ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Affärshörna i Malmö 1912  (läst 1256 gånger)

2007-03-20, 17:11
läst 1256 gånger

Utloggad Keth Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2022-07-26, 11:12
    • Visa profil

Detta hus finns på ett vykort avsänt 1912 från Malmö. Vet någon vilket hus det är? Adressen?
Längst ned finns skrädderi och klädeshandel. På den ljusa skylten till höger står  
N.Y. Illsteen
Garn Trikot-
vävnadshandel
Glad pensionär

2007-03-27, 13:58
Svar #1

Utloggad Thomas Ekelund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2017-11-05, 20:31
    • Visa profil
Det verkar som första bokstaven i efternamnet  
saknas och när jag tittar i Malmö Stads address-
kalender från 1927 så finn en Garn- och trikot-
handlare Willsteen. I telefonkatalogen 1916 så
finns en Willsteen, N Trikåaffär på Ö. Förstads-
gatan 3 med tel Malmö 5934.

2007-03-27, 15:57
Svar #2

Utloggad Keth Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2022-07-26, 11:12
    • Visa profil
Tack! Det stämmer säkert. När jag nu förstorade upp skylten igen ser jag att det mycket väl kan vara ett V och inte ett Y. Dessutom finns ingen punkt efter vilket det gör efter N. Min morfars föräldrar skickade vykortet antingen när de flyttade in i huset eller när de lämnade det. Ö. Förstadsgatan stämmer bra med det omsåde jag vet att de bott i.
Mvh Keth
Glad pensionär

2008-05-28, 09:07
Svar #3

Utloggad Christian Kindblad

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2008-05-28, 09:07
    • Visa profil
Hej
När jag såg bilden anade jag att detta inte var Östra Förstadsgatan. Det visade sig att jag har huset rakt utanför mitt fönster på arbetet! Det är hörnet Bergsgatan 24/Möllevångsgatan 37, där Willsteen hade sin huvudbutik då.
Jag minns deras butiker från 50- och 60-talet som då var: Huvudaffär på Södra Förstadsgatan 60 med filialer på Nobelvägen 85 och Östra Förstadsgatan 3.
Jag tänkte skicka med en bild, men efter att ha förminskat, komprimerat och donat och ändå inte lyckats komma under gränsen för 100kB, så gav jag upp.
Krille

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna