ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd kvinna. Från Lerbäck?  (läst 466 gånger)

2001-10-15, 23:11
läst 466 gånger

Siv Lindqvist

Har funnit detta porträtt på okänd kvinna i en samling med släktfotografier av lite yngre datum. Kan någon med hjälp av klädedräktens utseende (det lilla som syns) och annat, säga vid vilken ungefärlig tidpunkt fotot är taget? Kvinnans ålder? Samhällsklass?
Tyvärr har jag inte tillgång till originalbilden - denna bild är en reproduktion. Originalet har ingen uppgift om fotograf eller annan sådant som kan vara till hjälp. Originalfotot är inte av den hårda papptypen
 
Vänligen  
Siv L
 

2001-10-21, 14:30
Svar #1

Fredrik Blomquist

Hej Siv
 
Ja, det blir alltid lite svårare när det inte är originalbilden som syns.
Klänningen ser ut att vara av 1860-tals modell (kanske 1850-tal), liksom kragen. Frisyren är också av 1860-tals typ.
Den ser väldigt enkel ut, passformen ser ju inte ut att vara den bästa. Svårt att säga om det är siden eller något annat material.
 
Eftersom klänningen är så enkel, och hon inte är helt ung, går väl inte att säga med full säkerhet att bilden verkligen är tagen på 1860-talet, utan kanske från 1870-talet. Däremot skulle jag väl inte tro att bilden skulle vara senare. Poseringen är egentligen 1860-tals stil den också.
 
Med tanke på de enkla kläderna är hon väl troligen från en enklare familj, troligen på landsbygden. Kanske inte någon fattig torparfamilj, de brukar inte ha råd att gå fotografen så här tidigt, men väl en vanlig bondfamilj.
Hon kan förståss var från någon hantverkarfamilj också, dock knappast någon rikare sådan, och knappast i någon större stad.

2001-10-21, 21:19
Svar #2

Siv Lindqvist

Tack Fredrik. Det var mycket information du kunde få ut av så litet. Härligt. Tack igen.
Siv

2001-10-21, 21:28
Svar #3

Siv Lindqvist

Fredrik
Jag glömde en sak. Broschen, eller vad det är kvinnan har i kragen, kan du kommentera den?
Härom dagen fann jag ett foto på en kvinna som inte alls hör till denna släktsida och hon hade en likadan brosch vid halsen. Det fotografiet är från mycket senare datum 1900-1910 kanske.
Siv

2001-11-01, 13:06
Svar #4

Fredrik Blomquist

Hej Siv
 
Jag har faktiskt lite svårt att svara något om Broschen, eller vad det nu är. Det liknar inte alls någon 1860-tals brosch, men så har jag också svårt att se något av hur den ser ut. Jag trodde ett tag att det kunde vara någon knytning till kragen, men det är väligt svårt att se på bliden.
 
Tror du att du skulle scanna in det andra fotografiet också? Kanske kan man se Broschen bättre där.
 
Hälsningar Fredrik

2001-11-13, 22:18
Svar #5

Siv Lindqvist

Hej igen Fredrik
Ja, nu har jag tittat närmare på dessa två bilder, med förstoringsglas, och funnit att det är nog inte samma slags brosch utan bara väldigt lika varandra. Den senare ser ut att vara en brosch av metall, medan den förra nog är en snodd. Båda tycks emellertid höra ihop med kragen eller blusen under.
 
Hälsningar
Siv
 
   

2001-11-13, 22:28
Svar #6

Siv Lindqvist

Nytt försök och bara med det senaste fotografiet
 

2001-11-21, 16:29
Svar #7

Fredrik Blomquist

Hej igen Siv.
 
Skulle bara lägga till att det där är en jugendbrosch, så den är från sekelskiftet (ja, numera blir det ju förra sekelskiftet) någon gång.
 
Jag skulle annars tippa att bilden är i tidigare delen av det du föreslog, d.v.s. 1900-1905, klänningen är ju av sen 1890-tals typ, och hon ser ju annars ut att följa modet ganska väl.
 
Det var annars en rolig klockkedja hon har. Finns den kvar hos släkten?
 
M. v. h. Fredrik

2001-11-21, 23:41
Svar #8

Siv Lindqvist

Hej Fredrik
Så mycket du känner till i detta ämne. Spännande att läsa det du skriver. Tack för din hjälp. Klockkedjan finns inte kvar.
 
Mvh
Siv

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna