ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marknad för åkerredskap? ca 1912  (läst 1691 gånger)

2009-08-29, 11:39
läst 1691 gånger

Utloggad Erika Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-06-09, 13:02
    • Visa profil

 
I mitten med tuba står Ernst Goding, f. 1890 i Lerbäck d. 1937 i Västerås. Han var med i en blåsorkester som förmodligen är där för att uppträda. Men vad är det egentligen för tillställning? Någon form av marknad? Det står åkerredskap på skylten i bakgrunden, men vad står det mer? Och vad är det för flaggor, de ser inte ut som svenska flaggan? Jag är heller inte säker på att marknaden är i Närke, men åren före och under första världskriget var Ernst bosatt i Örebro och orkestern uppträdde mest i Örebro-området.  
 
Tacksam för tips.
 
Mvh
Erika

2009-08-29, 15:22
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Flaggorna är säkert den vanliga svenska - att korset är mörkt och fälten ljusa ser man på många gamla kort, det beror på filmens känslighet för gult respektive blått. Film som kan återge svenska flaggan med ljust kors och mörka fält introducerades visserligen 1902 men det dröjde innan den blev vanlig eftersom den äldre typen av film var enklare att framkalla. (källa: Wikipedia)
 
Marknad är än möjlighet, en annan är att det var någon typ av utställning (ungefär som Stockholmsutställningen 1897 fast betydligt mindre). Här står t.ex. (om världsutställningar m.m.): Uppkomsten av utställningar av den här typen var alltså en direkt följd av industrialismens genombrott. Ny teknik skulle lanseras och varor av allehanda slag säljas. Kommunikationer och fraktmöjligheter hade dessutom så väsentligt förbättrats, att ett flertal länder med fördel kunde samlas kring manifestationer av detta slag i syfte att utveckla handels- och kulturutbyte över nationsgränserna.
 
Även i Sverige anordnades utställningar av det här slaget, om än i en mer blygsam skala. I Stockholm hölls utställningar 1823, 1851, 1866 och 1897, i Göteborg 1836, i Gävle 1901, i Norrköping 1906 och i Malmö 1914.  
 
En annan stor, internationell, utställning var Göteborgsutställningen 1923, och det kanske har varit ännu fler, mindre, utställningar på olika håll.  
 
Det är svårt att se vad det står mer än åkerredskap på skylten i bakgrunden, har du möjlighet att posta en förstoring av den delen av bilden?

2009-08-29, 15:53
Svar #2

Utloggad Erika Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-06-09, 13:02
    • Visa profil
Hej Anna-Carin!
 
Bra tänkt! Här kommer en föstoring av skylten, men det är fortfarande svårt att se vad det står. Det ser ut som det slutar på IF, kan det vara en utställning som anordnats av en idrottsförening kanske?
 

2009-08-29, 16:07
Svar #3

Utloggad Erika Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-06-09, 13:02
    • Visa profil

2009-08-29, 16:47
Svar #4

Ulla Bagge


2009-08-29, 17:09
Svar #5

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Instämmer med Ulla om att det kanske står Gefle åkerredskap (jag googlade på enbart åkerredskap och hittade en rad sidor som nämner Aktiebolaget Gefle Åkerredskap). Tycker de mörka fläckarna från tvärstrecken sitter på ungefär rätt platser för det. Även om det står Gefle så behöver inte fotot vara därifrån, firmarepresentanter åkte nog runt och ställde ut lite varstans.  
 
Med den stora äreporten (kanske entrén till området), den pyntade paviljongen till höger, och alla flaggorna tycker jag det verkar vara stort och ambitiöst arrangemang, jag skulle tippa att det är kommersiellt snarare än idrottsföreningsanordnat.
 
Googlar du på lantbruksutställning så finns det massor som hållits på olika platser och år (och det är ju inte säkert att alla finns nämnda på nätet heller). Kanske kan du hitta foton som matchar ditt, så att du kan identifiera platsen.
 
(Meddelandet ändrat av acb 2009-08-29 17:10)

2009-08-29, 17:16
Svar #6

Utloggad Erika Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-06-09, 13:02
    • Visa profil
Ja så måste det vara! Alltså en utställning med maskiner mm från Gefle Åkerredskap. Förmodligen även andra produkter från andra bolag/företag. Tack Anna-Carin och Ulla! Då ska jag bara försöka lista ut när och var.

2009-08-29, 18:08
Svar #7

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag har tittat i boken Katrineholm från sekelskifte till stadsblivande där jag visste att det fanns bilder från lantbruksmötet som hölls där 1904. Miljön på bilderna påminner oerhört mycket om varandra, samma slags paviljonger.
 
Jag googlade (av misstag) på ordet lantbruksmöte bland böcker på Google Books och fick en träff (bland många andra):Örebro läns utställning 1928: Lantbruksmöte, industri-och hantverksutställning 21 juni - 29 juli.
 
Kan det ligga rätt i tiden?
 
Mvh
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_Magnusson 2009-08-29 18:09)

2009-08-29, 18:41
Svar #8

Utloggad Erika Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-06-09, 13:02
    • Visa profil
Det känns lite sent med 1928. Men jag testade också att googla på lantbruksmöte och hittade något som skulle kunna stämma i både tid och plats; tjugoförsta Allmänna svenska landtbruksmötet i Örebro 1911. Jag ska se om jag kan hitta några foton från detta.
 
/Erika

2009-08-29, 18:50
Svar #9

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Hittar du ngn bok av intresse kan jag beställa fram den på Carolina och ta en titt, jag ska säkert dit ngn gång i början på veckan. Låt mig bara veta titel.
 
Mvh

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna