ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nya Älvsborgs slottsförsamling  (läst 3279 gånger)

2005-11-26, 19:31
läst 3279 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:16
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nya Älvsborgs slottsförsamling omfattade fästningen i Göteborgs hamninlopp.
 
Fästningen började att byggas på 1640-talet för att ersätta Gamla Älvsborg vid nuvarande Klippan. Den ligger på en ö, som tidigare hörde till Lundby socken i Hisings Östra härad, och till det häradet hörde också slottsförsamlingen.
 
1872 uppgick församlingen i Lundby, och 1967 överfördes området därifrån till Älvsborgs församling (som är en utbrytning ur Västra Frölunda socken, och inte har något mer än namnet gemensamt med fästningen).
 
Nya Älvsborg slottsförsamling hörde alltså inte till Göteborgs stad, men jag tar mig ändå friheten att stoppa in den i 'landskapet' Göteborg, då den hör nära samman med Göteborg.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-11-03, 13:23
Svar #1

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Är det på Krigsarkivet jag hittar de soldater och fångar som fanns på fästningen ca 1830 ?

2007-04-19, 16:06
Svar #2

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
 Forskare på Nya Älvsborg.
 
Mellan 1821- 1846 sitter en man vid namn Peter Joansson f. 1775 i Väckelsång enl. uppgift ur HFL i Väckelsång där hustrun Lisken Månsdotter  finns i en backstuga med barnen.
 
När hustrun dör 1846 i april ant. hon som inhyseshustru, men någon vecka senare när bouppt. upprättas är hon änka.Troligen kom man fram till att mannen redan var död. Allså död mellan 1821- 1846 på fästningen i Älvsborg.
 
1812- 1816 finns familjen i Almundsryd  
5/1 1813 fick mannen ett straff för tjuvnad 40  ris. ???
Men för det kom han väl inte i fängelse. Det måste händ något mera efter 1813- före 1821.
 
Det är luckor i in utfl både i Almundsryd och Väckelsång. man kan gissa att brotten skedde omkr 1821 eftersom familje. hustru och barn finn i HFL 1821,  men tycks inte finnas där före 1821.
 
Någon som kan bidra med kompl. uppgifter i detta fall.
 
MVH
Sweneric

2007-09-24, 18:53
Svar #3

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Slottspastor Lars Hagstedt och hans hustru Carolina Ljungstedt kan någon något biografiska data kring dem?

2010-03-05, 16:07
Svar #4

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
På Riksarkivet i Marieberg i Stockholm finns ett arkiv som heter
Justitiekanslern Huvudarkivet Fånglistor serie E .
Där hittade jag den person jag sökte som satt på Älvsborgs Fästning 1820-1830.

2010-03-05, 21:10
Svar #5

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Finns det någon som kan skissera upp hur Älvsborgs församling i förhållande till Frölunda socken har utvecklats (gärna så långt tillbaka som möjligt) dvs vilka årtal de evt. har avlöst varandra/kompletterat varandra(?).  
 
Skillnaden mellan Älvsborgs församling (där jag själv vuxit upp) och ovannämnda Älfsborgs slottsförsamling (avlöste denna t.ex. en tidgare församling vid gamla Älfsborg som då låg (borde ha legat) vid Klippan?).  
 
Jag frågar därför att jag försöker evt. finna tidiga (tidgare) släktingar från Kullens lotshemman i Käringberget i Frölunda socken men evt. i Älfsborgs församling/Frölunda socken från en viss tidspunkt före ca. 1680 eller århundrade skiftet 1600-1700.
 
Sedan kan tillfogas att i detta område också existerat två Municipal samhällen (dvs kommuner) (Älfsborg och Långedrag). Vad jag vet, inträdde området (-ena) i Göteborgs kommun 1945 (som också ligger i landskapet Västergötland).
 
Stadsgränsen som vid en tidnings tävling (av antingen Gbg´s Sjöfarts och Handelstidning eller Göteborgs Posten, minns just nu inte vilken av dem) fick namnet Kungsten, efter detta tävlingsbidrag som min farfar Charles P. hade skickat in och motiverat historiskt (? eller mytiskt anekdotiskt...?) utgjorde ju också gränsen mot församlingarna i Göteborgs stad tills denna kommunsammanslagning.
 
Mvh Steve
 
P.S. Nya Älfsborg såg jag varje dag rakt över från våra fönster på Ängholmen under hela min uppväxt, ofta vackert fasadbelyst efter mörkrets inbrott, tills alla raffinaderierna och hamn områdena, med sina starka ljus, tog udden av fästningen mer och mer ju fler de blev...).

2010-03-06, 17:08
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:16
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Se Älvsborg i Göteborgs Arkivguide.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-03-06, 20:06
Svar #7

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Jörgen!
 
Här en liten början på vad som kan finnas genom dessa länkar vad gäller den södra stranden från Stadgränsen (Kungsten och över Västra Fröunda området. Jag ska försöka förstå detta steg för steg tänkte jag, inte bara ha barn och ungdoms minnen...
 
LÅNGEDRAGS MUNICIPALSAMHÄLLE
1907 - 1921
Långedrags municipalsamhälle tillkom enligt Kungl. brev 25/1907.
Omfattade lägenheterna Långedrag, Hinsholmen, Vässingsö samt norra och södra Saltholmarna jämte närliggande skär.
Uppgick från 1/1 1922 i det då bildade Älvsborgs municipalsamhälle, vilket samhälle från 1/1 1945 uppgick i Göteborgs Stad.  
 
I Långedrag låg ett Kommunalhus (huset finns kvar) och jag undrar om det övertogs av Älvsborgs municipalsamhälle då detta bildades. Där fanns bl.a. i källaren polishuset och häktet (senare använt som keramik verkstad/ en slags fritidsgård för oss barn på 60-talet, samt lekskola och bibliotek som tillhört den tidigare kommunen, bilioteket fanns kvar när jag var liten tills bokbuss ersatte det).  
 
Där fanns även kvar ett bolag som hette Långedrags Bolaget och som skötte parker och vissa byggnader, tennisbana m.m. (badhusen tror jag?) tills det verkar som om detta övergick efterhand i Göteborgs kommuns skyldigheter (eller lades ned...) Även restaurang byggnaderna i Långedrag verkar ha ägts av detta bolag (jag arbetade där själv under fyra sommar halvår på 70-talet) men arrenderades ut till privata krögare och Saltholmens Varm och Kall badhus likaså med omkringliggande park.
 
Vad gäller sammanhanget med och under denna rubrik så var Nya Älvsborgs fästning, under 50- och 60-talet endast bebodd av en förvaltare; på den tiden en konstnär som hette Nyström som vi kände i min familj (jag har själv rott och seglat över Älvsborgsfjorden från Ängholmen (ovan nämnda Norra Saltholmen) till fästningen för att besöka dem med min far. En av mina systrar och jag gick även i skola med deras döttrar i Långedragsskolan och de for själva dit med båt dagligen, så fästningen bör väl ha innefattats i denna stadsdel också, åtminstonne då vad jag förstår av Arkivguiden ovan.
 
En annan sak om just detta område var att det mellan själva Långedrag och det som ovan heter Vässingsö (se citatet ovan) gick ett sund som hette Palmsundet, men som jag minns det ska det i och med att Långedrag mer och mer förvandlades från fiskeläger och lotshemmanen till ett populärt tillhåll för badgäster och restaurangerna kring sekelskiftet 1900 hade byggts, ska då ha fyllts igen och Vässingsö med skär omkring blev landfast liksom senare (södra) Saltholmen (och ännu senare stora delar av Hinsholmsviken, parkeringsplats/båtuppläggning idag samt småbåtshamn).
 
Historiskt kan bl.a. nämnas att det i varje fall har blivit funnet tre gravrösen från forntiden i detta område, två på Vässingsö och ett på Ängholmen/norra Saltholmens, högre bergsknallar).
 
Nästa gång jag berör detta område ska jag kanske skriva under ny rubrik Långedrag, Älvsborg,västra del av Karl Johan,norra del av Frölunda, början av södra skärgråden. Ja det verkar svårt att geografiskt begränsa sig och finna just denna ändå ganska historiskt sammanbundna plats då ändå ett så litet område ofta skiftar namn och huvudman så att säga...
 
Det får bli arkiven när jag besöker Göteborg. men tack för upplysningen om er övergripande sida Jörgen!  
 
MVH Steve

2010-03-06, 20:26
Svar #8

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej,
Får jag passa på och fråga en sak, som jag inte vet om det är sant.
 
När jag var liten så sa man att från Älvsborgs fästning gick en tunnel under älven till en bunker som stack upp i hamnen.
Den borde ju vara en fara för sjöfarten, men om den fanns, gick den vidare in till fastlandet då?
 
Hälsningar Eivor

2010-03-06, 22:29
Svar #9

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Eivor: den kan väl inte vara förlängd till ytterligare en bunker (från någon av världskrigen på 1900-talet) som finns på den lilla ön Stockholmen mellan Älvsborgs fästning/Långedrag och Asperö/Rivö fjorden? Dit rodde eller seglade vi ofta och lekte i dess djupa tunnlar i bunkern...
Den stod alltid öppen dvs. järnportarna hade ju rostat och kunde inte stängas och militären hade övergivit den (som så många andra, bl.a. en på Vinga...).  
 
Men den historien Du nämner låter ändå som en liknande historia i Stockholm, där det påstås gå en tunnel från Kungliga slottet till ett ställe på Södermalm. Ibland nämns fastigheter (källare) på Hornsgatan, ibland är det Götgatans källare som nämns. En av varianterna finns berättad i Klas Östergrens roman Gentlemän.  
 
Men OM det skulle finnas en sådan tunnel från Älvsborg borde den väl snarare ha grävts djupt under älven och kommit fram i Gustav den V Fort (byggd under första världskriget har jag för mig, ligger mellan Långedrag och Käringberget....men det finns säkert dem som vet mer om detta eller kan helt avfärda det! som högtflygande spekulationer eller tunnelseende! Eller så gick denna fantasieggande tunnel från nya till gamla Älvsborg (vid klippan) det vore ju mest logiskt liksom...
 
MVH Steve

2010-03-06, 23:12
Svar #10

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Steve,
 
Det sticker upp något om ser ut som en hatt några hundra meter från fästningen in mot hamnen. Det var där det skulle vara. Kanske någon flyktväg  
Tack för ditt svar - tunnelseende råkar man ut för ibland  
Hälsn. Eivor

2010-03-06, 23:50
Svar #11

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja Eivor, jag har ett minne av denna siluett av en hatt. Jag försöker verkligen visualisera den. Jag undrar om jag inte ser den från andra sidan liksom...(från söder alltså!?). Men var det inte en massa sjömärken och bojar just där etc. min far var ju ofta med och ändrade och satte nya och förnyade just dessa prickar och sjömärken, bojar och allt vad det nu hette...grund och skär förändrades ju dessutom också i en älvmynning och skärgård! Du vet väl att Älvsborgs hamn ligger åt Göteborgs hamn till så att säga (ja jag har inte varit där sedan allra senast 1970...) och då var alla de där på Hisingen bakomliggande rafinaderierna och upplysta hamnarna etc. just på väg att byggas eller just blivit byggda och de blev fler och fler...Vi kände liksom inte igen oss! (jag tor varken från nordsidan eller sydsidan av älven/fjorden). Idag känner jag knappt igen mig i Långedrag eller på vägen dit ut (jag var där vid jul!). Ännu mindre från min lilla hemö Ängholmen (hur får de plats med alla lyxvillor på den lilla ön t.ex.?). Vi som hade stora hus (gott och väl...) och tomter och berg och skrevor runt omkring etc. men torrdass och kallduschar inomhus etc. och rodde eller seglade på Rivöfjorden och Götaälvmynningen (inga motorer i de båtarna inte...), vi såg ju det fantasifulla, idag kanske okända?! UFONA liksom... För båtarna och bilarna gick ju inte så jäkla fort då...Kanske var det så?! Tänk om jag kunnat fråga Harald, min far om den hatten!!! Han borde ha vetat...om det var ett ufo eller en prick, eller något han som lots borde väja för!!!(?)
Jo man blir liksom lite nostalgisk också...
 
Mvh Steve

2010-03-07, 00:00
Svar #12

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Långedrag är inte riktigt min sida av älven. Där körde jag vilse i en timma när jag skulle till en kusin.
 
Men jag kommer ihåg hatten i älven. Hoppas det inte är trubaduren och någon har skämtat  
Har svårt att tänka mig att de skulle grävts en tunnel där när jag tänker på det..  
Du har roliga minnen från den tiden. Måste varit spännande att ha en far som var lots.
Jag får undersöka lite på nätet. Har varit på fästningen och sett hålen efter kanonkulor i kyrkan.
 
Hälsn. Eivor

2010-03-07, 00:54
Svar #13

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jo Eivor, jag minns att Du såg det från Hisingssidan; alltså älvmynningen och Nya Älvsborgs fästning därifrån (sedan den tidigare korrespondansen vi har haft...)och nu hatten som tillkommit. Ju mer Du nämner den tror jag verkligen också att jag har sett den! Ja, jag blir ganska övertygad om att så var fallet!
Trubaduren är inte fel att likna den vid (alltså den eventuella uppgången från tunneln från nya Älvsborg ...).  
 
Jag har också besökt Trubaduren och även den skräckinjagande föregångaren Winga fyrskepp med både min far och två (efter varandra avlösta) fyrmästare på Vinga under 60-talet början av 70-talet.  Fyrskeppet Winga var för mig skrämmande för att det hävde och knirkade i hela skeppets bordläggning och hävde något oerhört där det låg med fyr/laterna och fyrmanskapet ombord (de bodde där i veckor om inte månader, fyrpersonalen alltså innan de fick avlösning...) hatten Trubaduren stod ju fast (står!) förankrad men liksom alla de där fyrarna som står på grund (Witten utanför Vinga hamn, in mot Rivö fjorden & Göteborgs hamn, står på ett litet skär) verkar liksom skrämmande och övergivna och just hattlika (men av olika hattmodeller dock...).
 
Jo Långedrag och alla de områden där omkring, har ju blivit (som jag sa ovan) fullständigt förvirrande. Förr kunde Du säkert ha frågat någon och de hade vetat exakt vad den du skulle besöka bodde...det tror jag inte man skulle kunna nu 8eller sedan många år tillbaka)! Knappast en gång näst närmsta grannen!  
 
På min farfars tid på 1880-talet var de ju mer eller mindre släkt med varandra allihop (liksom på öarna i skärgården). Kanonhålen i kyrkväggen minns jag också när Du, nämner dem! Dem visade intendenten Nyström som jag nämnde tidigare (jag har glömt hans förnamn...) oss och berättade om de krigiska incidenterna och fästningens historia, då en gång på 60-talet. Men allra bäst minns jag vallarna med gräs runt fästningen där vi kunde sitta ibland med deras familj och min och ha kaffe/saft & bulle etc picnickar... ...på gräsvallarna i solskenet. det var liksom hel tyst där nästan katedrallikt mitt i älvmynningen och den begynnande fjorden (det är ett märklig minne, så nära storstaden Göteborg den ändå låg/ligger!)
 
Att de var militärt område tidigare och som jag förstår fängelse vem tänkte på det då! Skulle också vara kul att besöka Älvsborgs fästning igen men man blir väl lika besviken som när man kommer hem till Ängholmen och Vinga med omgivningar...var är människorna och miljön från då...(?)
 
Mvh Steve

2010-03-07, 15:49
Svar #14

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag har nu läst på lite via Googles. Det finns mycket att läsa och var intressant historia.
Det var Oscar II:s fort (Inte Gustav V)  
 
Tiden kan man inte vrida tillbaka men Nya Elfsborgs fästning finns ju kvar.
 
Ha en bra dag
Hälsn. Eivor

2010-03-07, 18:15
Svar #15

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja jag kom på det imorse
 
Det samma mvh Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna