ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Malmö? - bespisning utomhus  (läst 1613 gånger)

2004-03-27, 10:22
läst 1613 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info

Under fotografens namn på framsidan står det enligt uppgiftslämnaren Malmö. Känner någon igen huset i bakgrunden? Vad kan det röra sig om för situation?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-04-15, 23:09
Svar #1

Mattias Andreasson

Utan att ha något som helst belägg för det gissar jag på att bilden kan ha anknytning till fängelset i Malmö. Grundar gissningen på att jag sett en liknande bild på en sida som avhandlade skånska fängelser. Jag ska försöka hitta sidan igen och bekräfta eller dementera mitt påstående.

2004-04-17, 10:58
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Mattias Andreasson,
Tack för svar! Själv har jag för dålig kunskap om Malmö, men tänkte att byggnaden i bakgrunden borde gå att känna igen p g a sin storlek och speciella arkitektur.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-01-23, 15:54
Svar #3

Utloggad Christer Mårtensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2009-01-23, 15:54
    • Visa profil
Bilden föreställer med stor sannolikhet Hvitfeldtska Gymnasiet i Göteborg.
http://picasaweb.google.com/lh/photo/QPAmmvbo_SkAFRZFNrTukA

2009-01-24, 11:06
Svar #4

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Det ser ut som om människorna på bilden står inne på Fattigvårdsinrättningens Gibraltar område.

2009-11-25, 15:12
Svar #5

Utloggad Charlotta Colliander Golding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-11-28, 22:01
    • Visa profil
Jag som bott i Malmö endast sju år får associationer till Södervärnskolan (även om jag som gammal göteborgare håller med om att det ser ut som Hvitfeldska). Jag vet inte hur Södervärnskolan sett ut tidigare för idag har den fått tillbyggnader och används i olika typer av vuxenutbildning bl.a. men så här ser delar av den nu ut:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:S%C3%B6derv%C3%A4rnsskolan,_Malm%C3%B6.jp g
 
Den användes runt andra världskrigets slut för att inhysa krigsfångar som kom med de Vita bussarna bland annat så jag kan tänka mig att man på Humanitetens Hus vid Drottningtorget i Malmö kan veta mycket mer om detta.

2009-11-25, 17:25
Svar #6

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Jag har roat mig med att kopiera ihop gavlarna på de tre bilderna. Från vänster södervärnsskolan, i mitten Olle Elms okända byggnad och till höger Hwitfeldtska skolan.
 

 
Malmöskolans gavel är det definitivt inte. Det är Hvitfeldtska eller, om sådan finnes, dess tvilling!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna