ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flygfoto över Skåne på 1930-1940-talet  (läst 4438 gånger)

2012-05-07, 18:06
läst 4438 gånger

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Detta inlägg skall ses som INFORMATION till alla som är intrsserade av hur det skånska landskapet såg ut för cirka 70 år sedan.
För länge sedan hittade jag det här materialet bestående av ett oräknat antal,(kanske 1000-tal) flygfotografier över Skåne, fotograferade någon gång under perioden 1930-1947. Flygfotona finns på Lunds Universitets hemsida. Jag tror att det här materialet är det inte många som känner till och ännu färre som hittar det. Därför tycker jag att materialet måste komma till kännedom för ännu fler. Anbytarforums fotoarkiv är därför ett utmärkt forum att publicera och lagra detta material i.
I nedan stående länk/fil finns alla dessa foto lagrade.
http://hilma.keg.lu.se/Website/flygbilder/viewer.htm
När man öppnat filen får man upp en karta över Skåne. Sedan är det bara att följa anvisningarna för att zooma in det område man är intresserad av. Det är lite trixande innan man lärt sig hur man zoomar och förflyttar sig i kartan.
Det är ett ganska annorlunda Skåne vi ser. Mönstren i landskapet hänger till stor del samman med hästjordbruk, manuellt skogsbruk och järnvägar. Med dessa bilder kan landskapsförändringar belysas på ett nytt, mer detaljerat sätt.  
Resultatet jämfört med landskapet idag, visar t.ex att där det idag finns tätbebyggt område var åkermark på 40-talet, vägar har ändrad sträckning, gårdar då finns inte kvar nu, m.m.
I nedanstående länk/fil finns en noggrann beskrivning av projektet,
http://www3.lu.se/info/lum/LUM_04_02/14_giscentrum.html
Hoppas detta material uppskattas.
mvh Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2012-05-07, 18:27
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10490
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 00:10
    • Visa profil
    • Gensvaret
Vilket fantastiskt material! Stort tack för tipset.

2012-05-11, 13:39
Svar #2

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Tillägg till mitt inlägg, daterat 7 maj 2012-18:06
Flygfotona över Skåne, totalt 492 st ( ej kanske 1000-tal som jag skrev i inlägget) finns lagrade i digital form på en server på Lunds Universitet, LU, sedan 2002. Materialet har ej kopierats till Anbytarforums server och upptar således ej något utrymme på denna.
 
Materialet bedömdes värdelöst av LU självt och skulle aldrig mer komma till användning hos LU.
Därför kläcktes idén att låta allmmänheten få ta del av materialet och fritt använda det. Det lades ut på Internet 2005.  
För att puffa på att allmänheten fick upp ögonen för detta material, som man benämner guldgruva för hembygdsforskare, m.fl. så publicerades en artikel i Sydsvenskan den 21 april 2005.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/flygbilder-raddades-av-en-slump/
För att ytterligare puffa på att allmänheten, i detta fall Anbytarforums läsekrets, fick upp ögonen på detta lade jag in länken till LU i ovannämnad inlägg.
 
Meningen i förra inlägget skall ändras till Anbytarforums fotoarkiv är därför ett utmärkt forum att vidarebefordra detta material igenom
 
Hoppas på nytt att detta material uppskattas!
mvh Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2016-08-02, 17:01
Svar #3

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil

Länken i ovanstående material är bruten,  daterad 2012-05-07, 18:06
Här är den nya länken för flygfoto över Skåne, giltig från augusti 2016


http://www.gis.lu.se/geodataFlygbilder.htm


Lars-Åke J
Lars-Åke Johansson

2020-02-27, 19:46
Svar #4

Utloggad Anders Crona

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2023-12-10, 12:00
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna