ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kongstorp, Loshult.  (läst 2616 gånger)

2002-02-19, 10:48
läst 2616 gånger

Peter Axelsson

Har ett vykort på ett hus och det står noterat Kongstorp och poststämplat i Loshult 1924.
Vet någon om huset finns kvar eller har stött på detta ställe i sina forskningar?



2002-02-19, 13:02
Svar #1

Utloggad Roland Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 11:27
    • Visa profil
Kongstorp ligger ca 2 mil Norr om Loshult.
 
R.

2002-02-20, 14:32
Svar #2

lian

Tack! Är det stället som heter Kongstorp eller är det en by?

2002-02-20, 22:05
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Svenska ortnamn anges Konstorp i Loshults sn (Osby kn) som samlad bebyggelse vilket väl kan avse flera gårdar. Om Du går in på www.lantmateriet.com (använd Explorer) och använd Kartsök så kan Du söka på Älmhult. Lite syd-väst om Älmhult finner jag Kongstorp med tre st hus på kartan.
Vänligen,
Olle Elm

2002-02-26, 17:09
Svar #4

Utloggad Bo Tångefjord

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2008-04-03, 22:50
    • Visa profil
Hej  
 
Kongstorp är ett litet antal gårdar som ligger på gränsen mellan Skåne och Småland.
Ett mycket vackert område med kuperad natur 2-3 kilometer norr om Loshult och inte mer än högst 1 km från IKEAs centrallager i Älmhult.
I en backe där finns ett hus som mycket påminner om detta.
 
Hilsen fra
Boz

2002-11-01, 23:36
Svar #5

Utloggad Cecilia Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 21:59
    • Visa profil
    • www.ceciliasplace.se
Hej,
 
Körde genom Kongstorp idag och det verkar bara finnas ett hus som stämmer in på ovanstående bild, nämligen det hus som Boz nämner ovan. Huset beskrivs enligt Gods Och Gårdar 1943 som Kongstorp 1.10 och 1.9, Totalt 46 har, varav 8 åker, 28,5 skogs- och hagmark. Manbyggnad uppförd 1850. Gården till släkten på 1700-talet. Ägare 1943 Sven PJ Andersson f.1882. Gift 11 med Alma f. Svensson. Barn John, Gustav, Anna f.16, Tekla f.18, Ellen f.24. Jag pratade med grannen, och enligt honom ägs inte huset av denna släkt längre.

2003-04-14, 16:22
Svar #6

Johan Andersson

Jag bor själv i Loshult, om ni behöver mer detaljer så kan jag prata med min farmor om det hon vet garanterat massor

2016-09-26, 11:17
Svar #7

Utloggad Roland Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2017-03-12, 17:08
    • Visa profil

Otroligt att Skåne går så långt norrut!

Åren 1962 till 1965 hade jag en spjuver till kamrat vid namn Alf Nilsson som bodde i Kongstorp, Loshult och varje dag cyklade till och från skolan i Älmhult. Han hade flera syskon, äldre bröder och systrar. Någon av dem jobbade då i Hässleholm på en bilverkstad har jag för mig. Jag var där bl.a. när han tog realexamen 1964 men känner inte igen huset direkt. Då var det ett bostadshus, en lagård och antagligen några fler ekonomibyggnader bl.a. utedass. Hans föräldrar levde och även en mor- eller farfar. Det gick en ganska brant backe ner mot Loshult och dansbanan där. Har för mig att han från skolan cyklade ut mot  Delary och sedan tog av åt vänster. Det finns idag en Alf Nilsson i Hässlerås, Pjätteryd född 1949, vilket skulle kunna stämma. Undrar om det finns någon som känner till mer om detta?
Och eftersom jag ändå skriver om Loshult: Är det någons som vet vilken gård som tillhörde Valter Svensson, förmodligen född kring 1900. Han hade antal systrar med vackert franskklingande namn som Adèle, Agnes (den senare gifte sig med eldaren Hallstan Johansson i Älmhult) och en dotter som hette Erna och en tid gick under efternamnet Valtersson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna