ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okända unga damer  (läst 1328 gånger)

2011-01-10, 13:56
läst 1328 gånger

Utloggad Ingrid Hyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2016-10-20, 11:52
    • Visa profil
Atelier Heijler, är detta en konfirmand eller brud?
Fotograf Caroline Nilsson Teckomatorp, vackert halssmycke





2011-01-10, 15:13
Svar #1

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
På A gissar jag konfirmand. Den lilla böneboken som de brukar hålla i syns inte, men det är inte alltid den syns.
Hon har dock hårkokard.  Jag tror inte en tjej som vill synas som vuxen (om än en mycket ung brud) hade burit såna ungflickskokarder.
 
på B instämmer jag, vackert halssmycke och en fin klänning.  

2011-01-11, 03:33
Svar #2

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Har läst konfrmationsskildringar där flickorna när de stod på gången, dvs under förhöret. hade blommor i händerna - som jag förstod det var det enstaka blommor eller små buketter, men så'nt går ju gärna över styr.
Det kan också tänkas vara fotoateljen som tyckte det blev alltför vitt och därför försåg flickan med blommor som rekvisita.
 
Det är allt en konfirmand; precis som Stefan påpekar så är det en ung flicka som har en så'n jätteblaffa till rosett i håret. Faktum är att det enda jag har att invända är att flickan har för mycket ungflicksattribut: håret inte uppsatt, för kort klänning, för enkelt (klänningen rät & slät, inga smycken). Å andra sidan var detta en tid när borgerligheten ville behålla sina unga döttrar som småflickor tills de var minst 18.
 
Ingela

2011-01-11, 11:09
Svar #3

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
Är det inte ett kors som hänger runt halsen på konfirmanden?

2011-01-14, 03:18
Svar #4

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Jovisst. Men även en brud (eller vem som, till vilket fillfälle som helst) kunde ju ha det - även om det visst var vanligare på en konfirmand.
 
Ingela

2011-01-14, 22:33
Svar #5

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Exakt vad är en hårkokard?
 
Jag har gamla foton av konfirmander med hisnande stora vita hårrosetter, men jag har alltid trott att det var breda sidenband knutna runt deras långa hår som samlats ihop i nacken. Men detta är tydligen en typ av anordning som är fäst på något annat sätt.
 
Sylvia

2011-01-15, 02:48
Svar #6

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
En kokard är en sorts förknuten rosett som bärs fäst i mössa eller på rockuppslag. Den lilla rosett som är mitt fram på en studentmössa är ett exempel på en mycket liten kokard; kallas vanligen bandrosett.
På 1700-talet kunde gymnasister fästa en liten kokard i sin hårpiska, men det var unga pojkar, inte flickor. Att pojkarna använde kokarder istället för egenhändigt knutna rosetter kanske inte är att förundras över - det är ju samma idé som att ha en förknuten fluga eller slips idag.
 
Sylvia, Du får tänka på att den som skrev om hårkokard är en man och därmed kanske inte bäst på terminologi om vad kvinnor har i håret (särskilt inte förr). Vad flickan på bilden har är en mycket stor, vanligt knuten rosett i håret. Troligen, precis som Du skriver, av ett brett sidenband.
 
Ingela

2011-01-15, 16:38
Svar #7

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Tack Ingela!
 
Kokarden känner jag ju till från min egen studentmössa.
När min dotter får pris i ridtävlingar får hon stora kokarder som hon kan sätta upp på väggen.
 
Nej nej, man kan väl inte begära att männen ska förså sig på allt vad gäller kvinnoklädsel och -prydnander!
 
Sylvia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna