ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finns detta hus i Stöde socken?  (läst 1300 gånger)

2003-01-09, 07:39
läst 1300 gånger

Andreas Wikström

Hej,
 
Jag undrar om det är någon som känner till detta hus (se de två bilderna nedan).
Det bör ligga i Stöde trakten i Medelpad.
Om det går att ta reda på vem som ägde huset så kanske man kan identifiera människorna på det ena fotografiet.
Mvh Andreas Wikström

2003-01-09, 07:40
Svar #1

Andreas Wikström

Och här kommer den andra bilden...

/Andreas

2003-01-09, 09:00
Svar #2

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Andreas!
Om du vill titta på bilder över Stöde socken med dess topografier så finns det en länk under länktips där man kan söka på gamla vykort. Det finns nu för tillfället 4 bilder över Stöde kanske kan dom ge något. Sluttningar och vatten stämmer i allafall bra med din första bild.
Med vänliga hälsningar Sari

2003-01-10, 07:47
Svar #3

Andreas Wikström

Hej Sari,
Jag har tittat igenom de gamla vykorten men inte hittat huset ovan. Det är lite svårt att se på vykorten pga bildernas låga kvalitet.
 
Jag har funderat lite på vart någonstans huset kan ha legat. Och jag vet att min förfäder runt sekelskiftet (1900) bodde i Gransjön och Fanbyn.
Men på bilderna kan man se att det finns ganska många hus runtomkring, plus att det är ganska öppna landskap. Detta tycker jag tyder på att huset borde ha legat i Fanbyn istället för Gransjön.
Mvh Andreas Wikström

2003-01-10, 09:08
Svar #4

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Andreas!
Det är nog svårt via dessa bilder att se några hus, men då det på den här vykortssidan är auktion , så kanske det kommer bättre närbilder över byggnader i framtiden. Vill bidra med ännu en vykortssida där Stöde finns för närvarande med 2 bilder(större upplösning) om inte annat är det ju ganska kul att se vart ens förfäder levat. http://194.236.50.190/JOV/Medelpad.html
Lycka till, hälsar Sari

2003-01-11, 12:03
Svar #5

Andreas Wikström

Hej Sari,
Det var fina bilder från Stöde. Men tyvärr kunde jag inte hitta huset på dem heller.
Jag hoppas någon kan hjälpa mig lösa gåtan var någonstans detta hus har funnits.
Mvh Andreas Wikström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna