ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kvinna från västra Skåne  (läst 675 gånger)

2013-11-10, 12:32
läst 675 gånger

Carl Fürst

Hej!
 
Finns det någon kunnig person därute som kan säga något om denna bild? Min hypotes är att den antingen föreställer min farmors mor Ida Sigrid Persdotter gift Strandberg f. 1879, d. 1976 eller hennes mor Maria Möllerstedt gift Olsson f. 1849 (inte hittat dödsdatum på henne). Resten av bilderna i albumet är tagna omkring 1930-1955, men denna kan givetvis vara tagen tidigare också; finns det någon indikation på datering över huvud taget? Oavsett om den föreställer mor eller dotter handlar det om området Mörarp-Höganäs-Ekeby-Malmö. Idas man var grossist medan Marias var banvakt.
 
All sorts hjälp mottas tacksamt!
Vänligen Cf
 
Bild här:

2013-11-10, 13:59
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Carl! Det är inte lätt att säga exakt när fotot är taget. Kvinnan ser ut att vara 70-80 år. Skulle hon vara född 1879, så skulle fotot vara från 1949-1959. Vilket kan vara troligt.
 
Jag tänker på en gammal kvinna i min mammas hemtrakter, som var klädd så här på 50-talet.
Ann-Mari Bäckman

2013-11-10, 14:24
Svar #2

Carl Fürst

Tack så mycket för svaret!
 
Ja, och det stämmer ju som nämnt också överens med resten av bilderna i albumet. Visserligen är detta fotot inte en del av en serie eller liknande vad jag kan se, och det förefaller lite mer rött/gulnat än de andra, men det kan ju förmodligen bero på mycket annat… den enda betänkligheten jag har är att hon ser en bra bit äldre ut än vad hennes man gör i samma album, och han var född 1876. Men det kanske är gener osv? Dessutom var de mer stadsbor än vad den äldre kvinnan, Maria var. De hade mig veterligen kolonilott, men där har man kanske inte en ko som går runt och betar… å andra sidan, om det är Maria f. 1849, så är bilden förmodligen som senast tagen omkring 1939, vilket är tidigare än resten av bilderna. Återigen möjligt, men svårt med tanke på att det inte är lätt att datera bilden… inte en enkel nöt att knäcka således.
 
Några fler tankar/någon annan som har några synpunkter?
Vänligen Cf

2015-05-05, 22:44
Svar #3

Carl Fürst

Har till slut lyckats identifiera kvinnan, då jag hittade en undanstuvad bild på samma kvinna med min farmors anteckning på baksidan där det stod farmor. Det var alltså hennes farmor, f. 1854 i Knäred.  
 
Vänligen Carl

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna