ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Degeberga dansbanan i Forsakar.  (läst 1615 gånger)

2010-03-11, 20:20
läst 1615 gånger

Utloggad Roland Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-07-24, 16:26
    • Visa profil
Jag har bland gamla foton hittat detta skamfilade foto som enligt uppgift skall föreställa den dansbana som i början av 1900-talet fanns i första romman i dalgången mot fallen i Forsakar, Degeberga.
Det var min morfar snickare o vagnmakare Håkan Olsson, Degeberga, som byggde och drev dansbanan under en kort period. Vissa rester av stengrunden kan än idag ses vid sidan av stigen upp mot fallen. De två flickorna som dansar med varandra skall enligt uppgift vara döttrar till Håkan Olsson (Hilda och Martha). Martha var min mor. Övriga danspar eller dragspelaren vet jag inget om. Forsakarsbäcken rinner till höger om dansbanan och enligt uppgift så skulle en mindre servering ha varit ordnad på en liten holme i bäckfåran. Min mor Martha och hennes syster Hilda fungerade enligt uppgift som servitriser där och var då klädda i någon form av hembygdsdräkt. Kakor och kaffe ordnade min mormor Ingrid hemma i stugan vid snickeriverkstaden i Forsakar. Ingenting av de byggnaderna finns idag kvar.
Roland Nilsson
 

2011-01-11, 12:27
Svar #1

Utloggad Roland Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-07-24, 16:26
    • Visa profil
Från Naturskyddsföreningens folder om Forsakar:
I början av 1880-talet byggdes en dansbana där ravinen första gången utvidgar sig, den s k 3:e romman och strax efter sekelskiftet ytterligare en i den 1:a romman. Forsakar blev därmed ett mycket omtyckt nöjesställe som lockade folk från hela Skåne. Under helgerna gick extratåg med danslystna hit. Ställets popularitet bidrog till att rädda vattenfallen från utbyggnad. Vid den översta dansbanan fanns en springbrunn. Muren till den finns fortfarande kvar, men kan vara svår att finna.
Roland Nilsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna