ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hus i Vigge by, Stöde socken  (läst 1489 gånger)

2002-04-22, 08:29
läst 1489 gånger

Andreas Wikström

Jag skulle vilja veta mer om detta hus.
Bilderna är tagna 1937 och är upphovsrättsligt skyddade. Därför har jag bara en länk till dem.
Jag har fått för mig att detta hus antingen finns på Näset i Vigge eller att de än gång i tiden gjorde det. Men jag undrar nu om det finns någon som känner till detta hus? Det kanske finns någon i området som kan hjälpa mig?
 
Bild 1
 
 Bild 2
 
 
Mvh
Andreas Wikström

2002-04-22, 09:16
Svar #1

Andreas Wikström

Om man inte får upp bilden på huset första gången man klickar på länken så får man prova igen.
I alla fall fungerar det så när jag provar länken...

2002-04-22, 19:26
Svar #2

Utloggad Ingrid Björkudd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 20:50
    • Visa profil
Hej Andreas,
I Sveriges bebyggelse (utgivet 1949)  
står det bl a. Viggenäset 1:1, Slättån (postadress) Areal:Totalt 820 ha därav 18 åker, 788 skog. Taxeringsvärde. Manbyggnaden av trä, uppförd omkring 1750. Restaurerad och moderniserad 1911 och 1939. Bostadshus av trä, uppfört omkr. 1700. Ekonomibyggn av trä uppförd omkring 1910, för 2 hästar och 15 nötkreatur. Ägare Rådman Gustav Velander,Sundsvall.
Hälsningar
Ingrid

2002-04-22, 22:03
Svar #3

Andreas Wikström

Hej Ingrid!
Jag har för mig att det var du som skickade en bild till mig på detta hus för ett tag sedan.
Bilden såg ut så här..stämmer den med texten ovan?
 
Detta skulle betyda att huset på denna bild är samma hus som bilderna ovan visar.
De förra bilderna var tagna runt 1937, tror du att denna bild är tagen runt bokens utgivingsår (1949)?
En restauration år 1939 stämmer ganska bra överens med att be förra bilderna är tagna 1937. Huset på dessa bilder ser ganska ruckligt ut.
Så det var nog i behova av en renovering.
Vet du något mer om huset?
Enligt mina uppgifter så ägde ett storskifte rum på näset i Vigge i mitten på 1700-talet.
Då byggdes det ett nytt hus som stod inte så långt ifrån det ursrungliga hemmanet. Kan detta hus vara det nybyggda huset eller det gamla huset?
/Andreas Wikström

2002-04-22, 22:04
Svar #4

Andreas Wikström

Nu kommer bilden...hoppas jag :-)

2002-04-23, 02:37
Svar #5

Rune Edström (Rune)

Hej Andreas
Måste vara 2 olika hus. Backen på baksidan om 37 års lutar nerför. På det andra huset är det på framsidan som det lutar neråt. Sen är det 2 fönster på mittsektionen och gaveln på det ena, men bara 1 på det andra.
mvh
rune

2002-04-23, 08:52
Svar #6

Andreas Wikström

Hmmm...jag kan inte se att det skulle luta nedåt på framsidan på bild nr 3 (jag antar att det är den du menar...eller). Bild nr 3 är alltså den bild som syns i ett av dessa inlägg.
Men om det inte är samma hus, hur kommer det då sig att Rådman Gustav Velander äger dem båda två?
Kan de ligga på samma mark/gård (se inlägg den 22 april kl. 22.03 i denna diskussion)?
 
Om man gör en renovering, kan man då inte se till att lägga in några nya fönster? Eller är detta byggtekniskt svårt/omöjligt med tanke på alla bjälkar och dylikt?
 
/Andreas Wikström

2002-04-23, 10:19
Svar #7

Rune Edström (Rune)

Hej Andreas
Måste ha varit en mer genomgripande renovering och ombyggnation som gjordes i så fall.
Bron och farstun är mitt på huset på bild 2, som verkar inte i större format. På bilden här ovan (bild 3) är bron flyttat till vänstra sidan och på mitten finns 2 fönster, som behöver mycke mer plats än det verkar finnas på 2:an. Knutarna på timmerväggarna flyttades ju inte, annars kan man ju tro att dom tagit mitten (av bild 2) och flyttat den till vänstra sidan på bild 3.
I gamla hus var fönstren kanske bara 40-50 cm över golvet, så taket har lyfts ytterligare för att få plats med fullstora fönster på 2:a våningen
 
Borde ha synts någon skog på bild 2. Skogen bakom huset har växt c:a 10 meter på 12 år? Kanske möjligt i regnskogen men i Sverige?
mvh
rune

2002-04-23, 10:34
Svar #8

Rune Edström (Rune)

Hej igen
I natt hade jag en bild av baksidan av ett hus, när jag skrev inlägget 02.37, som jag jämförde med men nu hittar jag inte samma bild. Så det är ju inte underligt att du inte ser att det lutar, vilket det gjorde, på den bilden.
Så jag satsar en slant på att bild 3 är av ett mer nybyggt hus.
mvh
rune

2002-04-23, 12:57
Svar #9

Andreas Wikström

Hej Rune!
Om det inte fungerar att öppna bild 1 första gången så försök igen. Det brukar fungera andra gången :-)
 
Jag förstår att renoveringen måste ha varit omfattande ifall huset skulle se ut som på bild 3.
 
Det finns en liten chans att skogen bakom huset på bild 3 inte skulle finnas med på bild 2 på grund av kameramannes position, men den är nog väldigt liten. Så det är en sak som talar för att det är två olika hus.
 
Men hur förklarar du att Rådman Gustav Velander äger båda dessa hus.
Vi vet att huset på bild 3 förmodligen är manbyggnaden som byggdes 1750.
Med på Gustav Vellandes tomt fanns även ett annat hus som kallas för ett bostadshus. Detta hus vart uppfört omkring 1700...alltså något äldre.
(se Ingrid Björkudds inlägg)
 
Kanske är detta förklaringen:
På Näset i Wigge fanns i början av 1700-talet ett hus.
I mitten på 1700-talet ägde ett storskifte rum och det byggdes ännu ett hus.
År 1949 så ägdes återigen båda husen av en och samma person (Gustav Vellander).
Det ena huset kallades 1949 för Manbyggnad och det renoverades 1949. Det andra huset kallades för bostadshus men läts förfalla. Vi vet (enligt en karta från 1780) vart det nya huset byggdes. Det stod kvar så sent som 1880, men är idag borta. Kanske var det det huset som bild 1 och 2 föreställer.
/Andreas Wikström

2002-04-24, 08:56
Svar #10

Rune Edström (Rune)

Hej Andreas
Nu har jag lyckats få fram alla 3 korten på skärmen så kan jämföra litegrann. Kort 1 och 2 måste vara samma hus. Korten är tagna från motsatta håll. Därför syns det bara ett hus på bild 1. Takrännan av trä finns på både korten på baksidan av huset. Fönstren verkar lika, nedersta delen (stenfoten?) ser likadan ut.
 
Till vänster på bild 2 finns ett hus med stupränna. Men mellan husen verkar det inte finnas mycket plats för häst och vagn, så ett av dom försvann nog ganska fort. Troligtvis det högra på bilden.
mvh
rune

2002-04-25, 08:24
Svar #11

Andreas Wikström

Hej!
Nu har jag en karta över hur näset i Vigge såg ut år 1780. Där kan man tydligt se två tomter, Jon Olofsson och Olof Olofssons tomt.
Huset längst ut på udden ska vara det som byggdes runt 1750 (vid storskiftet). Det andra huset ska vara det ursprungliga hemmet.
Kan det vara så att bild 1 och 2 föreställer huset på udden? Och att bild 3 föreställer det andra huset mellan tjärnen och Viggesjön.
 
1949 så äger antagligen Gustav Vellander all mark på näset, dvs båda dessa hus (se Ingrid Björkudds inlägg).
Finns det någon som bor i trakterna runt Vigge som har mer information om detta?


 
Mvh Andreas Wikström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna