ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marieholms Varubil  (läst 823 gånger)

2006-08-17, 22:49
läst 823 gånger

Lars Andersson

Hej!
 
Undrar om det är någon som kan identifiera gården eller personerna på bilden? Helst båda delar? Ser ut som Marieholms varubil (Marieholm utanför Eslöv i Skåne)Okänt årtal. Kan tyvärr inte se registeringsnummret på bilen!
 
Mvh
Lars
 



2006-08-18, 20:28
Svar #1

Utloggad Thomas Ekelund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2017-11-05, 20:31
    • Visa profil
Jag tycker det står TEL 9 på bilen och i så fall
bör mannen vara charkuteristen Malte Carlsson som tog över efter Elis Petterson i början av  
1940-talet. Bilden kan vara ca 1950 och troligen
inom 2-3 mil från Marieholm, vem var ?
Källa: telefonkatalogen 1939 och 1946
/Thomas Ekelund

2006-08-18, 21:26
Svar #2

Lars Andersson

Hej Thomas!
 
Ja,Jag tycker också det står siffran 9 Bilden är lte suddig!Tittar man på klädsel de bär tror Jag nog också att det bör vara någon gång på 1950-talet.
Kan det vara Reslöv? Jag har en släkting Lars Andersson född 1874 i Torrlösa.Han arbetade som dräng i Reslöv nr:11 Men detta var långt tidigare,så han kan det knapast vara!Men fotot tillhörde hans yngste broder Alfred Andersson född 1883 Torrlösa som är min farfar!
Någon av personerna på fotot eller fotografen som är okänd bör förmodligen tillhöra någon i min släkt !
 
Men det var ett steg närmare får kolla lite om denna Malte Carlsson
 
Det där med telfonkatalogen var ingen dum idé !
 
Jätte mycket Tack!
 
Mvh
Lars

2006-08-18, 22:37
Svar #3

Lars Andersson

Thomas!
 
Kollade dödboken för Malte och fick reda på att han dog 1983 född i kropp utanför Helsingborg 1902 gift med Siri Linnea född samma år i Hör.
Så det kan nog stämma att Malte är ungefär i 40-års åldern på fotot.
Det är möjligt att det är någon syster till tidigare nämda personer som gift sig Carlsson.Så att denna Malte i så fall skulle kunna vara en son.
 
Får väl avvakta och se om det är någon som känner  
igen gården.
 
Mh
Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna