarkiv (http://www.hoganas.se/fotoarkiv/) så hittar man för närvarande 91 av hans bilder, dock inte så många på Kullabergs-besökarna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna