ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fyra personer och ett hus, kanske i Göinge??  (läst 613 gånger)

2005-03-21, 15:50
läst 613 gånger

Utloggad Hans Kagebeck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2008-01-15, 22:48
    • Visa profil
Känner någon igen någon av personerna på bilden?
Eller kanske någon känner igen huset?
Jag är nästan säker på damen som står trea från vänster. Hon kan vara Nelly Persson f.Niclasson, född i N. Sandby sn och senare bosatt i Hässleholm.
Tacksam för hjälp.
Hans

2006-04-27, 16:47
Svar #1

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej Hans!
Liksom Nelly är jag född i Norra Sandby sn. I Aska (I utkanden av socknen). Tyvärr känner jag inte igen varken huset eller personerna på bilden.  
 
Men Jag har ju inte varit runt på alla gårdarna i socknen. Men Jag har inte sett det från vägen såvitt jag vet. Men vad jag däremot kan tipsa dig om är att det finns en bok med bilder på gamla hus från trakten. Jag har tittat i den på Hässleholms Stadsbiblioteks hembyggdsavdelning. Jag tror att bilderna i boken är gjorda kring mitten av 1900talet men det är jag väldigt osäker på. Kommer tyvärr inte ihåg vad boken heter. Tyvärr är jag inte i Hässleholm så ofta eftersom jag bor i Lund, men du kanske skulle kunna ta kontakt med biblioteket eller hembyggdsföreningen så kanske de kan hjälpa dig.
 
Mvh Staffan Benedictsson

2006-04-27, 18:27
Svar #2

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Flickan skall börja på internatskola och ser förväntansfull ut. Skolfröken nickar välmenande. Mamma är orolig och full av förmaningar. Pappa tänker mest på bilresan.
Min uppfattning av bilden.

2006-04-28, 18:17
Svar #3

Utloggad Hans Kagebeck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2008-01-15, 22:48
    • Visa profil
Hej Staffan!
Tack för tipset om boken. Jag skall söka upp biblioteket i Hässleholm när jag är i trakterna om några veckor.
 
Och tack Torbjörn för din tolkning av bilden. Jag har visserligen en annan tolkning men det är ju också värdefullt med andras.
 
Mvh Hans Kagebeck

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna