ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bildjämförelse, Samsioe eller Ljungberg.  (läst 902 gånger)

2011-08-02, 00:59
läst 902 gånger

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har ett litet problem jag skulle vilja att fler ögon tittade på. Bild två i följande bildserie har av tre olika personer i kanske tre olika generationer angetts i olika delar till att vara personen på bild 1. Okänd har kallat honom Morfar, Elisabeth (Stellans fru) har lagt till Stellans över morfar och Stellans son har skrivit namnet på Stellans morfar, dvs Axel Fritiof Samsioe. Problemet är att jag sedan jag fått fler bilder på Samsioe börjat bli något misstänksam och osäker på om det verkligen stämmer. Jag misstänker att det inte var Stellan som skrev Morfar utan hans mor. Stellans far tror jag inte att det var för där stämmer inte handstilen med text jag har tillgänglig.
 
Om det är Stellans mor som skrivit det, så är hon alltså dotter till 1. och dotterdotter till 3. (som alltså är hennes morfar).
 
Bild 2 är tagen av C. M. Tullberg i Malmö som etablerade sig 1857, men därefter är fotodatum okänt. Men inventarier på bilden stämmer med saker på två bilder av tullberg vi har från 1857-1865. Men inventarier kan ha sparats länge.
 
bild 2 i sin helhet finns i porträttfynd som nummer #30546, där identifieringen alldså riskerar att vara felaktig
 
Vad tror ni?
 
 

2011-08-02, 09:58
Svar #1

Utloggad Kjell Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2015-05-11, 11:32
    • Visa profil
    • kjell.smult.com
Lägg gärna bilder ovanför varann. Det är så besvärligt att scrolla både i sid- och höjdled.
 
Formen på hakan och ögonbrynen skiljer sig lite väl mycket tycker jag. Kan åldern verkligen förändra utseendet på t.ex. hakan så mycket
 
Bild 2 kan ju ha lagt glasögon, så det stör inte mig.
Den betydligt smalare mun- och läppformen på bild 2 tyder jag också, som en annan person

2011-08-02, 10:19
Svar #2

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Tack Kjell!
 
Jag tänkte visst vara på att bilden inte skulle vara för liten, glömde bort att den inte skulle vara för bred.
 
Jag tycker att det är ganska bra när de ligger vid sidan av varandra vid jämförelse, då jag lägger in dem två och två och minskade ner dem lite. Hoppas att det var tillräckligt för att slippa scroll i sidled.
 
 
Bild 1 på Axel Fritiof Samsioe och 2 på osäker

 
Bild 2 på osäker och bild 3 sannorlikt på Carl Magnus Ljungberg.

 
För en stund sedan kom jag på att det finns ett brevkort skrivet av Maria, mor till nämnda Stellan, dotter till bild nr 1 Samsioe och dotterdotter till bild nummer 3 Ljungberg. Det var samma handstil som på Morfar och helt identiska M. Så jag är nu övertygad om att det är hon som skrivit Morfar.
 
Sen händer det ju att man skriver det om sina barns morfar, vilket kan röra till det. Men det borde vara så att nummer 2 och 3 är samma person.

2011-08-02, 10:32
Svar #3

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Tror inte formen på haka, mun, näsa, ögonbryn m.m. kan ändras så mycket genom ålder som i bild 1 och 2. Därför tror jag inte att personen på bild 1 är samma som på bild 2.
Tittar man sedan på bild 2 och 3, så är formen på mun, näsa, haka, ögon och ögonbryn nästan identiska, så det är väldigt troligt att det är samma person på bilderna. (Öron och näsa blir större med åldern fick jag lära mig i ett radioprogram för inte så många veckor sedan.)

2011-08-02, 10:42
Svar #4

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Tack!
 
Då har min magkänsla varit rätt om att det var något fel med den gamla identifieringen av bild 2.  
 
Man blir ju glad när släkten skrivit namn på korten, men det är ju inte särskillt bra när de skriver fel.  
 
Vilken tur att jag inte hunnit använda bilden i den släktbok jag så småningom ska sammanställa mina anteckningar om släkten Samsioe.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna